16 sleutelcompetenties: informatie en lesmateriaal
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Hierdoor vervalt het onderscheid tussen vak-/leergebiedgebonden en vak-/leergebiedoverschrijdende onderwijsdoelen. De verbinding tussen de onderwijsdoelen en de vakken/leergebieden of vakkenclusters/leergebiedclusters gebeurt via de leerplannen op school.
Dit zijn de 16 sleutelcompetenties:
Klik op de competentie waar jij rond wil werken voor heldere informatie én specifiek lesmateriaal.
- Lichamelijke en geestelijke gezondheid;
- Nederlands;
- Andere talen;
- Digitale competenties;
- Sociaal-relationele competenties;
- Wiskunde – natuurwetenschappen – technologie – STEM;
- Burgerschap;
- Historisch bewustzijn;
- Ruimtelijk bewustzijn;
- Duurzaamheid;
- Economische en financiële competenties;
- Juridische competenties;
- Leercompetenties;
- Zelfbewustzijn;
- Ondernemingszin;
- Cultureel bewustzijn.
Volwaardig meedraaien in onze samenleving
De eindtermen voor basisgeletterdheid moeten door elke leerling individueel worden behaald. Die eindtermen moeten ervoor zorgen dat elke leerling volwaardig kan meedraaien in de samenleving. Daarnaast zijn er eindtermen die door de overgrote meerderheid van de leerlingen gehaald moeten worden, zoals de eindtermen ruimtelijk bewustzijn, Frans of wiskunde.
Ten slotte zijn er ook uitbreidingsdoelen voor Nederlands geformuleerd, bovenop de gewone eindtermen. Die uitbreidingsdoelen gelden voor een beperkte groep leerlingen die nood hebben aan meer uitdaging.
Meer duiding en informatie over de sleutelcompetenties en nieuwe eindtermen
Klasse geeft duiding bij de basisprincipes voor deze eindtermen. Op Onderwijsdoelen kan je terecht voor informatie, vragen en antwoorden over o.a. einddoelen, ontwikkelingsdoelen en basiscompetenties.
KlasCement is ook klaar voor deze nieuwe fase in ons onderwijs. Wanneer je (een deel van) de naam van de sleutelcompetentie in ons zoekvenster typt, dan verschijnt die als suggestie. Met één klik vind je zo alle leermiddelen die bij de sleutelcompetentie passen.
-
Repair café: Repairman for the class
Tips for visiting a Repair Café or a professional repairer in the area with your class. Or to possibly invite a repairer to class.
During such a visit or class discussion, students discover what volunteer or professional repairers do, but also …
Translated by
Downloadable resource -
A healthy and energy-efficient indoor climate: MOS action sheet
In rooms that are well insulated (good insulation is airtight) or where many people live (such as in classrooms), ventilation and ventilation is very important. Sufficient fresh air must be supplied to ensure a healthy indoor climate and to avoid …
Translated by
Downloadable resource -
City walk about environment and health: Guideline
Content
The planet and our health are under pressure. There are plenty of examples: the earth is warming up, biodiversity is deteriorating rapidly, fine dust makes you gasp and more and more people suffer from allergies and asthma ... Pollutants are …
Translated by
Downloadable resource -
Silence, sound and noise walk: Fiche
Silence has become rare and precious in Flanders. And yet there have never been so many people who crave a low-stimulus, quiet environment. During a walk in nature, the students become acquainted with the sound of silence. That means not only …
Translated by
Downloadable resource (5) -
Classes without walls: a MOS practical book on outdoor lessons
In this brochure, teachers from primary and secondary education testify about their experiences with teaching outdoors.
What are the advantages? How do you get started? What are the barriers and how do you overcome them?
You will also hear scientists …
Translated by
Downloadable resource (8) -
A book on every corner: MOS action sheet
This action sheet is a source of inspiration to get students thinking about sustainable use of materials.
How many books are used at school and at home? Is this really necessary? Let the young people think about this, have a discussion... How could we …
Translated by
Downloadable resource (3) -
Soup on the sidewalk: MOS action sheet
This document provides a guideline for working with your students on sustainable food and sustainable food consumption.
Students are challenged to come up with a soup recipe that meets sustainable conditions. To conclude, you can invite …
Translated by
Downloadable resource (4)