16 sleutelcompetenties: informatie en lesmateriaal
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Hierdoor vervalt het onderscheid tussen vak-/leergebiedgebonden en vak-/leergebiedoverschrijdende onderwijsdoelen. De verbinding tussen de onderwijsdoelen en de vakken/leergebieden of vakkenclusters/leergebiedclusters gebeurt via de leerplannen op school.
Dit zijn de 16 sleutelcompetenties:
Klik op de competentie waar jij rond wil werken voor heldere informatie én specifiek lesmateriaal.
- Lichamelijke en geestelijke gezondheid;
- Nederlands;
- Andere talen;
- Digitale competenties;
- Sociaal-relationele competenties;
- Wiskunde – natuurwetenschappen – technologie – STEM;
- Burgerschap;
- Historisch bewustzijn;
- Ruimtelijk bewustzijn;
- Duurzaamheid;
- Economische en financiële competenties;
- Juridische competenties;
- Leercompetenties;
- Zelfbewustzijn;
- Ondernemingszin;
- Cultureel bewustzijn.
Volwaardig meedraaien in onze samenleving
De eindtermen voor basisgeletterdheid moeten door elke leerling individueel worden behaald. Die eindtermen moeten ervoor zorgen dat elke leerling volwaardig kan meedraaien in de samenleving. Daarnaast zijn er eindtermen die door de overgrote meerderheid van de leerlingen gehaald moeten worden, zoals de eindtermen ruimtelijk bewustzijn, Frans of wiskunde.
Ten slotte zijn er ook uitbreidingsdoelen voor Nederlands geformuleerd, bovenop de gewone eindtermen. Die uitbreidingsdoelen gelden voor een beperkte groep leerlingen die nood hebben aan meer uitdaging.
Meer duiding en informatie over de sleutelcompetenties en nieuwe eindtermen
Klasse geeft duiding bij de basisprincipes voor deze eindtermen. Op Onderwijsdoelen kan je terecht voor informatie, vragen en antwoorden over o.a. einddoelen, ontwikkelingsdoelen en basiscompetenties.
KlasCement is ook klaar voor deze nieuwe fase in ons onderwijs. Wanneer je (een deel van) de naam van de sleutelcompetentie in ons zoekvenster typt, dan verschijnt die als suggestie. Met één klik vind je zo alle leermiddelen die bij de sleutelcompetentie passen.
-
L'indicatif présent des verbes: Practice collection
Extra practice bundle on the conjugation of verbs in the indicative present . This collection discusses the regular verbs ending in -er, -ir and -re , as well as the cas privates ending in -cer and -ger and some frequently used irregular verbs.
Translated by
Downloadable resource (9)Teacher -
Vocabulary and Grammar: Practice Test (4) - Lingua Latina 1
Practice test on the subject matter from chapter IV of the method. This test contains exercises on vocabulary as well as on the indicative/imperative and the use of possessive pronouns.
Translated by
Downloadable resourceOther function -
Exam: December - Nouveau Quartier français 2
This exam can be used or inspired by the exams for students in December.
Translated by
Downloadable resource (18)Teacher -
Verbes irréguliers: Test
Two keys on the irregular verbs: avoir, être, pouvoir, vouloir, devoir, boire, aller, faire, dire, lire and prendre.
Translated by
Downloadable resource (12)Teacher -
Bienvenue à l'aéroport!: Test les nombres - Nouveau Quartier français 2
This listening test is in line with the Circuit Jaune 6 chapter of the method , but can also be used in other years to refresh the figures in French.
The listening test is based on a video on YouTube with authentic flight announcements at Paris …
Translated by
Downloadable resource (9)Teacher -
Passé composé: test
Short test on the passé composé. It includes the use of avoir en être and a number of exceptions.
Translated by
Downloadable resource (64)Student (teacher training) -
Un jour une question: Listening exercise
A listening exercise with some questions about a video on Youtube, Un jour une question, about the emergency department.
The evaluation is done via Google Forms.
Translated by
Downloadable resource (5)Teacher -
Verb conjugation: Avoir, pouvoir, conduire et (re) connaître - C'est parti 2
Quiz on the indicatif présent, imparfait en passé composé of the verbs savoir, pouvoir, conduire et (re) connaître.
Based on the test from C'est Parti 2, Defi 3 .
Translated by
Downloadable resourceTeacher -
Verbes and -ER: Exercise and test
This task summarizes the regular verbs on -ER, -IR (type dormir), -RE.
This was given at Phare 3 SOS from Quartiers Couleurs 2BVL.Can of course also serve as a remedy.
Translated by
Downloadable resource (11)Teacher -
Avoir and être: Key
Four exercises on être and avoir , which are conceived as a test. You can of course offer these as exercises.
Translated by
Downloadable resource (59)Teacher, Schoolboard, … -
Oral test and evaluation schedule
Comment dire non a la première cigarette ? How to say no to the first cigarette? Work leaves and a start to a dialogue that puts you in a stronger position as a student when someone offers you a cigarette.
Evaluation schedule provided.
Translated by
Downloadable resource (4)Teacher -
Pronom personnel COI: Exercises
Exercises on the personal pronoun COI: practice, recognize and fill in yourself.
Translated by
Downloadable resource (5)Other function