16 sleutelcompetenties: informatie en lesmateriaal
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Hierdoor vervalt het onderscheid tussen vak-/leergebiedgebonden en vak-/leergebiedoverschrijdende onderwijsdoelen. De verbinding tussen de onderwijsdoelen en de vakken/leergebieden of vakkenclusters/leergebiedclusters gebeurt via de leerplannen op school.
Dit zijn de 16 sleutelcompetenties:
Klik op de competentie waar jij rond wil werken voor heldere informatie én specifiek lesmateriaal.
- Lichamelijke en geestelijke gezondheid;
- Nederlands;
- Andere talen;
- Digitale competenties;
- Sociaal-relationele competenties;
- Wiskunde – natuurwetenschappen – technologie – STEM;
- Burgerschap;
- Historisch bewustzijn;
- Ruimtelijk bewustzijn;
- Duurzaamheid;
- Economische en financiële competenties;
- Juridische competenties;
- Leercompetenties;
- Zelfbewustzijn;
- Ondernemingszin;
- Cultureel bewustzijn.
Volwaardig meedraaien in onze samenleving
De eindtermen voor basisgeletterdheid moeten door elke leerling individueel worden behaald. Die eindtermen moeten ervoor zorgen dat elke leerling volwaardig kan meedraaien in de samenleving. Daarnaast zijn er eindtermen die door de overgrote meerderheid van de leerlingen gehaald moeten worden, zoals de eindtermen ruimtelijk bewustzijn, Frans of wiskunde.
Ten slotte zijn er ook uitbreidingsdoelen voor Nederlands geformuleerd, bovenop de gewone eindtermen. Die uitbreidingsdoelen gelden voor een beperkte groep leerlingen die nood hebben aan meer uitdaging.
Meer duiding en informatie over de sleutelcompetenties en nieuwe eindtermen
Klasse geeft duiding bij de basisprincipes voor deze eindtermen. Op Onderwijsdoelen kan je terecht voor informatie, vragen en antwoorden over o.a. einddoelen, ontwikkelingsdoelen en basiscompetenties.
KlasCement is ook klaar voor deze nieuwe fase in ons onderwijs. Wanneer je (een deel van) de naam van de sleutelcompetentie in ons zoekvenster typt, dan verschijnt die als suggestie. Met één klik vind je zo alle leermiddelen die bij de sleutelcompetentie passen.
-
How can I help discuss feelings in a playful way?
Over the line is a method for students to really get to know each other and to see where they are struggling. In this playful way you can help discuss feelings. The methodology helps students realize that they are not alone and that everyone …
Translated by
VideoNew -
Create a breeding ground for growing bacteria
In this video you will see how you can make a simple food base with kitchen materials, with gelatin, sugar and water. Samples are also taken and placed on the culture medium to grow bacteria. The result of the cultivation cannot be seen in the …
Translated by
VideoTeacher -
Citizen movement Klimaan: Local climate projects
In this webinar, Tris Segers, an employee of the Mechelen citizen movement Klimaan, outlines how you can deal with our commons with care: soil, water, energy, mobility, air, etc. She illustrates this using some local projects and initiatives.
…Translated by
Video -
Visit to IKC Magenta Discover Lab in Delden
Master Sander visits technology rooms and labs in the Netherlands. In this video you will discover what the technology room or discovery lab of IKC Magenta in Delden looks like.
Translated by
VideoTeacher, ICT co-ordinator -
Peter Mathijssen: Teaching materials about coding
This website by Peter Mathijssen collects information, teaching materials and tutorials about apps and projects that all have to do with computing and computational thinking. Matters discussed include:
- MicroBlocks,
- MIT App Inventor,
- micro:bit, …
Translated by
WebsiteTeacher, ICT co-ordinator -
Tools for digital creativity
This website collects hundreds of tools, websites, apps and applications for your digital creativity. Here's how you can find apps for it:
- image editing;
- video editing;
- artificial intelligence;
- drawing art;
- audio editing:
- musical education; …
Translated by
WebsiteTeacher, ICT co-ordinator -
What steps can you take if students have dark thoughts?
What do the four legs of a chair have to do with the difference between sadness and depression? You will hear it from clinical psychologist Saartje Moens. She sees you as Sidekick Sam as the perfect observer to pick up the first signals of dark …
Translated by
Video -
Abrasions: first aid
This is an enriched 360 degree video that can be viewed in Vivista, both with VR glasses and without.
You can further customize this enriched video if you want with Vivista editor. This software is completely free.
Translated by
VideoTeacher -
Trip over mat: 360° video
This is a 360 degree video of a man tripping on the mat and falling. You can see how first aid is provided and how the emergency services are contacted.
Translated by
VideoTeacher -
Fall from height: 360° video
This is a 360 degree video of a woman who fell down the stairs. You can see how the woman is assisted and how the first contact with the paramedic goes.
Translated by
VideoTeacher -
Online help for students: Tools and apps for when you need help
An overview of tools and helplines for students that they can use independently or with guidance.
The tools are divided into four categories:
- health,
- study choice,
- learning and studying,
- feeling good.
At the very bottom they will find a list of chat …
Translated by
WebsiteOther function -
Sound painting with dance and music
In this video we see a final result that took five days with two classes. Eric Le Louvier is the sound painter. In this practical example you can see how you can sound paint with dance and music, there is moving, dancing, singing and playing …
Translated by
VideoTeacher