16 sleutelcompetenties: informatie en lesmateriaal
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Hierdoor vervalt het onderscheid tussen vak-/leergebiedgebonden en vak-/leergebiedoverschrijdende onderwijsdoelen. De verbinding tussen de onderwijsdoelen en de vakken/leergebieden of vakkenclusters/leergebiedclusters gebeurt via de leerplannen op school.
Dit zijn de 16 sleutelcompetenties:
Klik op de competentie waar jij rond wil werken voor heldere informatie én specifiek lesmateriaal.
- Lichamelijke en geestelijke gezondheid;
- Nederlands;
- Andere talen;
- Digitale competenties;
- Sociaal-relationele competenties;
- Wiskunde – natuurwetenschappen – technologie – STEM;
- Burgerschap;
- Historisch bewustzijn;
- Ruimtelijk bewustzijn;
- Duurzaamheid;
- Economische en financiële competenties;
- Juridische competenties;
- Leercompetenties;
- Zelfbewustzijn;
- Ondernemingszin;
- Cultureel bewustzijn.
Volwaardig meedraaien in onze samenleving
De eindtermen voor basisgeletterdheid moeten door elke leerling individueel worden behaald. Die eindtermen moeten ervoor zorgen dat elke leerling volwaardig kan meedraaien in de samenleving. Daarnaast zijn er eindtermen die door de overgrote meerderheid van de leerlingen gehaald moeten worden, zoals de eindtermen ruimtelijk bewustzijn, Frans of wiskunde.
Ten slotte zijn er ook uitbreidingsdoelen voor Nederlands geformuleerd, bovenop de gewone eindtermen. Die uitbreidingsdoelen gelden voor een beperkte groep leerlingen die nood hebben aan meer uitdaging.
Meer duiding en informatie over de sleutelcompetenties en nieuwe eindtermen
Klasse geeft duiding bij de basisprincipes voor deze eindtermen. Op Onderwijsdoelen kan je terecht voor informatie, vragen en antwoorden over o.a. einddoelen, ontwikkelingsdoelen en basiscompetenties.
KlasCement is ook klaar voor deze nieuwe fase in ons onderwijs. Wanneer je (een deel van) de naam van de sleutelcompetentie in ons zoekvenster typt, dan verschijnt die als suggestie. Met één klik vind je zo alle leermiddelen die bij de sleutelcompetentie passen.
-
Universe: Escape game
Help Elien the Alien to come to Earth. You do this by solving various riddles and puzzles about our universe.
Translated by
Interactive exerciseTeacher -
Travle: Geographical knowledge
Travle is an interactive game where you get two countries on a map or two provinces. Your job is to get from one to the other. You do this by typing the name of a country or province and adding it to the map, on which your route becomes visible. …
Translated by
Interactive exerciseTeacher, ICT co-ordinator -
Seterra Geography: Blind map exercises
With the exercises on this website you can practice continents, countries, rivers, capitals, rivers on a blind map.
After selecting a card, you must click on what is requested by time.
Translated by
Interactive exercise (3)Teacher -
Un-Dough!: Google Arts & Culture Experiments
Generative AI has turned the world into colorful dough! How many cultural monuments can you discover?
The experiment uses Google AI to create plasticine-style monuments. A depth and salience model is used to create the 3D effect on the display of …
Translated by
Interactive exerciseTeacher, ICT co-ordinator, … -
Land Use: Concepts - Zone 2
Exercise series with concepts from theme 1.
- land use
- land use: agriculture and reclamation
- land use: industry and infrastructure
- land use: living and leisure
- landscapes change under the influence of land useTranslated by
Interactive exerciseTeacher