16 sleutelcompetenties: informatie en lesmateriaal
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Hierdoor vervalt het onderscheid tussen vak-/leergebiedgebonden en vak-/leergebiedoverschrijdende onderwijsdoelen. De verbinding tussen de onderwijsdoelen en de vakken/leergebieden of vakkenclusters/leergebiedclusters gebeurt via de leerplannen op school.
Dit zijn de 16 sleutelcompetenties:
Klik op de competentie waar jij rond wil werken voor heldere informatie én specifiek lesmateriaal.
- Lichamelijke en geestelijke gezondheid;
- Nederlands;
- Andere talen;
- Digitale competenties;
- Sociaal-relationele competenties;
- Wiskunde – natuurwetenschappen – technologie – STEM;
- Burgerschap;
- Historisch bewustzijn;
- Ruimtelijk bewustzijn;
- Duurzaamheid;
- Economische en financiële competenties;
- Juridische competenties;
- Leercompetenties;
- Zelfbewustzijn;
- Ondernemingszin;
- Cultureel bewustzijn.
Volwaardig meedraaien in onze samenleving
De eindtermen voor basisgeletterdheid moeten door elke leerling individueel worden behaald. Die eindtermen moeten ervoor zorgen dat elke leerling volwaardig kan meedraaien in de samenleving. Daarnaast zijn er eindtermen die door de overgrote meerderheid van de leerlingen gehaald moeten worden, zoals de eindtermen ruimtelijk bewustzijn, Frans of wiskunde.
Ten slotte zijn er ook uitbreidingsdoelen voor Nederlands geformuleerd, bovenop de gewone eindtermen. Die uitbreidingsdoelen gelden voor een beperkte groep leerlingen die nood hebben aan meer uitdaging.
Meer duiding en informatie over de sleutelcompetenties en nieuwe eindtermen
Klasse geeft duiding bij de basisprincipes voor deze eindtermen. Op Onderwijsdoelen kan je terecht voor informatie, vragen en antwoorden over o.a. einddoelen, ontwikkelingsdoelen en basiscompetenties.
KlasCement is ook klaar voor deze nieuwe fase in ons onderwijs. Wanneer je (een deel van) de naam van de sleutelcompetentie in ons zoekvenster typt, dan verschijnt die als suggestie. Met één klik vind je zo alle leermiddelen die bij de sleutelcompetentie passen.
-
Flemish kerMOS: Fun environmental fair
With these educational folk games you bring seven environmental themes to your school: water, waste prevention, nature, mobility, energy, climate and greening.
The participants complete these modules. The more agile they are, the more points they …
Translated by
Tangible material -
Flemish kerMOS: Environmental fair
With these educational folk games you bring seven environmental themes to your school:
- water,
- waste prevention,
- nature,
- mobility,
- energy,
- climate
- greening.
Translated by
Tangible material -
Drinks case with sugar play
The drinks case consists of a script and the sugar game. The purpose of
the game is to increase the knowledge and skills to become more aware
choosing healthy drinks. The students check how much sugar is in the drinks.Translated by
Tangible material -
Playing against bullying
Preventing bullying at school does not have to be a boring affair in which students are simply given an explanation of why bullying is bad. If you approach it in a fun and interactive way, you will get everyone involved in your story.
De Aanstokerij …
Translated by
Tangible material (5) -
Sink your teeth into Happy Snacks
Healthy Living serves Happy Snacks! Does your class have a taste for happiness? Build your mental well-being together with small happiness interventions and make a big difference.
Order your Happy Snacks box >
Happy Snacks is the toolkit to actively …
Translated by
Tangible material (3) -
Kikkerbecool: Board game to practice social skills
Kikkerbecool is an exciting board game in which the players discuss different skills with each other:
- social skills,
- good manners,
- stand up for yourself,
- deal with bullying and teasing.
While the children cheerfully discuss all kinds of …
Translated by
Tangible material (3) -
Carrots in New Earth: Story cards about departing and arriving
The story box Carrots in new soil was developed by Claire Wiewauters and Kaat Van Acker from Odisee University of Applied Sciences. It consists of thirty story cards, made by illustrator Marie Van Praag and produced in collaboration with Studio Sesam …
Translated by
Tangible material