16 sleutelcompetenties: informatie en lesmateriaal
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Hierdoor vervalt het onderscheid tussen vak-/leergebiedgebonden en vak-/leergebiedoverschrijdende onderwijsdoelen. De verbinding tussen de onderwijsdoelen en de vakken/leergebieden of vakkenclusters/leergebiedclusters gebeurt via de leerplannen op school.
Dit zijn de 16 sleutelcompetenties:
Klik op de competentie waar jij rond wil werken voor heldere informatie én specifiek lesmateriaal.
- Lichamelijke en geestelijke gezondheid;
- Nederlands;
- Andere talen;
- Digitale competenties;
- Sociaal-relationele competenties;
- Wiskunde – natuurwetenschappen – technologie – STEM;
- Burgerschap;
- Historisch bewustzijn;
- Ruimtelijk bewustzijn;
- Duurzaamheid;
- Economische en financiële competenties;
- Juridische competenties;
- Leercompetenties;
- Zelfbewustzijn;
- Ondernemingszin;
- Cultureel bewustzijn.
Volwaardig meedraaien in onze samenleving
De eindtermen voor basisgeletterdheid moeten door elke leerling individueel worden behaald. Die eindtermen moeten ervoor zorgen dat elke leerling volwaardig kan meedraaien in de samenleving. Daarnaast zijn er eindtermen die door de overgrote meerderheid van de leerlingen gehaald moeten worden, zoals de eindtermen ruimtelijk bewustzijn, Frans of wiskunde.
Ten slotte zijn er ook uitbreidingsdoelen voor Nederlands geformuleerd, bovenop de gewone eindtermen. Die uitbreidingsdoelen gelden voor een beperkte groep leerlingen die nood hebben aan meer uitdaging.
Meer duiding en informatie over de sleutelcompetenties en nieuwe eindtermen
Klasse geeft duiding bij de basisprincipes voor deze eindtermen. Op Onderwijsdoelen kan je terecht voor informatie, vragen en antwoorden over o.a. einddoelen, ontwikkelingsdoelen en basiscompetenties.
KlasCement is ook klaar voor deze nieuwe fase in ons onderwijs. Wanneer je (een deel van) de naam van de sleutelcompetentie in ons zoekvenster typt, dan verschijnt die als suggestie. Met één klik vind je zo alle leermiddelen die bij de sleutelcompetentie passen.
-
The Olympic Games: Learning Path
Learning path with various assignments about the Olympic Games in Paris.
- Text with questions about the Olympic Games in classical antiquity.
- Text with questions about the origins of the modern Olympic Games.
- Matching exercise 1: match the names of …
Translated by
Interactive exerciseNewTeacher -
Typing lessons online
Typing lessons online is a free typing course for young and old. You learn to touch type with 10 fingers. Various keyboard layouts and color schemes are available.
Translated by
Interactive exerciseNewTeacher, Other -
Devinettes: Blagues courtes
First read the five riddles, look carefully at the accompanying images and guess the answer each time. Then create complete sentences based on the answer pieces.
Translated by
Interactive exerciseTeacher -
Using OctoStudio to remotely control a micro:bit Maqueen robot
With this project you program the Maqueen robot using a micro:bit so that you can control it wirelessly with OctoStudio on a smartphone or tablet. Follow the learning path step by step.
Translated by
Interactive exerciseTeacher, ICT co-ordinator -
Climate change: Learning path
This learning path lets you discover step by step what the causes of climate change are, what its consequences are and what solutions are possible.
Translated by
Interactive exercise (3)Teacher -
Universe: Escape game
Help Elien the Alien to come to Earth. You do this by solving various riddles and puzzles about our universe.
Translated by
Interactive exerciseTeacher -
Découvrir et compléter une postal carte: Step-by-step plan and exercises
Drag the words and sentences to the correct place on the postcard and learn to draw up a postcard yourself.
Translated by
Interactive exerciseTeacher -
Program drawings with SVG
In this series of exercises from CoderDojo Waregem on Dodona, students learn to code an SVG file of a Yin-Yang symbol with a 0 and 1. This is the symbol of the organization CoderDojo, where volunteers organize coding lessons worldwide.
Translated by
Interactive exerciseTeacher, ICT co-ordinator -
Les régions de France: Learning path
Discover the location and names of the thirteen regions of La France Métropolitaine using three puzzles and ten test questions.
Translated by
Interactive exerciseTeacher -
Artificial intelligence: Schooltv chatbot
Schooltv.nl has a chatbot, learning path that explains artificial intelligence. This way you learn a lot about artificial intelligence.
Translated by
Interactive exerciseTeacher, ICT co-ordinator -
Starting point for piano: Piano course for beginners or recoverers
Starting point piano is a course for pianists that can be followed online. The course consists of almost 20 chapters: clear videos in which everything is explained by the teacher Bas Bulteel.
Technique, notes, theory, chords, songs, PDFs, …
Translated by
Interactive exercise -
Disinformation: Webquest
A webquest about disinformation. The students look for fake news, learn to fact check and do a fact check themselves.
Translated by
Interactive exercise (4)Teacher