16 sleutelcompetenties: informatie en lesmateriaal
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Hierdoor vervalt het onderscheid tussen vak-/leergebiedgebonden en vak-/leergebiedoverschrijdende onderwijsdoelen. De verbinding tussen de onderwijsdoelen en de vakken/leergebieden of vakkenclusters/leergebiedclusters gebeurt via de leerplannen op school.
Dit zijn de 16 sleutelcompetenties:
Klik op de competentie waar jij rond wil werken voor heldere informatie én specifiek lesmateriaal.
- Lichamelijke en geestelijke gezondheid;
- Nederlands;
- Andere talen;
- Digitale competenties;
- Sociaal-relationele competenties;
- Wiskunde – natuurwetenschappen – technologie – STEM;
- Burgerschap;
- Historisch bewustzijn;
- Ruimtelijk bewustzijn;
- Duurzaamheid;
- Economische en financiële competenties;
- Juridische competenties;
- Leercompetenties;
- Zelfbewustzijn;
- Ondernemingszin;
- Cultureel bewustzijn.
Volwaardig meedraaien in onze samenleving
De eindtermen voor basisgeletterdheid moeten door elke leerling individueel worden behaald. Die eindtermen moeten ervoor zorgen dat elke leerling volwaardig kan meedraaien in de samenleving. Daarnaast zijn er eindtermen die door de overgrote meerderheid van de leerlingen gehaald moeten worden, zoals de eindtermen ruimtelijk bewustzijn, Frans of wiskunde.
Ten slotte zijn er ook uitbreidingsdoelen voor Nederlands geformuleerd, bovenop de gewone eindtermen. Die uitbreidingsdoelen gelden voor een beperkte groep leerlingen die nood hebben aan meer uitdaging.
Meer duiding en informatie over de sleutelcompetenties en nieuwe eindtermen
Klasse geeft duiding bij de basisprincipes voor deze eindtermen. Op Onderwijsdoelen kan je terecht voor informatie, vragen en antwoorden over o.a. einddoelen, ontwikkelingsdoelen en basiscompetenties.
KlasCement is ook klaar voor deze nieuwe fase in ons onderwijs. Wanneer je (een deel van) de naam van de sleutelcompetentie in ons zoekvenster typt, dan verschijnt die als suggestie. Met één klik vind je zo alle leermiddelen die bij de sleutelcompetentie passen.
-
Heeft Jezus echt bestaan?: Uitlegvideo
In deze video wordt de vraag van een leerling beantwoord: Heeft Jezus echt bestaan? En hoe weten we dat nu zeker?
VideoStudent (lerarenopleiding) -
Economische ongelijkheid: Mening van jongeren
Jongeren aan het woord over wat economische ongelijkheid voor hen betekent. Over hoe de pandemie maatschappelijk kwetsbare mensen dieper de armoede induwt, over kinderarmoedebestrijding, over hoe het kapitalistisch systeem vormen van ongelijkheid …
VideoStudent (lerarenopleiding) -
Politieke ongelijkheid: Meningen van jongeren
Jongeren aan het woord over wat politieke ongelijkheid voor hen betekent. Van de discussie over stemrecht/stemplicht, representatie van LGBTQIA in de politiek, stemrecht vanaf 16 jaar tot het voeren van een sociaal beleid om ongelijkheid terug te …
VideoStudent (lerarenopleiding) -
Sociale ongelijkheid: Mening van jongeren
Jongeren aan het woord over wat sociale ongelijkheid voor hen betekent. Van Black Lives Matter, politiegeweld en koloniale standbeelden tot de coronacrisis en ongelijke representatie in media.
Inhoud van dit filmpje:
- Intro (begin - 0.59)
- Wat betekent …
Video (3)Student (lerarenopleiding) -
Maak kennis met de mBot: Video
De mBot is een educatieve robot waarmee je leerlingen leert programmeren. In dit filmpje kom je meer te weten over de mBot en wat je er juist mee kan in de klas.
Video (4)Student (lerarenopleiding) -
Maak kennis met de Ozobot bit: Video
In dit filmpje kom je meer te weten over de Ozobot. De Ozobot is een educatieve programmeerbare robot die je kan inzetten in verschillende leergebieden voor verschillende leeftijden. Op de site Ozoblocky vind je kant-en-klaar lesmateriaal dat je …
VideoStudent (lerarenopleiding) -
KRAS klimaat: Climate Youth Reporters
Voor deze laatste aflevering gingen de Climate Youth Reporters op bezoek bij KRAS Leuven, op de moment dat de jongeren in debat gingen met lokale experts. Ze bereidden hun mening voor omtrent lokale klimaatsthema's en vormen dit om tot een sterk …
VideoStudent (lerarenopleiding) -
Mobiliteit en openbaar vervoer: Climate Youth Reporters
Climate Youth Reporters Lore, Rune, Lisa en Hrachia gaan in gesprek met de minister van mobiliteit, Lydia Peeters. Wat is haar mening over het openbaar vervoer? Hoe kijkt zij naar reizen zonder het vliegtuig? En wat in hoeverre gaat ze wel/niet …
VideoStudent (lerarenopleiding) -
Mobiliteit: Climate Youth Reporters
De Climate Youth Reporters (CYR) trekken de straat op en bevragen jongeren rond het thema Mobiliteit. Hoe staan zij tegenover het openbaar vervoer? Tegenover reizen zonder het vliegtuig te nemen? Tegenover het mobiliteitsprobleem in Vlaanderen?
VideoStudent (lerarenopleiding) -
Boeren en Buren: Climate Youth Reporters
Climate Youth Reporters Rune en Kobe gaan in gesprek met de coördinator van Boeren en Buren. Ontdek waar deze organisatie voor staat en hoe hun coördinator naar de meningen uit de voxpop van de derde aflevering kijkt.
VideoStudent (lerarenopleiding) -
Voeding: Climate Youth Reporters
De Climate Youth Reporters (CYR) trekken de straat op en bevragen jongeren rond het thema Voeding. Waar kopen zij hun voeding? Wat is hun mening over lokale on seizoensgebonden producten? Over vegetarisch eten? Waarover denken zij na bij het kopen …
VideoStudent (lerarenopleiding) -
Ruimte: Climate Youth Reporters
De bevraging bij jongeren rond het thema wonen en het gesprek met Leo Van Broeck deed de Climate Youth Reporters nadenken over ruimtegebruik in het algemeen. Hoe delen wij onze ruimtes in? Wat is publieke ruimte? Welke organisaties krijgen welke …
VideoStudent (lerarenopleiding)