Gesmeerd geleerd. Over bewegend leren.


Kinderen bewegen van nature vaak en graag, maar op school moeten ze vaak urenlang stilzitten. En toch heeft beweging een uiterst belangrijke invloed op het verwerken van kennis en bijgevolg op de ontwikkelingskansen van elk kind. Hoe bevordert beweging de ontwikkeling, motivatie, betrokkenheid en schoolprestaties van kinderen? Dit boek legt het uit aan de hand van wetenschappelijke inzichten en talrijke praktijkvoorbeelden.

Bij bewegend leren staan drie hoekstenen centraal: automatisatie, cognitie en beweging. Die hoekstenen versterken elkaar en ondersteunen het leerproces. Elke hoeksteen wordt uitvoerig besproken in een apart hoofdstuk met een bijhorende ‘onthoudkaart’. Uniek voor dit boek zijn de talloze oefeningen die uitgetest en goedgekeurd werden door leerlingen én leerkrachten. Zowat elke oefening kan aangepast worden aan leeftijd en niveau van de leerling. Bovendien kunnen ze ingezet worden bij remediëring of als differentiatie.

Dankzij jarenlange praktijkervaring van de auteur in en buiten het klaslokaal is dit boek een onmisbare ondersteuning voor leerkrachten, opvoeders, directie, sporttrainers en ouders die beweging willen inzetten in het leerproces.

Lucie Van Mierlo studeerde ‘Zorgverbreding en Remediërend Leren’ en ‘Educational Theory’. Ze begeleidt scholen in de transitie naar een dynamische school, waarbij beweging een belangrijke rol inneemt. Ook fungeert ze geregeld als gastdocent aan verschillende Vlaamse hogescholen en geeft ze uiteenlopende lezingen en workshops.

ISBN: 9789463712354

Meld aan of registreer om dit leermiddel volledig te bekijken

Registreren vraagt maar één minuut.
Leraren delen lesmateriaal en -inspiratie met jou
  • gratis lesmateriaal;
  • voor alle leeftijden en vakken;
  • makkelijk doorzoekbaar op lesonderwerp.
Registreer   Veilig en gratis
Je bent al lid?