-
Professionaliseringstrajecten voor schoolleiders onderzocht: De invloed van organisatorische en didactische factoren en hun wisselwerking om concrete schoolontwikkeling te triggeren
Dat schoolleiders vandaag erg onder druk staan en er een grote verantwoordelijkheid op hun schouders rust is een open deur in trappen. Dit verdient naast het besef ook erkenning én investering in kwaliteitsvolle …
Artikel (5)Leerkracht -
De kenmerken van een sterk ICT-team
Het artikel vat één van de onderzoeksresultaten samen van het project 'Naar teamgerichte ICT-coördinatie'. Het verkent welke eigenschappen een sterk ICT-team kenmerken.
Artikel -
Naar teamgerichte ICT-coördinatie op school: Rapport over relevant internationaal beleid en praktijken
Dit tweede rapport van het tweejarige project Digitale transformatie in het Vlaams onderwijs: hervorming van de ICT teams in scholen gaat over een vergelijkend onderzoek over internationale praktijken in de digitale transitie, met speciale …
Artikel -
Een meertalige maatschappij weerspiegelen op school
Talen versterken elkaar. De moedertaal is steeds de basis voor het aanleren van vreemde talen. Hoe beter de moedertaal of thuistaal, hoe beter de nieuwe talen die een persoon zal aanleren. Als school is het een zoektocht om op de juiste …
ArtikelLeerkracht -
School ♡ praktijkonderzoek: onderzoekservaringen en -resultaten delen
Presentatie van een sessie op de studiedag School-hartje-onderzoek van 14 februari 2019.
Thema onderzoekende lerarenteams
We nemen je mee op weg naar praktijkonderzoek, uitgevoerd door leraren en leerlingenbegeleiders uit het basis- en secundair …
Artikel -
Een hobbelig parcours? Succesfactoren en hindernissen bij praktijkonderzoek in schoolontwikkeling
Presentatie van een sessie op de studiedag School-hartje-onderzoek van 14 februari 2019.
Thema onderzoekende lerarenteams
In de BanaBa Schoolontwikkeling (Odisee) leren studenten hun praktijk te onderzoeken om vernieuwingsprocessen te …
Artikel -
Comparatief beoordelen: werkt dat of hoe werkt dat?
Presentatie van een sessie op de studiedag School-hartje-onderzoek van 14 februari 2019.
Thema evaluatie / Comparatief beoordelen: werkt dat of hoe werkt dat?
Inzichten uit het vierjarig D-PAC project (Digitaal Platform voor het Assessment van …
Artikel -
De rol van familiale achtergrond van leerlingen in zorgtrajecten op school
Presentatie van een sessie op de studiedag School-hartje-onderzoek van 14 februari 2019.
Thema gelijke onderwijskansen
In Vlaanderen hebben leerlingen met een lage socio-economische status en/of migratieachtergrond doorgaans een verhoogde kans op …
Artikel -
Presentatie over sam'enwerken rond vluchtelingen
Presentatie over sam'enwerken rond vluchtelingen. Sessie op de studiedag School-hartje-onderzoek van 14 februari 2019.
Thema diversiteit, inclusie en anderstalige nieuwkomers / Van experimenteren naar samen beleid maken: samenwerken rond …
Artikel -
Interculturele schoolcultuur: Werken aan een schoolcultuur die diversiteit erkent en omarmt
Presentatie van een sessie op de studiedag School-hartje-onderzoek van 14 februari 2019.
Thema diversiteit, inclusie en anderstalige nieuwkomers / Opvattingen en attitudes over diversiteit
Wie droomt ook niet van een school waar elke …
Artikel -
MICTIVO 2018: Monitor voor ICT-integratie in het Vlaamse Onderwijs
In dit rapport lees je de analyses van de gegevens die verzameld werden in het MICTIVO-project .
Het hoofddoel van deze studie (op vraag van het departement onderwijs) is de afname van de aangepaste ICT-monitor bij een representatieve …
Artikel -
Anders leren op je werk: EPALE-magazine
Op 26 maart is Jane Hart (UK) te gast in Brussel op het event Anders leren op je werk, op uitnodiging van EPALE, het nationale agentschap voor Erasmus+ Epos, en eTwinning. Jane is de oprichter van het Center for Learning & Performance …
Artikel