16 sleutelcompetenties: informatie en lesmateriaal
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Hierdoor vervalt het onderscheid tussen vak-/leergebiedgebonden en vak-/leergebiedoverschrijdende onderwijsdoelen. De verbinding tussen de onderwijsdoelen en de vakken/leergebieden of vakkenclusters/leergebiedclusters gebeurt via de leerplannen op school.
Dit zijn de 16 sleutelcompetenties:
Klik op de competentie waar jij rond wil werken voor heldere informatie én specifiek lesmateriaal.
- Lichamelijke en geestelijke gezondheid;
- Nederlands;
- Andere talen;
- Digitale competenties;
- Sociaal-relationele competenties;
- Wiskunde – natuurwetenschappen – technologie – STEM;
- Burgerschap;
- Historisch bewustzijn;
- Ruimtelijk bewustzijn;
- Duurzaamheid;
- Economische en financiële competenties;
- Juridische competenties;
- Leercompetenties;
- Zelfbewustzijn;
- Ondernemingszin;
- Cultureel bewustzijn.
Volwaardig meedraaien in onze samenleving
De eindtermen voor basisgeletterdheid moeten door elke leerling individueel worden behaald. Die eindtermen moeten ervoor zorgen dat elke leerling volwaardig kan meedraaien in de samenleving. Daarnaast zijn er eindtermen die door de overgrote meerderheid van de leerlingen gehaald moeten worden, zoals de eindtermen ruimtelijk bewustzijn, Frans of wiskunde.
Ten slotte zijn er ook uitbreidingsdoelen voor Nederlands geformuleerd, bovenop de gewone eindtermen. Die uitbreidingsdoelen gelden voor een beperkte groep leerlingen die nood hebben aan meer uitdaging.
Meer duiding en informatie over de sleutelcompetenties en nieuwe eindtermen
Klasse geeft duiding bij de basisprincipes voor deze eindtermen. Op Onderwijsdoelen kan je terecht voor informatie, vragen en antwoorden over o.a. einddoelen, ontwikkelingsdoelen en basiscompetenties.
KlasCement is ook klaar voor deze nieuwe fase in ons onderwijs. Wanneer je (een deel van) de naam van de sleutelcompetentie in ons zoekvenster typt, dan verschijnt die als suggestie. Met één klik vind je zo alle leermiddelen die bij de sleutelcompetentie passen.
-
Stress bij leerlingen: Tips
Als leerkracht kan je je leerlingen helpen ontdekken wat hen in stressmodus drijft, wat hun draagkracht is en hoe ze hun stresspieken kunnen afvlakken.
Stress laat zich in heel wat gevallen wel temmen, als je én mildheid aan de dag legt …
Downloadbaar lesmateriaal -
Triënnale Brugge 2024: Inspiratiemap voor leerkrachten
Deze gratis bezoekerstool is gemaakt voor leerkrachten en bevat infofiches over de twaalf kunstenaars en de kunstwerken van Triënnale Brugge 2024. De inspiratiemap bevat:
- werkvormfiches die werkvormen voor verschillende leeftijden bundelen per …
Downloadbaar lesmateriaal -
Werken met bronnen: Poster
Poster voor het geschiedenislokaal met verwijzing naar de historische vragen die de leerlingen moeten stellen wanneer ze werken met bronnen in de les.
Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht -
ySKILLS: Toolkit
De toolkit is verdeeld in vijf modules die elk verschillende aspecten van digitale competenties behandelen:
- Wat zijn digitale vaardigheden?
- Wat weten we uit onderzoek over digitale vaardigheden?
- Hoe meten we digitale vaardigheden?
- Survey resultaten …
Downloadbaar lesmateriaal -
Avondroutine internaat: Schema
Een overzicht met de avondplanning op het internaat.
Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht -
Complimenten: Werkbundel
Werkbundel over het thema complimenten:
- Welk soort complimenten bestaan er?
- Hoe ga je om met complimenten?
Om af te sluiten krijgen de leerlingen een creatieve opdracht over complimenten.
Downloadbaar lesmateriaal (28)Leerkracht -
Zentangle: Lesidee rond patronen
Zentangle is een tekentechniek waarbij je werkt aan je concentratie, persoonlijk welzijn en creativiteit. Het is een andere tekentechniek dan doodlen. Zentangles lijken vaak ingewikkeld maar zijn eigenlijk eenvoudig te tekenen door bepaalde vormen …
Downloadbaar lesmateriaal (42)Leerkracht -
Nesters: Educatief pakket
Voor velen is gezond zijn een vanzelfsprekendheid, maar dat is niet zo voor iedereen. Er zijn duizenden jongeren die worstelen met fysieke maar ook psychische problemen, wat hun normale leven overhoop kan gooien. ED TV en Bednet maakten de …
Downloadbaar lesmateriaal -
Zelfgestuurd leren: ZeG-box
Wat is zelfgestuurd leren?
Hoe kan je zelfgestuurd leren stimuleren?
Meer informatie vind je op de site van UCLL over de ZeG-box.
Downloadbaar lesmateriaal (5)Leerkracht -
Zone van naaste ontwikkeling: Poster
De zone van de naaste ontwikkeling is het verschil tussen wat je zonder hulp kan doen en wat je met hulp kan doen. Door nét boven je kunnen iets te doen, kom je tot leren. In deze poster wordt de zone van naaste ontwikkeling volgens …
Downloadbaar lesmateriaalStudent (niet lerarenopleiding) -
De impact van de kledingindustrie op het klimaat en milieu: Lespakket
Wist je dat de mode-industrie verantwoordelijk is voor 10% van de broeikasgassen die worden uitgestoten door de mens?
Hoe komt het nu dat deze industrie zo nefast is voor het klimaat en het milieu? En waarom is er zoveel water nodig om …
Downloadbaar lesmateriaal (6) -
Gewicht en eetproblemen: Communiceren
Doordacht communiceren rond de thema's eten, gewicht en uiterlijk, versterkt kinderen en jongeren in hun eetgedrag en lichaamsbeeld. Op die manier bescherm je hen en doe je aan preventie van eet- en gewichtsproblemen. Deze materialen bieden je als …
Downloadbaar lesmateriaal