16 sleutelcompetenties: informatie en lesmateriaal
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Hierdoor vervalt het onderscheid tussen vak-/leergebiedgebonden en vak-/leergebiedoverschrijdende onderwijsdoelen. De verbinding tussen de onderwijsdoelen en de vakken/leergebieden of vakkenclusters/leergebiedclusters gebeurt via de leerplannen op school.
Dit zijn de 16 sleutelcompetenties:
Klik op de competentie waar jij rond wil werken voor heldere informatie én specifiek lesmateriaal.
- Lichamelijke en geestelijke gezondheid;
- Nederlands;
- Andere talen;
- Digitale competenties;
- Sociaal-relationele competenties;
- Wiskunde – natuurwetenschappen – technologie – STEM;
- Burgerschap;
- Historisch bewustzijn;
- Ruimtelijk bewustzijn;
- Duurzaamheid;
- Economische en financiële competenties;
- Juridische competenties;
- Leercompetenties;
- Zelfbewustzijn;
- Ondernemingszin;
- Cultureel bewustzijn.
Volwaardig meedraaien in onze samenleving
De eindtermen voor basisgeletterdheid moeten door elke leerling individueel worden behaald. Die eindtermen moeten ervoor zorgen dat elke leerling volwaardig kan meedraaien in de samenleving. Daarnaast zijn er eindtermen die door de overgrote meerderheid van de leerlingen gehaald moeten worden, zoals de eindtermen ruimtelijk bewustzijn, Frans of wiskunde.
Ten slotte zijn er ook uitbreidingsdoelen voor Nederlands geformuleerd, bovenop de gewone eindtermen. Die uitbreidingsdoelen gelden voor een beperkte groep leerlingen die nood hebben aan meer uitdaging.
Meer duiding en informatie over de sleutelcompetenties en nieuwe eindtermen
Klasse geeft duiding bij de basisprincipes voor deze eindtermen. Op Onderwijsdoelen kan je terecht voor informatie, vragen en antwoorden over o.a. einddoelen, ontwikkelingsdoelen en basiscompetenties.
KlasCement is ook klaar voor deze nieuwe fase in ons onderwijs. Wanneer je (een deel van) de naam van de sleutelcompetentie in ons zoekvenster typt, dan verschijnt die als suggestie. Met één klik vind je zo alle leermiddelen die bij de sleutelcompetentie passen.
-
Bio-mass: Ladder of value retention
This infographic indicates the order in which biomass should best be used, ranging from high to low value.
Sources:
- OVAM, Food loss in chain perspective (2012);
- ILVO, Valorization of fruit and vegetable waste flows: opportunities and bottlenecks …
Translated by
Downloadable resource -
Difference Between Linear, Recycling and Circular Economy
This infographic visually shows the difference between a linear, recycling and circular economy.
Translated by
Downloadable resource -
The link between circular economy and climate: Infographic
This infographic shows the relationship between materials use and greenhouse gases.
Translated by
Downloadable resource -
Zodiac sign: Make your thinking visible
This method encourages you to map out the advantages and disadvantages of a situation and helps you come up with ideas for dealing with the situation.
Zodiac is a visual thinking tool: you make a thinking process visible by visualizing it. When you …
Translated by
Downloadable resource -
Bullseye: Make your thinking visible
This working method encourages you to investigate criteria and to test your ideas against them. Thinking and making choices together with others has never been easier.
In the rose is a visual thinking tool: you make a thinking process visible by …
Translated by
Downloadable resource -
Step train: Make your thinking visible
This method encourages you to investigate the chronology of certain actions or events.
Step train is a visual thinking tool: you make a thinking process visible by visualizing it. When you make your thinking visible, you stimulate your thinking and …
Translated by
Downloadable resource