16 sleutelcompetenties: informatie en lesmateriaal
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Hierdoor vervalt het onderscheid tussen vak-/leergebiedgebonden en vak-/leergebiedoverschrijdende onderwijsdoelen. De verbinding tussen de onderwijsdoelen en de vakken/leergebieden of vakkenclusters/leergebiedclusters gebeurt via de leerplannen op school.
Dit zijn de 16 sleutelcompetenties:
Klik op de competentie waar jij rond wil werken voor heldere informatie én specifiek lesmateriaal.
- Lichamelijke en geestelijke gezondheid;
- Nederlands;
- Andere talen;
- Digitale competenties;
- Sociaal-relationele competenties;
- Wiskunde – natuurwetenschappen – technologie – STEM;
- Burgerschap;
- Historisch bewustzijn;
- Ruimtelijk bewustzijn;
- Duurzaamheid;
- Economische en financiële competenties;
- Juridische competenties;
- Leercompetenties;
- Zelfbewustzijn;
- Ondernemingszin;
- Cultureel bewustzijn.
Volwaardig meedraaien in onze samenleving
De eindtermen voor basisgeletterdheid moeten door elke leerling individueel worden behaald. Die eindtermen moeten ervoor zorgen dat elke leerling volwaardig kan meedraaien in de samenleving. Daarnaast zijn er eindtermen die door de overgrote meerderheid van de leerlingen gehaald moeten worden, zoals de eindtermen ruimtelijk bewustzijn, Frans of wiskunde.
Ten slotte zijn er ook uitbreidingsdoelen voor Nederlands geformuleerd, bovenop de gewone eindtermen. Die uitbreidingsdoelen gelden voor een beperkte groep leerlingen die nood hebben aan meer uitdaging.
Meer duiding en informatie over de sleutelcompetenties en nieuwe eindtermen
Klasse geeft duiding bij de basisprincipes voor deze eindtermen. Op Onderwijsdoelen kan je terecht voor informatie, vragen en antwoorden over o.a. einddoelen, ontwikkelingsdoelen en basiscompetenties.
KlasCement is ook klaar voor deze nieuwe fase in ons onderwijs. Wanneer je (een deel van) de naam van de sleutelcompetentie in ons zoekvenster typt, dan verschijnt die als suggestie. Met één klik vind je zo alle leermiddelen die bij de sleutelcompetentie passen.
-
Educational goals in secondary education
This video explains the new educational goals that will be gradually introduced in the first, second and third stage of secondary education from September 2019.
Translated by
Video -
Control a robot dog using OctoStudio
An inspiring video idea. Control a robot dog with Micro:Bit mounted using OctoStudio and MicroBlocks .
Translated by
VideoNewTeacher, ICT co-ordinator -
Self-confidence and growth mindset
With a growth mindset, students learn to focus on growth and the process instead of an end result and an achievement. Working on self-confidence ensures that students feel good about themselves and that they can learn better. This video …
Translated by
VideoNew -
Well-being in your classroom
Students who feel better will perform better. If you perform better, you will feel better. This video explains how you can work on resilience and how you can work on well-being every week.
With the Sidekick Solutions, the Academy addresses a …
Translated by
VideoNew -
How can I help discuss feelings in a playful way?
Over the line is a method for students to really get to know each other and to see where they are struggling. In this playful way you can help discuss feelings. The methodology helps students realize that they are not alone and that everyone …
Translated by
VideoNew -
Fungi: Course
This course on fungi introduces your students to the applications, life cycle and structure of fungi. In addition to a theoretical explanation, this learning resource also includes two student experiments, in which your students make spore prints …
Translated by
Downloadable resourceTeacher -
Cutting template for penguin: STL file
This stl file prints a template with which images can be transferred to cardboard (preferably <2mm thickness).
If these shapes are then cut out, stacked and glued, you will (with some imagination) create a penguin in 3D.
Translated by
Downloadable resourceTeacher -
STEMOOV: Video
This video demonstrates, using a practical example, how the STEMOOV model can be effectively applied in a teaching situation.
Translated by
VideoTeacher, ICT co-ordinator -
Virtual Worlds: Science Pub
A video recording of the panel discussion about virtual worlds. How do you use virtual environments? What is the metaverse? Are there benefits or dangers?
Translated by
VideoTeacher, ICT co-ordinator -
Caregiver-friendly school
This video describes what young informal caregivers are, why it is important to support young informal caregivers at school and how you can do this as a school.
Translated by
Video -
Ames Room: Temple Grandin
This video contains film fragments from the biopic of Temple Grandin, an autistic zoologist. She is intrigued by the Ames room during a teaching moment. This room is an optical illusion that makes things appear larger or smaller than they actually …
Translated by
VideoTeacher, ICT co-ordinator -
Yondr: Virtual reality
Is technology a hype, or do you have to go along with it? We can no longer do without our smartphone. The evolution of new technologies, spatial computing , augmented reality,...
Watch the evolution of virtual reality. Yondr, our Belgian …
Translated by
VideoTeacher, ICT co-ordinator