16 sleutelcompetenties: informatie en lesmateriaal
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Hierdoor vervalt het onderscheid tussen vak-/leergebiedgebonden en vak-/leergebiedoverschrijdende onderwijsdoelen. De verbinding tussen de onderwijsdoelen en de vakken/leergebieden of vakkenclusters/leergebiedclusters gebeurt via de leerplannen op school.
Dit zijn de 16 sleutelcompetenties:
Klik op de competentie waar jij rond wil werken voor heldere informatie én specifiek lesmateriaal.
- Lichamelijke en geestelijke gezondheid;
- Nederlands;
- Andere talen;
- Digitale competenties;
- Sociaal-relationele competenties;
- Wiskunde – natuurwetenschappen – technologie – STEM;
- Burgerschap;
- Historisch bewustzijn;
- Ruimtelijk bewustzijn;
- Duurzaamheid;
- Economische en financiële competenties;
- Juridische competenties;
- Leercompetenties;
- Zelfbewustzijn;
- Ondernemingszin;
- Cultureel bewustzijn.
Volwaardig meedraaien in onze samenleving
De eindtermen voor basisgeletterdheid moeten door elke leerling individueel worden behaald. Die eindtermen moeten ervoor zorgen dat elke leerling volwaardig kan meedraaien in de samenleving. Daarnaast zijn er eindtermen die door de overgrote meerderheid van de leerlingen gehaald moeten worden, zoals de eindtermen ruimtelijk bewustzijn, Frans of wiskunde.
Ten slotte zijn er ook uitbreidingsdoelen voor Nederlands geformuleerd, bovenop de gewone eindtermen. Die uitbreidingsdoelen gelden voor een beperkte groep leerlingen die nood hebben aan meer uitdaging.
Meer duiding en informatie over de sleutelcompetenties en nieuwe eindtermen
Klasse geeft duiding bij de basisprincipes voor deze eindtermen. Op Onderwijsdoelen kan je terecht voor informatie, vragen en antwoorden over o.a. einddoelen, ontwikkelingsdoelen en basiscompetenties.
KlasCement is ook klaar voor deze nieuwe fase in ons onderwijs. Wanneer je (een deel van) de naam van de sleutelcompetentie in ons zoekvenster typt, dan verschijnt die als suggestie. Met één klik vind je zo alle leermiddelen die bij de sleutelcompetentie passen.
-
STEMOOV: Video
Deze video demonstreert aan de hand van een praktijkvoorbeeld hoe het STEMOOV-model effectief kan worden toegepast in een lessituatie.
VideoLeerkracht, ICT-coördinator -
ZIM Editor: Coderen in ZIM via de webbrowser
Via de ZIM-code-webeditor kan je programmeren in ZIM via de webbrowser. In deze video ontdek je de evolutie van deze code-editor.
Kinderen leren programmeren via de ZIM Slate en leraren kunnen apps (zapps = ZIM apps) ontwerpen via deze …
VideoLeerkracht, ICT-coördinator -
Spirograaf: Pi-dag
Elke rotatie komt bijvoorbeeld overeen met de diameter van een tandwiel maal pi.
In dit filmpje wordt dit principe uitgevoerd aan de hand van een tekening.
VideoLeerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Verzameling van de rationale getallen: Uitlegvideo
In deze videoles wordt uitgelegd wat de verzameling van de rationale getallen is.
VideoLeerkracht -
Construeren van even lange lijnstukken: Uitlegvideo
Dit is een videoles over het construeren van even lange lijnstukken.
VideoLeerkracht -
Afstand van een punt tot een rechte: Uitlegvideo
Dit is een videoles over het bepalen van de afstand tussen een punt en een rechte.
VideoLeerkracht -
Loodlijn vanuit een punt op een rechte: Constructie
In deze uitlegvideo wordt uitgelegd hoe je een loodlijn construeert op een punt op een rechte door gebruik te maken van een passer en liniaal.
VideoLeerkracht -
Loodlijn vanuit punt op rechte: Constructie
In deze video wordt uitgelegd hoe je vanuit punt een loodlijn op een rechte construeert door gebruikt te maken van passer en liniaal.
VideoLeerkracht -
Loodlijn tekenen: Uitlegvideo
Een videoles over het tekenen van een loodlijn op een rechte.
VideoLeerkracht -
Middelloodlijn van een lijnstuk: Uitlegvideo
Een videoles over het tekenen van de middelloodlijn van een lijnstuk.
VideoLeerkracht -
Notatie lengte van een lijnstuk: Uitlegvideo
In deze videoles wordt uitgelegd hoe we de lengte van een lijnstuk kunnen noteren.
VideoLeerkracht -
Merktekens bij lijnstukken: Uitlegvideo
In deze videoles wordt uitgelegd hoe merktekens gebruikt worden om even lange lijnstukken aan te geven.
VideoLeerkracht