16 sleutelcompetenties: informatie en lesmateriaal
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Hierdoor vervalt het onderscheid tussen vak-/leergebiedgebonden en vak-/leergebiedoverschrijdende onderwijsdoelen. De verbinding tussen de onderwijsdoelen en de vakken/leergebieden of vakkenclusters/leergebiedclusters gebeurt via de leerplannen op school.
Dit zijn de 16 sleutelcompetenties:
Klik op de competentie waar jij rond wil werken voor heldere informatie én specifiek lesmateriaal.
- Lichamelijke en geestelijke gezondheid;
- Nederlands;
- Andere talen;
- Digitale competenties;
- Sociaal-relationele competenties;
- Wiskunde – natuurwetenschappen – technologie – STEM;
- Burgerschap;
- Historisch bewustzijn;
- Ruimtelijk bewustzijn;
- Duurzaamheid;
- Economische en financiële competenties;
- Juridische competenties;
- Leercompetenties;
- Zelfbewustzijn;
- Ondernemingszin;
- Cultureel bewustzijn.
Volwaardig meedraaien in onze samenleving
De eindtermen voor basisgeletterdheid moeten door elke leerling individueel worden behaald. Die eindtermen moeten ervoor zorgen dat elke leerling volwaardig kan meedraaien in de samenleving. Daarnaast zijn er eindtermen die door de overgrote meerderheid van de leerlingen gehaald moeten worden, zoals de eindtermen ruimtelijk bewustzijn, Frans of wiskunde.
Ten slotte zijn er ook uitbreidingsdoelen voor Nederlands geformuleerd, bovenop de gewone eindtermen. Die uitbreidingsdoelen gelden voor een beperkte groep leerlingen die nood hebben aan meer uitdaging.
Meer duiding en informatie over de sleutelcompetenties en nieuwe eindtermen
Klasse geeft duiding bij de basisprincipes voor deze eindtermen. Op Onderwijsdoelen kan je terecht voor informatie, vragen en antwoorden over o.a. einddoelen, ontwikkelingsdoelen en basiscompetenties.
KlasCement is ook klaar voor deze nieuwe fase in ons onderwijs. Wanneer je (een deel van) de naam van de sleutelcompetentie in ons zoekvenster typt, dan verschijnt die als suggestie. Met één klik vind je zo alle leermiddelen die bij de sleutelcompetentie passen.
-
Robocup Junior: Robotwedstrijd
Op deze website vind je informatie over de Robocup Junior-wedstrijd. Dat is een jaarlijkse robotwedstrijd voor jongeren van 8 tot 18 jaar oud.
RoboCup Junior stimuleert het uitwisselen van kennis, communicatie en teamwerk. Schoolteams bouwen en …
AankondigingLeerkracht, ICT-coördinator -
Win een codeerworkshop voor jouw klas
Op maandag 14 oktober 2024 gaat de volgende editie van het Codefestival door te Brussel.
Tussen 10 uur en 12 uur kunnen jouw leerlingen deelnemen aan het grote codehoekenwerk waarbij ze ondergedompeld worden in de wereld van het …
Aankondiging -
Gaat jouw school de VIP2024-uitdaging aan?
Ontdek de VIP2024-campagne waarbij je samen met je leerlingen enkele sportieve opdrachten aangaat en zo met de hele school mee opwarmt voor de Olympische Spelen.
Doe met je school mee aan één opdracht om brons te halen. Met twee …
Aankondiging -
Het interieur van een muziekinstrument: Beeldmateriaal
Via dit artikel krijg je verbluffende foto's te zien die de architecturale interieurs onthullen die verborgen zitten in klassieke instrumenten.
ArtikelLeerkracht -
Zo surfen je bso-leerlingen met een kritische blik
Hoe leer je leerlingen in het beroepssecundair onderwijs goed argumenteren, bewuste keuzes maken en alert omgaan met media? Drie leraren vertellen hoe zij in hun lessen werken aan de eindtermen kritisch denken en mediawijsheid.
Artikel -
Vind een wedstrijd voor jouw leerlingen binnen het Excellentiefonds!
Het Excellentiefonds ondersteunt wedstrijden of olympiades die vooral leerlingen in de arbeidsmarkt- en dubbele finaliteit uitdagen om binnen hun vakgebied of sector het beste van zichzelf te geven. Het fonds bundelt vijftien projecten in elf …
Aankondiging -
The Paperless Classroom: Workshop viering 25 jaar KlasCement
De format van de pagina is eigenlijk meteen ook de content. Gemaakt met de app Craft is het een showcase van wat Craft je toelaat te publiceren op het net, en dat op een heel eenvoudige manier.
Het aantal features in Craft is niet zo …
ArtikelLeerkracht -
Grieks en Minecraft: Akropolis Avontuur
Hoe breng je educatieve technologie in de klassieke talen? Vorig academiejaar ontwierpen mijn studenten en ik lesmateriaal dat net dit deed! We ontwikkelden twee levels waarin leerlingen het oude Rome konden verkennen en via opdrachten meer …
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Breng Griekse mythes tot leven met AI!
In dit artikel lees je over een lesaanpak waarbij leerlingen kennismaken met drie mythes: de mythe over Scylla en Charybdis en twee over koning Midas, met zijn ezelsoren of zijn kenmerkende golden touch. Ze ontdekken de personages en …
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Dealing with Socially Acute Questions in the English-Language Classroom
In dit artikel worden handvatten aangereikt die tweedetaalleerkrachten kunnen inzetten voor een constructieve interculturele dialoog bij sociaal ongewenste interacties in een gemengde talengroep. Een case study over een racistische uitspraak tijdens …
ArtikelLeerkracht -
Ontdek de verhalen achter de muziek met Overal klassiek en Iedereen klassiek op Het Archief voor Onderwijs
Geef je les over muziek? Dan vind je in de online beeldbank van Het Archief voor Onderwijs heel wat geschikt lesmateriaal. Ontdek de geschiedenis, de mensen en de theorie achter de wereld van klassieke muziek met de tv-reeksen Overal klassiek en …
Artikel -
Van gamen kan je leren
Interview van Schoolit, met Liesbeth Last over game based learning op school.
Liesbeth studeerde Theologie aan de KUL en haalde een master in Islamitische theologie. Ze geeft acht uur godsdienst in het Vrij Technisch Instituut in Roeselare en …
ArtikelLeerkracht, Ander