16 sleutelcompetenties: informatie en lesmateriaal
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Hierdoor vervalt het onderscheid tussen vak-/leergebiedgebonden en vak-/leergebiedoverschrijdende onderwijsdoelen. De verbinding tussen de onderwijsdoelen en de vakken/leergebieden of vakkenclusters/leergebiedclusters gebeurt via de leerplannen op school.
Dit zijn de 16 sleutelcompetenties:
Klik op de competentie waar jij rond wil werken voor heldere informatie én specifiek lesmateriaal.
- Lichamelijke en geestelijke gezondheid;
- Nederlands;
- Andere talen;
- Digitale competenties;
- Sociaal-relationele competenties;
- Wiskunde – natuurwetenschappen – technologie – STEM;
- Burgerschap;
- Historisch bewustzijn;
- Ruimtelijk bewustzijn;
- Duurzaamheid;
- Economische en financiële competenties;
- Juridische competenties;
- Leercompetenties;
- Zelfbewustzijn;
- Ondernemingszin;
- Cultureel bewustzijn.
Volwaardig meedraaien in onze samenleving
De eindtermen voor basisgeletterdheid moeten door elke leerling individueel worden behaald. Die eindtermen moeten ervoor zorgen dat elke leerling volwaardig kan meedraaien in de samenleving. Daarnaast zijn er eindtermen die door de overgrote meerderheid van de leerlingen gehaald moeten worden, zoals de eindtermen ruimtelijk bewustzijn, Frans of wiskunde.
Ten slotte zijn er ook uitbreidingsdoelen voor Nederlands geformuleerd, bovenop de gewone eindtermen. Die uitbreidingsdoelen gelden voor een beperkte groep leerlingen die nood hebben aan meer uitdaging.
Meer duiding en informatie over de sleutelcompetenties en nieuwe eindtermen
Klasse geeft duiding bij de basisprincipes voor deze eindtermen. Op Onderwijsdoelen kan je terecht voor informatie, vragen en antwoorden over o.a. einddoelen, ontwikkelingsdoelen en basiscompetenties.
KlasCement is ook klaar voor deze nieuwe fase in ons onderwijs. Wanneer je (een deel van) de naam van de sleutelcompetentie in ons zoekvenster typt, dan verschijnt die als suggestie. Met één klik vind je zo alle leermiddelen die bij de sleutelcompetentie passen.
-
Woordpakket 17 en 18: Invuldictee - Tijd voor Taal accent 6
De leerkracht leest een tekst voor. Ondertussen vullen leerlingen de ontbrekende woorden aan in de gatentekst.
De in te vullen woorden komen uit woordpakket 17 en 18 van de methode Tijd voor Taal accent 6. Hier en daar zitten er ook woorden uit een …
Downloadbaar lesmateriaal (5)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Woordpakket 14 tot 16: Invuldictee - Tijd voor Taal accent 6
De leerkracht leest een tekst voor. Ondertussen vullen leerlingen de ontbrekende woorden aan in de gatentekst.
De in te vullen woorden komen uit woordpakket 14 tot en met 16 van de methode Tijd voor Taal accent 6. Hier en daar zitten er ook woorden …
Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Woordpakket 9 tot 11: Invuldictee - Tijd voor Taal accent 6
De leerkracht leest een tekst voor. Ondertussen vullen leerlingen de ontbrekende woorden aan in de gatentekst.
De in te vullen woorden komen uit woordpakket 9 tot en met 11 van de methode Tijd voor Taal accent 6. Hier en daar zitten er ook woorden uit …
Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
De verdachte: Invuldictee
De leerkracht leest een tekst voor over een verdachte. Leerlingen vullen de ontbrekende woorden aan in de gatentekst.
De in te vullen woorden komen voornamelijk uit woordpakket 12 tot en met 14 van de methode Tijd voor Taal accent 6. Hier en daar …
Downloadbaar lesmateriaal (6)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Woordpakket 6 tot 8: Invuldictee - Tijd voor Taal accent 6
De leerkracht leest een tekst voor. Ondertussen vullen leerlingen de ontbrekende woorden aan in de gatentekst.
De in te vullen woorden komen uit woordpakket 6 tot en met 8 van de methode Tijd voor Taal accent 6.
Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
De politie: Invuldictee
De leerkracht leest een tekst voor over een politiedocumentaire. Leerlingen vullen de ontbrekende woorden aan in de gatentekst.
De in te vullen woorden komen uit woordpakket 1 tot en met 5 van de methode Tijd voor Taal accent 6.
Downloadbaar lesmateriaal (6)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Een dagje shoppen: Invuldictee
De leerkracht leest een tekst voor waarin een namiddagje shoppen beschreven wordt. Leerlingen vullen de ontbrekende woorden aan in de gatentekst.
De in te vullen woorden komen uit de woordpakketten van de methode Tijd voor Taal accent 6.
Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Een krantenartikel schrijven: Leerlingen beoordelen elkaar
In dit document vind je een formulier waarmee leerlingen elkaars schrijfopdracht kunnen beoordelen. In dit geval gaat het over het schrijven van een krantenartikel.
De leerlingen bekijken het werk van hun medeleerling en zetten vinkjes en kruisjes …
Downloadbaar lesmateriaal (11)Leerkracht