16 sleutelcompetenties: informatie en lesmateriaal
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Hierdoor vervalt het onderscheid tussen vak-/leergebiedgebonden en vak-/leergebiedoverschrijdende onderwijsdoelen. De verbinding tussen de onderwijsdoelen en de vakken/leergebieden of vakkenclusters/leergebiedclusters gebeurt via de leerplannen op school.
Dit zijn de 16 sleutelcompetenties:
Klik op de competentie waar jij rond wil werken voor heldere informatie én specifiek lesmateriaal.
- Lichamelijke en geestelijke gezondheid;
- Nederlands;
- Andere talen;
- Digitale competenties;
- Sociaal-relationele competenties;
- Wiskunde – natuurwetenschappen – technologie – STEM;
- Burgerschap;
- Historisch bewustzijn;
- Ruimtelijk bewustzijn;
- Duurzaamheid;
- Economische en financiële competenties;
- Juridische competenties;
- Leercompetenties;
- Zelfbewustzijn;
- Ondernemingszin;
- Cultureel bewustzijn.
Volwaardig meedraaien in onze samenleving
De eindtermen voor basisgeletterdheid moeten door elke leerling individueel worden behaald. Die eindtermen moeten ervoor zorgen dat elke leerling volwaardig kan meedraaien in de samenleving. Daarnaast zijn er eindtermen die door de overgrote meerderheid van de leerlingen gehaald moeten worden, zoals de eindtermen ruimtelijk bewustzijn, Frans of wiskunde.
Ten slotte zijn er ook uitbreidingsdoelen voor Nederlands geformuleerd, bovenop de gewone eindtermen. Die uitbreidingsdoelen gelden voor een beperkte groep leerlingen die nood hebben aan meer uitdaging.
Meer duiding en informatie over de sleutelcompetenties en nieuwe eindtermen
Klasse geeft duiding bij de basisprincipes voor deze eindtermen. Op Onderwijsdoelen kan je terecht voor informatie, vragen en antwoorden over o.a. einddoelen, ontwikkelingsdoelen en basiscompetenties.
KlasCement is ook klaar voor deze nieuwe fase in ons onderwijs. Wanneer je (een deel van) de naam van de sleutelcompetentie in ons zoekvenster typt, dan verschijnt die als suggestie. Met één klik vind je zo alle leermiddelen die bij de sleutelcompetentie passen.
-
The Wase Archeology Case
The Wase Archeology Case contains archaeological finds (or ensembles) from the Stone Age to the Middle Ages. These finds are connected to excavations in the Waasland and provide students with insights into politics, religion, economics and social …
Translated by
Tangible material -
Repair Escape Game
With the Repair Escape Game, participants are introduced to the circular economy in a playful way. By solving puzzles, analyzing error codes, using the right tools and thinking logically and out-of-the-box, participants can repair a broken speaker.
Translated by
Tangible material -
Mission SDG: Escape suitcase
This mission can be undertaken by all groups of 12 to 28 participants aged 10 to 14 years.
The group receives a message from the year 2030. The world has become completely gray because many people have forgotten the sustainable development goals. By …
Translated by
Tangible material -
Between the sheets OKAN: Teaching package OKAN
This teaching package about relationships and sexuality has been specially developed for reception classes for non-native newcomers, inspired by the method Between the Sheets.
Between the sheets OKAN contains 25 working methods, divided into five …
Translated by
Tangible material -
CleanEarthAdventure: Virtual reality experience
CleanEarthAdventure is a virtual reality experience where students are introduced to CleanTech Companies from different sectors.
For example, you get a unique picture of the water purification process at Aquafin or you can see how the Vandersanden …
Translated by
Tangible material -
Waste, stop the invasion?: Mobile Exhibition
If the current trend of waste generation continues into the future, it would lead to a major disaster. Waste production is predicted to increase by as much as 70%, from two billion tons today to 3.4 billion tons in 2050.
This exhibition examines …
Translated by
Tangible material -
Very sweet: Game form healthy food
The ants are going on the healthy tour. But you have to help them in this educational game about healthy food!
Collect products for your ant colony with as little sugar as possible, or products that are as healthy as possible, or put together an …
Translated by
Tangible material (7)