16 sleutelcompetenties: informatie en lesmateriaal
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Hierdoor vervalt het onderscheid tussen vak-/leergebiedgebonden en vak-/leergebiedoverschrijdende onderwijsdoelen. De verbinding tussen de onderwijsdoelen en de vakken/leergebieden of vakkenclusters/leergebiedclusters gebeurt via de leerplannen op school.
Dit zijn de 16 sleutelcompetenties:
Klik op de competentie waar jij rond wil werken voor heldere informatie én specifiek lesmateriaal.
- Lichamelijke en geestelijke gezondheid;
- Nederlands;
- Andere talen;
- Digitale competenties;
- Sociaal-relationele competenties;
- Wiskunde – natuurwetenschappen – technologie – STEM;
- Burgerschap;
- Historisch bewustzijn;
- Ruimtelijk bewustzijn;
- Duurzaamheid;
- Economische en financiële competenties;
- Juridische competenties;
- Leercompetenties;
- Zelfbewustzijn;
- Ondernemingszin;
- Cultureel bewustzijn.
Volwaardig meedraaien in onze samenleving
De eindtermen voor basisgeletterdheid moeten door elke leerling individueel worden behaald. Die eindtermen moeten ervoor zorgen dat elke leerling volwaardig kan meedraaien in de samenleving. Daarnaast zijn er eindtermen die door de overgrote meerderheid van de leerlingen gehaald moeten worden, zoals de eindtermen ruimtelijk bewustzijn, Frans of wiskunde.
Ten slotte zijn er ook uitbreidingsdoelen voor Nederlands geformuleerd, bovenop de gewone eindtermen. Die uitbreidingsdoelen gelden voor een beperkte groep leerlingen die nood hebben aan meer uitdaging.
Meer duiding en informatie over de sleutelcompetenties en nieuwe eindtermen
Klasse geeft duiding bij de basisprincipes voor deze eindtermen. Op Onderwijsdoelen kan je terecht voor informatie, vragen en antwoorden over o.a. einddoelen, ontwikkelingsdoelen en basiscompetenties.
KlasCement is ook klaar voor deze nieuwe fase in ons onderwijs. Wanneer je (een deel van) de naam van de sleutelcompetentie in ons zoekvenster typt, dan verschijnt die als suggestie. Met één klik vind je zo alle leermiddelen die bij de sleutelcompetentie passen.
-
De Wase Archeologiekoffer
In de Wase Archeologiekoffer zitten archeologische vondsten (of ensembles) van de steentijd tot de middeleeuwen. Deze vondsten zijn verbonden aan opgravingen uit het Waasland en geven de leerlingen inzichten op het vlak van politiek, religie, …
Fysiek materiaal -
Vijverbiotoopstudiekoffer
Je leerlingen determineren waterplanten en -dieren Daarnaast onderzoeken ze de kringloop van het water en de waterkwaliteit.
Dit veldstudiemateriaal nodigt je leerlingen uit om zelfstandig veldwerk te doen:- schepnetten,
- loepen,
- petrischaal, …
Fysiek materiaal -
Energierugzak
Zijn er energievreters op jouw school? Laat je leerlingen op speurtocht gaan om het sluipverbruik, de verlichting of de verwarming in het klaslokaal te onderzoeken. Met de meetinstrumenten van de rugzak lichten je leerlingen het energieverbruik …
Fysiek materiaal -
Bosbiotoopstudietas
Met de veldstudiematerialen in deze tas vergelijk je twee of meer bostypen.
Doe samen met je leerlingen een vergelijkend onderzoek: determineer bomen, struiken en kruiden, doe een bodemboring, determineer bodemdiertjes, onderzoek de beheersvormen van …
Fysiek materiaal -
STEM-kit voor projecten
STEM op een aantrekkelijke manier en op het niveau van je leerlingen onderwijzen is dankzij de STEM-kit kinderspel.
De STEM-kit is een handige doos waarin het materiaal zit voor vier projecten. De projecten sluiten aan bij technologie en engineering. …
Fysiek materiaal -
Eerder vintage, modern of retro?: BELvue op wieltjes
BELvue op wieltjes bestaat uit vier koffers gevuld met historische en hedendaagse objecten om in groep rond te werken. Elk object zorgt voor gesprekstof of roept herinneringen op. Ieder object inspireert en brengt mensen samen aan de hand van …
Fysiek materiaal -
Veldwerk bos: Excursie of materiaal
Veldwerkactiviteit waarbij leerlingen met of zonder begeleiding via een wetenschappelijke werkmethode het bos vergelijken met een open veld en beide biotopen onderzoeken. Tijdens het niet-levend onderzoek gaan leerlingen met diverse meettoestellen …
Fysiek materiaal -
Drankenkoffer met suikerspel
De drankenkoffer bestaat uit een draaiboek en het suikerspel. Het doel van
het spel is om de kennis en vaardigheden te vergroten om bewuster voor
gezonde dranken te kiezen. De leerlingen gaan na hoeveel suiker er in de dranken zitten.Fysiek materiaal -
Tandenspel
Informatief ganzenspel met vijf categorieën van telkens vijftien vragen:
- de tandarts,
- voeding,
- hou je mond gezond,
- weetjes,
- doe-opdrachten.
Het spel heeft een kinderversie (vanaf 6 jaar) en een volwassenversie (12+).
Fysiek materiaal -
Mission SDG: Escapekoffer
Deze missie kan aangegaan worden door alle groepen van 12 t.e.m. 28 deelnemers met een leeftijd van 10 tot 14 jaar.
De groep krijgt een boodschap uit het jaar 2030. De wereld is helemaal grijs geworden, omdat de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen …
Fysiek materiaal -
Klimaatproblematiek: Koffer Turnhout
In het nieuws gaat het steeds vaker over temperatuurrecords, smeltende ijskappen en gletsjers, droogte, overstromingen … Weten leerlingen welke rol klimaatverandering hierin speelt? Hoe ziet de toekomst van onze planeet er volgens …
Fysiek materiaal -
Klimaatproblematiek: Koffer Zelzate
In het nieuws gaat het steeds vaker over temperatuurrecords, smeltende ijskappen en gletsjers, droogte, overstromingen … Weten leerlingen welke rol klimaatverandering hierin speelt? Hoe ziet de toekomst van onze planeet er volgens …
Fysiek materiaal