16 sleutelcompetenties: informatie en lesmateriaal
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Hierdoor vervalt het onderscheid tussen vak-/leergebiedgebonden en vak-/leergebiedoverschrijdende onderwijsdoelen. De verbinding tussen de onderwijsdoelen en de vakken/leergebieden of vakkenclusters/leergebiedclusters gebeurt via de leerplannen op school.
Dit zijn de 16 sleutelcompetenties:
Klik op de competentie waar jij rond wil werken voor heldere informatie én specifiek lesmateriaal.
- Lichamelijke en geestelijke gezondheid;
- Nederlands;
- Andere talen;
- Digitale competenties;
- Sociaal-relationele competenties;
- Wiskunde – natuurwetenschappen – technologie – STEM;
- Burgerschap;
- Historisch bewustzijn;
- Ruimtelijk bewustzijn;
- Duurzaamheid;
- Economische en financiële competenties;
- Juridische competenties;
- Leercompetenties;
- Zelfbewustzijn;
- Ondernemingszin;
- Cultureel bewustzijn.
Volwaardig meedraaien in onze samenleving
De eindtermen voor basisgeletterdheid moeten door elke leerling individueel worden behaald. Die eindtermen moeten ervoor zorgen dat elke leerling volwaardig kan meedraaien in de samenleving. Daarnaast zijn er eindtermen die door de overgrote meerderheid van de leerlingen gehaald moeten worden, zoals de eindtermen ruimtelijk bewustzijn, Frans of wiskunde.
Ten slotte zijn er ook uitbreidingsdoelen voor Nederlands geformuleerd, bovenop de gewone eindtermen. Die uitbreidingsdoelen gelden voor een beperkte groep leerlingen die nood hebben aan meer uitdaging.
Meer duiding en informatie over de sleutelcompetenties en nieuwe eindtermen
Klasse geeft duiding bij de basisprincipes voor deze eindtermen. Op Onderwijsdoelen kan je terecht voor informatie, vragen en antwoorden over o.a. einddoelen, ontwikkelingsdoelen en basiscompetenties.
KlasCement is ook klaar voor deze nieuwe fase in ons onderwijs. Wanneer je (een deel van) de naam van de sleutelcompetentie in ons zoekvenster typt, dan verschijnt die als suggestie. Met één klik vind je zo alle leermiddelen die bij de sleutelcompetentie passen.
-
Patterns: Lesson pack
Children may know patterns from their clothing (think of striped patterns, flowers, balls, unicorns ...) But you also come across patterns in many places in everyday life, just think of the bricks of the walls or the rows of colored pencils in …
Translated by
Downloadable resource (5) -
Silhouette: Lesson pack
Silhouettes spontaneously remind us of sunsets on summer beaches. You think of dark figures on the beach, of which you can only see an outline. Everything else is black. That is the result of backlighting.
Translated by
Downloadable resource (3) -
Characters: Lesson pack
All children are fans of heroes. Heroes are not only fun and adventurous, they are also often very recognizable by the objects they have or the clothes they wear. Just think of Harry Potter's magic wand, Elsa's snow dress from Frozen or …
Translated by
Downloadable resource (3) -
Macro: Lesson Bundle
In photography, the term macro means that you go very close to your subject with your camera. You will suddenly see all kinds of details and you can discover new worlds, such as insects, textures or small plants.
Translated by
Downloadable resource -
Color and Monochrome: Lesson Package
Everything around us has a color. Color makes things stand out, draws our attention and evokes associations and feelings. Every child has a favorite color. It is also an important building block in photography.
Translated by
Downloadable resource (5)Organisation, company, NPO -
Westerbork: Practical assignment during the visit
This practical assignment is in line with a visit to Westerbork. In this assignment, the students make an explainer , a video in which three things must be discussed:
- a portrait of someone who was in Westerbork;
- a cultural expression that suits the …
Translated by
Downloadable resourceTeacher -
Off the wall: Lesson map
Watch the documentary Off the Wall . Let young people reflect on war, peace, borders, walls and the Atlantic Wall. They brainstorm about flights and what it feels like to be always on the go. The young people dive into the history of the Second World …
Translated by
Downloadable resource (3) -
Walk with Amal: Educational Pack and Manual
With the educational package about Walk with Amal and the accompanying manual for teachers you can get started around the arrival of Amal.
In October Kleine Amal - a giant doll that personifies a Syrian refugee girl - appears in Belgium. Belgium is …Translated by
Downloadable resource (62)Organisation, company, NPO -
Biteable: Step-by-step plan
Step-by-step plan to make a movie with the Biteable website.
Intended for the learners, can be used in different contexts:
- have students introduce themselves;
- have students make a promotional video of the school;
- have students present the subject …
Translated by
Downloadable resource (15)Teacher, ICT co-ordinator, … -
What is art? That's art!: Lesson idea
Pupils look for the properties of immovable heritage through photos. They learn to use photographic techniques and practice their musical skills.
Translated by
Downloadable resource (8) -
Old and new: Lesson idea
On the basis of old photos, the students compare the current state of immovable heritage with that of the past. What are the differences? And the similarities?
Translated by
Downloadable resource (3) -
Old and new: Lesson idea
On the basis of photos, the students compare the current state of immovable heritage with that of then.
- What are the differences and similarities?
- What source material can they use?
Translated by
Downloadable resource