16 sleutelcompetenties: informatie en lesmateriaal
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Hierdoor vervalt het onderscheid tussen vak-/leergebiedgebonden en vak-/leergebiedoverschrijdende onderwijsdoelen. De verbinding tussen de onderwijsdoelen en de vakken/leergebieden of vakkenclusters/leergebiedclusters gebeurt via de leerplannen op school.
Dit zijn de 16 sleutelcompetenties:
Klik op de competentie waar jij rond wil werken voor heldere informatie én specifiek lesmateriaal.
- Lichamelijke en geestelijke gezondheid;
- Nederlands;
- Andere talen;
- Digitale competenties;
- Sociaal-relationele competenties;
- Wiskunde – natuurwetenschappen – technologie – STEM;
- Burgerschap;
- Historisch bewustzijn;
- Ruimtelijk bewustzijn;
- Duurzaamheid;
- Economische en financiële competenties;
- Juridische competenties;
- Leercompetenties;
- Zelfbewustzijn;
- Ondernemingszin;
- Cultureel bewustzijn.
Volwaardig meedraaien in onze samenleving
De eindtermen voor basisgeletterdheid moeten door elke leerling individueel worden behaald. Die eindtermen moeten ervoor zorgen dat elke leerling volwaardig kan meedraaien in de samenleving. Daarnaast zijn er eindtermen die door de overgrote meerderheid van de leerlingen gehaald moeten worden, zoals de eindtermen ruimtelijk bewustzijn, Frans of wiskunde.
Ten slotte zijn er ook uitbreidingsdoelen voor Nederlands geformuleerd, bovenop de gewone eindtermen. Die uitbreidingsdoelen gelden voor een beperkte groep leerlingen die nood hebben aan meer uitdaging.
Meer duiding en informatie over de sleutelcompetenties en nieuwe eindtermen
Klasse geeft duiding bij de basisprincipes voor deze eindtermen. Op Onderwijsdoelen kan je terecht voor informatie, vragen en antwoorden over o.a. einddoelen, ontwikkelingsdoelen en basiscompetenties.
KlasCement is ook klaar voor deze nieuwe fase in ons onderwijs. Wanneer je (een deel van) de naam van de sleutelcompetentie in ons zoekvenster typt, dan verschijnt die als suggestie. Met één klik vind je zo alle leermiddelen die bij de sleutelcompetentie passen.
-
Snijsjabloon voor pinguïn: STL-file
Deze stl-file print een sjabloon waarmee men afbeeldingen op een karton (bij voorkeur <2mm dikte) kan overbrengen.
Indien deze vormen dan uitgeknipt, gestapeld en vastgelijmd worden bekomt men (met enige verbeelding) een pinguïn in …Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht -
STEMmige taal: Componeer je eigen rap!
Het project ‘STEMmige taal’ volgt de typische STEM-opbouw met een inleiding tot de uitdaging, een aantal hoofdstukken die de leerlingen de nodige bagage geven om de uitdaging te kunnen aangaan en uiteindelijk het verwezenlijken van de …
Downloadbaar lesmateriaalOrganisatie, firma, vzw -
Vermogen, spanning en stroomsterkte: Taken en toetsen opstellen
Met dit hulpmiddel kan je eenvoudig taken en examenvragen maken over vermogen, spanning en stroomsterkte op basis van de formule P = U x I en zijn afgeleiden. Je kan oefeningen maken met of zonder omzettingen.
Dit leermiddel bevat bestaat uit een …
Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht -
Robots: Snelheid
Aan de hand van het technisch proces verkennen je leerlingen de relatie tussen constante snelheid, afstand en tijd bij robots. Dit project besteedt ook aandacht aan de begrippen grootheid en eenheid. De theoretische kennis die ze verwerven, passen …
Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht -
Micro:bit en Mario Kart: Codeeractiviteit
Volledig uitgewerkt (Engelstalig) lesproject van Digital Schoolhouse waarin leerlingen een micro:bit programmeren om animaties te tonen aan Mario Kart-racers terwijl ze over een racecircuit rijden. De workshop begint met het creëren van …
Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht, ICT-coördinator -
Brandwonden: Zoekopdracht op het internet
In dit document zoeken de leerlingen op het internet op welke brandwonden (eerstegraads, tweedegraads en derdegraads) er zijn. Ze zoeken ook op wat je moet doen bij een brandwond.
Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht -
Flipperkast: Template
Template om duurzaam spelmateriaal, een flipperkast, te maken.
Benodigdheden:
- houten plankje van A4-formaat;
- nageltjes;
- 2 spateltjes;
- elastiekjes;
- hamer;
- sjabloon;
- afwerking o.b.v. de creativiteit van de leerling.
Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht -
Meten stroomkring: Instructiekaarten
Deze instructiekaarten kan je gebruiken voor het aanleren van meetvaardigheden met de multimeter, waarbij spanning, stroomsterkte en weerstand worden behandeld. Elke kaart is handig uitgerust met een QR-code die je doorstuurt tot korte …
Downloadbaar lesmateriaal (6)Student (lerarenopleiding) -
High five: STEM-project
Je leerlingen onderzoeken de werking van hun eigen hand. Nadien maken ze een prototype van een grijphand. Tijdens de eindopdracht maken ze met behulp van LEGO Spike Prime een mechanische hand om afval op te ruimen.
Downloadbaar lesmateriaal (4)Leerkracht -
Spaghettibrug: STEM-project
Je leerlingen bestuderen hoe een brug gebouwd wordt en welke vormen een brug heeft. Na het maken van een schets construeren je studenten hun brug met behulp van spaghetti en lijm. Tenslotte testen ze de sterkte van hun bouwwerk.
Downloadbaar lesmateriaal (6)Leerkracht -
Zelfrijdende duurzame auto: STEM-project
Tijdens dit STEM-project creëren je leerlingen een zelfrijdende auto. Tevens is deze auto duurzaam, want het voertuig heeft geen verbrandingsmotor. Doorheen dit project leren je studenten de fases van het technisch proces kennen en een …
Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht, ICT-coördinator -
Luciferraket
In deze opdracht maken bouwen je studenten met een lucifer, aluminiumfolie en een paperclip een miniatuurraket.
Downloadbaar lesmateriaal