16 sleutelcompetenties: informatie en lesmateriaal
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Hierdoor vervalt het onderscheid tussen vak-/leergebiedgebonden en vak-/leergebiedoverschrijdende onderwijsdoelen. De verbinding tussen de onderwijsdoelen en de vakken/leergebieden of vakkenclusters/leergebiedclusters gebeurt via de leerplannen op school.
Dit zijn de 16 sleutelcompetenties:
Klik op de competentie waar jij rond wil werken voor heldere informatie én specifiek lesmateriaal.
- Lichamelijke en geestelijke gezondheid;
- Nederlands;
- Andere talen;
- Digitale competenties;
- Sociaal-relationele competenties;
- Wiskunde – natuurwetenschappen – technologie – STEM;
- Burgerschap;
- Historisch bewustzijn;
- Ruimtelijk bewustzijn;
- Duurzaamheid;
- Economische en financiële competenties;
- Juridische competenties;
- Leercompetenties;
- Zelfbewustzijn;
- Ondernemingszin;
- Cultureel bewustzijn.
Volwaardig meedraaien in onze samenleving
De eindtermen voor basisgeletterdheid moeten door elke leerling individueel worden behaald. Die eindtermen moeten ervoor zorgen dat elke leerling volwaardig kan meedraaien in de samenleving. Daarnaast zijn er eindtermen die door de overgrote meerderheid van de leerlingen gehaald moeten worden, zoals de eindtermen ruimtelijk bewustzijn, Frans of wiskunde.
Ten slotte zijn er ook uitbreidingsdoelen voor Nederlands geformuleerd, bovenop de gewone eindtermen. Die uitbreidingsdoelen gelden voor een beperkte groep leerlingen die nood hebben aan meer uitdaging.
Meer duiding en informatie over de sleutelcompetenties en nieuwe eindtermen
Klasse geeft duiding bij de basisprincipes voor deze eindtermen. Op Onderwijsdoelen kan je terecht voor informatie, vragen en antwoorden over o.a. einddoelen, ontwikkelingsdoelen en basiscompetenties.
KlasCement is ook klaar voor deze nieuwe fase in ons onderwijs. Wanneer je (een deel van) de naam van de sleutelcompetentie in ons zoekvenster typt, dan verschijnt die als suggestie. Met één klik vind je zo alle leermiddelen die bij de sleutelcompetentie passen.
-
'k Blijf staan: Bordspel rond nieuwe autoriteit
Het bordspel 'k Blijf staan is een educatief hulpmiddel dat is gemaakt met als doel jongeren, ouders, leraren en hulpverleners vertrouwd te maken met de principes van nieuwe autoriteit. Deze benadering legt de nadruk op een vernieuwende houding ten …
Fysiek materiaalAndere functie -
Spelen tegen pesten
Pesten voorkomen op school hoeft geen saaie bedoening te zijn waarin de leerlingen gewoon uitleg krijgen over waarom pesten slecht is. Pak je het op een leuke en interactieve manier aan, dan krijg je iedereen mee in je verhaal.
De Aanstokerij biedt …
Fysiek materiaal (5) -
Wel in je vel: Spel rond mentaal welbevinden
Het wel in je vel-spel sluit aan bij de les Wel in je vel uit het lespakket van de geluksdriehoek.
Dit spel gaat over mentaal welbevinden. De leerlingen ontdekken hoe je kunt inspelen op lastige situaties. Ze leren zo bewust na te denken hoe je geluk …
Fysiek materiaal -
Zet je tanden in Happy Snacks
Gezond Leven serveert Happy Snacks! Heeft jouw klas de smaak van geluk te pakken? Bouw samen aan jullie mentaal welbevinden met kleine geluksinterventies en maak een groot verschil.
Bestel jouw Happy Snacks-doos >
Happy Snacks is dé toolkit …
Fysiek materiaal (3) -
Gevoels- en behoeftekaarten: Kaartspel rond verbindende communicatie
Dr. Marshall B. Rosenberg startte met zijn theorie van geweldloze communicatie een nieuwe kijk op communiceren. Intussen is de term verbindend communiceren meer van toepassing, maar de principes blijven grotendeels dezelfde.
Waardeer jezelf en …
Fysiek materiaal (4) -
Zeg het met een dier: Kaartspel aan de hand van de Axenroos
Wil je gedrag bespreekbaar maken? Wil je hiervoor de Axenroos gebruiken? Dan is dit beestig origineel kaartspel iets voor jou!
De sociale omgangstaal in een groep verdient zeker onze aandacht. De Axenroos van Ferdinand Cuvelier geeft een …
Fysiek materiaal -
Kikkerbecool: Bordspel om sociale vaardigheden te oefenen
Kikkerbecool is een spannend bordspel waarbij de spelers met elkaar in discussie gaan over verschillende vaardigheden:
- sociale vaardigheden,
- goede manieren,
- opkomen voor jezelf,
- omgaan met pesten en plagen.
Terwijl de kinderen op een …
Fysiek materiaal (3) -
Is dat RAAR?: Bordspel rond mentaal welzijn, beperkingen en diversiteit
Mentale kwetsbaarheid en beperkingen zijn thema's die niet makkelijk bespreekbaar gemaakt worden, en waar stigmatiserend op gereageerd kan worden. Het eigenwijze bordspel Is dat RAAR? helpt deze barrières doorbreken. …
Fysiek materiaal (3) -
Save our planet: Spel
Save our Planet over klimaat en duurzaamheidskwesties is ontwikkeld door VIVES. Het bestaat als bordspel, maar kan ook online gespeeld worden.
Weet jij trouwens hoeveel voedsel wordt verspild, welk Europees land de grootste ecologische voetafdruk per …
Fysiek materiaal (7) -
Cirkelen in de klas
Een doos vol vragen biedt je de mogelijkheid om in de klas cirkelgesprekken te voeren.
Deze kaarten helpen je om verbinding te creëren tussen de leerlingen en leerkrachten, de relaties te onderhouden door te spreken over wat er leeft in de groep …
Fysiek materiaal (3) -
Wortelen in nieuwe aarde: Vertelkaarten over vertrekken en aankomen
Het verteldoosje Wortelen in nieuwe aarde is ontwikkeld door Claire Wiewauters en Kaat Van Acker van hogeschool Odisee. Het is opgebouwd uit dertig vertelkaarten, gemaakt door illustratrice Marie Van Praag en geproduceerd in samenwerking met Studio …
Fysiek materiaal -
So What?! The Gayme
So What?! the Gayme is gemaakt om met een groep jongeren heel laagdrempelig te praten over gender en seksualiteit. Verdeeld over veertig kaarten in vier categorieën. De kaarten gaan over grenzen, jongens/meisjes, omgeving en relaties. …
Fysiek materiaal (3)