16 sleutelcompetenties: informatie en lesmateriaal
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Hierdoor vervalt het onderscheid tussen vak-/leergebiedgebonden en vak-/leergebiedoverschrijdende onderwijsdoelen. De verbinding tussen de onderwijsdoelen en de vakken/leergebieden of vakkenclusters/leergebiedclusters gebeurt via de leerplannen op school.
Dit zijn de 16 sleutelcompetenties:
Klik op de competentie waar jij rond wil werken voor heldere informatie én specifiek lesmateriaal.
- Lichamelijke en geestelijke gezondheid;
- Nederlands;
- Andere talen;
- Digitale competenties;
- Sociaal-relationele competenties;
- Wiskunde – natuurwetenschappen – technologie – STEM;
- Burgerschap;
- Historisch bewustzijn;
- Ruimtelijk bewustzijn;
- Duurzaamheid;
- Economische en financiële competenties;
- Juridische competenties;
- Leercompetenties;
- Zelfbewustzijn;
- Ondernemingszin;
- Cultureel bewustzijn.
Volwaardig meedraaien in onze samenleving
De eindtermen voor basisgeletterdheid moeten door elke leerling individueel worden behaald. Die eindtermen moeten ervoor zorgen dat elke leerling volwaardig kan meedraaien in de samenleving. Daarnaast zijn er eindtermen die door de overgrote meerderheid van de leerlingen gehaald moeten worden, zoals de eindtermen ruimtelijk bewustzijn, Frans of wiskunde.
Ten slotte zijn er ook uitbreidingsdoelen voor Nederlands geformuleerd, bovenop de gewone eindtermen. Die uitbreidingsdoelen gelden voor een beperkte groep leerlingen die nood hebben aan meer uitdaging.
Meer duiding en informatie over de sleutelcompetenties en nieuwe eindtermen
Klasse geeft duiding bij de basisprincipes voor deze eindtermen. Op Onderwijsdoelen kan je terecht voor informatie, vragen en antwoorden over o.a. einddoelen, ontwikkelingsdoelen en basiscompetenties.
KlasCement is ook klaar voor deze nieuwe fase in ons onderwijs. Wanneer je (een deel van) de naam van de sleutelcompetentie in ons zoekvenster typt, dan verschijnt die als suggestie. Met één klik vind je zo alle leermiddelen die bij de sleutelcompetentie passen.
-
STEMOOV: Video
Deze video demonstreert aan de hand van een praktijkvoorbeeld hoe het STEMOOV-model effectief kan worden toegepast in een lessituatie.
VideoLeerkracht, ICT-coördinator -
Erfgoed: Audiovisueel materiaal voor secundair onderwijs
Wil je aan de slag met audiovisueel materiaal voor erfgoedlessen? Op Archief voor onderwijs vind je inspiratie rond erfgoed en STEM, erfgoed en Nederlands, erfgoed en burgerschap, erfgoed en historisch bewustzijn, iedereen erfgoedt & …
Video -
Weetje van de week: Videopodcast
Playlist over het Weetje van de Week: actuele, wetenschappelijk weetjes in de vorm van een videopodcast. Elke week op vrijdag komt er een nieuwe podcast online.
VideoLeerkracht -
Textiel en de circulaire economie
Tom Duhoux, onderzoeker circulaire economie bij VITO, neemt jullie mee in de wereld van textiel en de uitdagingen ervan.
Textiel heeft de 4de grootste milieu-impact van alle consumptiegoederen. We kopen elk jaar 26 kg kleding per persoon in Europa. De …
Video -
Binnenluchtkwaliteit: Meten en verbeteren
Je binnenluchtkwaliteit meten en verbeteren zijn de basis voor een gezond binnenmilieu en binnenklimaat. Een ongezond binnenmilieu kan gezondheidsklachten zoals luchtwegklachten, allergieën, irritatie van neus- en keelslijmvlies, vermoeidheid …
VideoOrganisatie, firma, vzw -
Wetenschappelijk erfgoed in het Gents Universiteitsmuseum
Wat doet een wetenschapper precies? Mag een onderzoeker twijfelen, falen of creatief zijn? Op welke uitdagingen botst de wetenschapper? En welke impact heeft onderzoek op onze samenleving? Via deze EDUbox leer je het GUM - Gents …
Video -
Energie: Warmtenetten
Energie is veel meer dan elektriciteit alleen. We gebruiken bijvoorbeeld 75% van onze energie om warmte te produceren. Dat doen we vaak met fossiele brandstoffen, zoals aardgas of olie. Maar zo ontstaan CO2 en broeikasgassen. En die leiden dan …
Video -
Duurzamer met plastics en kunststoffen
Plastics. Veel zaken die wij ‘plastiek’ noemen, vallen onder de noemer van ‘kunststoffen’ en zonder probleem kunnen we wel honderd toepassingen van kunststoffen opsommen. We hebben het over plastic verpakking, maar het gaat …
VideoOrganisatie, firma, vzw -
Koolstofdioxide: Hoe gaan we de opwarming van de aarde tegen?
Koolstofdioxide… De lucht zit er vol van en gelukkig maar. Want CO₂ zorgt ervoor dat de warmte van de zon vastgehouden wordt. CO₂ is, op zich, best ok. Maar trop is teveel. CO₂ is een broeikasgas en het teveel aan …
Video -
Aardwarmte: Mogelijkheden als energiebron
Wist je dat aardwarmte multifunctioneel is? Als de temperatuur van het ondergrondse water hoog genoeg is, kunnen we elektriciteit opwekken en gebouwen verwarmen: handig!
VideoOrganisatie, firma, vzw -
Afval in zee, wat moeten dieren ermee?: De zee begint bij jezelf
Afval in zee, wat moeten dieren ermee? #dezeebegintbijjezelf
Deze video toont de weg die een sigarettenpeuk, mondmasker en plastic zakje afleggen van op straat, via de wind, beken en rivieren, naar zee. Daar vormen ze een gevaar voor dieren: …
Video (11) -
Voedingsdriehoek: Uitlegvideo over hoe je het best eet
Dit animatiefilmpje geeft bondig weer hoe je gezonder kan eten. Deze tips horen bij de voedingsdriehoek.
Video (6)