-
Hoe stimuleer je spel bij kinderen met autisme?: Leerkriebels
Jonge kinderen leren tijdens het spelen. Maar wat als een kind autisme heeft en deze ontwikkeling anders verloopt? Hoe kan je het spel dan goed begeleiden?
Om het spel van kinderen met autisme te stimuleren is het belangrijk dat je leert aan te …
ArtikelNieuw -
Anderstalige ouders: Sidekick Solutions
'Ik ervaar een drempel naar anderstalige ouders van mijn leerlingen. Hoe kan ik de kloof dichten zonder opdringerig te zijn?'
Lees het antwoord in het artikel.
ArtikelNieuw -
Taalstimulering Nederlands buiten de school: Inspiratiegids
Kinderen en jongeren die hun Nederlands versterken buiten de school, vergroten hun kansen in de maatschappij. In opvang en activiteiten in de vrije tijd kunnen we het ontspannende en creatieve potentieel van taal inzetten. Door het Nederlands in …
ArtikelNieuw -
ASS en overprikkeling in de kleuterklas: Help in 3 stappen
Heb je een kleuter met een autismespectrumstoornis in de klas? Dan is het belangrijk dat je zoekt naar manieren waarop hij of zij zich kan ont-prikkelen. Maar natuurlijk ook hoe je de prikkels in een kleutergroep kunt voorkomen en verminderen. …
ArtikelNieuw -
Leer oudere kleuters zelf verhalen bouwen: Negen onderzoeksgebaseerde tips
Interactief voorlezen is en blijft met voorsprong de belangrijkste taalstimulerende activiteit in de kleuterklas. Oudere kleuters hoeven echter niet alleen naar verhalen te luisteren, maar kunnen ook al zelf verhalen leren bouwen. Ongetwijfeld …
ArtikelGOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Maak het beste van de schooltijd: Webinar Gezinbond met Pedro De Bruyckere
Kinderen brengen heel wat tijd door op school. De schooltijd is dan ook een intense periode voor ouders. “Onderzoek toont aan dat de leer- én leefomgeving van kinderen positief beïnvloed wordt als de neuzen van zowel …
VideoLeerkracht, ICT-coördinator -
Executieve functies
Om een kind te kunnen helpen bij de ontwikkeling van de executieve functies is het goed om te weten hoe elke executieve functie functioneert. In elf kaarten wordt op eenvoudige wijze beschreven wat de verschillende executieve functies inhouden, …
Artikel (4)Leerkracht, Ander -
Spellen voor het versterken van de executieve vaardigheden
Het spelen van spelletjes kan een middel zijn om de executieve vaardigheden verder te ontwikkelen. Hiervoor is het van groot belang dat uitgelegd wordt welke vaardigheid wordt ontwikkeld en dat de koppeling naar de praktijk wordt gemaakt. Bekijk …
ArtikelGOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Slechthorend op de basisschool, wat nu?
Als ouders melden dat hun kind een gehoorverlies heeft, tasten vele leerkrachten in het duister. Leerkrachten wensen dan te weten hoe ze met de beperking dienen om te gaan in de klas, op school of bij een uitstap.
In dit eindwerk geeft Sandra …
ArtikelLeerkracht, Directie, … -
Traumasensitief onderwijs
In Traumasensitief Onderwijs (TSO) zijn de directie en het team zich bewust van de verregaande impact van ingrijpende jeugdervaringen op de ontwikkeling van kinderen en stemt de school zo goed mogelijk af op de specifieke onderwijs- …
ArtikelLeerkracht, Pedagogisch begeleider, … -
AI in onderwijs: Hoe verandert het een leeromgeving?
Welke AI-systemen worden gebruikt in het onderwijs, en met welk resultaat? Wie is er allemaal (in)direct betrokken in de ontwikkeling en het gebruik van die systemen, en met welke gegevens worden ze gevoed?
Dit kom je te weten in deze brAInfood, …Artikel -
Visietekst verantwoorde AI in het Vlaamse onderwijs
AI verantwoord inzetten en gebruiken in het onderwijs: het is geen koud kunstje. Deze visietekst geeft via zeven basisvoorwaarden een aanzet om een evenwicht te vinden tussen de mogelijkheden van AI en de potentiële negatieve effecten. Het is …
Artikel