16 sleutelcompetenties: informatie en lesmateriaal
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Hierdoor vervalt het onderscheid tussen vak-/leergebiedgebonden en vak-/leergebiedoverschrijdende onderwijsdoelen. De verbinding tussen de onderwijsdoelen en de vakken/leergebieden of vakkenclusters/leergebiedclusters gebeurt via de leerplannen op school.
Dit zijn de 16 sleutelcompetenties:
Klik op de competentie waar jij rond wil werken voor heldere informatie én specifiek lesmateriaal.
- Lichamelijke en geestelijke gezondheid;
- Nederlands;
- Andere talen;
- Digitale competenties;
- Sociaal-relationele competenties;
- Wiskunde – natuurwetenschappen – technologie – STEM;
- Burgerschap;
- Historisch bewustzijn;
- Ruimtelijk bewustzijn;
- Duurzaamheid;
- Economische en financiële competenties;
- Juridische competenties;
- Leercompetenties;
- Zelfbewustzijn;
- Ondernemingszin;
- Cultureel bewustzijn.
Volwaardig meedraaien in onze samenleving
De eindtermen voor basisgeletterdheid moeten door elke leerling individueel worden behaald. Die eindtermen moeten ervoor zorgen dat elke leerling volwaardig kan meedraaien in de samenleving. Daarnaast zijn er eindtermen die door de overgrote meerderheid van de leerlingen gehaald moeten worden, zoals de eindtermen ruimtelijk bewustzijn, Frans of wiskunde.
Ten slotte zijn er ook uitbreidingsdoelen voor Nederlands geformuleerd, bovenop de gewone eindtermen. Die uitbreidingsdoelen gelden voor een beperkte groep leerlingen die nood hebben aan meer uitdaging.
Meer duiding en informatie over de sleutelcompetenties en nieuwe eindtermen
Klasse geeft duiding bij de basisprincipes voor deze eindtermen. Op Onderwijsdoelen kan je terecht voor informatie, vragen en antwoorden over o.a. einddoelen, ontwikkelingsdoelen en basiscompetenties.
KlasCement is ook klaar voor deze nieuwe fase in ons onderwijs. Wanneer je (een deel van) de naam van de sleutelcompetentie in ons zoekvenster typt, dan verschijnt die als suggestie. Met één klik vind je zo alle leermiddelen die bij de sleutelcompetentie passen.
-
Vlaamse kerMOS: Milieukermis
Met deze educatieve volksspelen breng je zeven milieuthema's naar je school:
- water,
- afvalpreventie,
- natuur,
- mobiliteit,
- energie,
- klimaat
- vergroening.
Fysiek materiaal -
Waar zijn de rupsen: Klimaatspel
Twee koolmezen zijn wanhopig.
Hun jongen schreeuwen om rupsen.
Maar die rupsen blijken verdwenen ...Een waanzinnige moord?
Een dwaze ontvoering?
Een verschrikkelijke ziekte?Speel het spel Waar zijn de rupsen? en ontdek waarom.
Waar zijn de …
Fysiek materiaal -
Biodiversiteit: Video, lesplan en spel
In deze video ontdekken de leerlingen wat de bedreigingen zijn voor de biodiversiteit en welke gevolgen daarmee gepaard gaan. Miero de miereneter neemt de leerlingen mee naar Berry, de ijsbeer, waarvan het leefgebied alsmaar kleiner wordt. …
Fysiek materiaal (5) -
JAC: Vormingsmateriaal ontlenen
Voor professionals die zelf aan de slag willen gaan met het thema relaties en seksualiteit in een groep of individuele begeleiding, kan men ook bij ons terecht om gratis vormingsmateriaal te ontlenen. Indien gewenst bieden wij consult aan ter …
Fysiek materiaal -
Save our planet: Spel
Save our Planet over klimaat en duurzaamheidskwesties is ontwikkeld door VIVES. Het bestaat als bordspel, maar kan ook online gespeeld worden.
Weet jij trouwens hoeveel voedsel wordt verspild, welk Europees land de grootste ecologische voetafdruk per …
Fysiek materiaal (7) -
Mierzoet: Spelvorm gezonde voeding
De mieren gaan de gezonde tour op. Maar jij moet hen helpen in dit educatieve spel rond gezonde voeding!
Verzamel voor jouw mierenkolonie producten met zo weinig mogelijk suiker, of zo gezond mogelijke producten, of stel een hele maaltijd of dagmenu …
Fysiek materiaal (7) -
Taboe: Spelvorm seksuele vorming
Spel dat jongeren uitdaagt met pittige woorden over relaties en seksualiteit.
Omschrijf zo goed mogelijk het te raden woord, zonder de verboden woorden te gebruiken. Welk team wint?
Fysiek materiaal (5)