16 sleutelcompetenties: informatie en lesmateriaal
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Hierdoor vervalt het onderscheid tussen vak-/leergebiedgebonden en vak-/leergebiedoverschrijdende onderwijsdoelen. De verbinding tussen de onderwijsdoelen en de vakken/leergebieden of vakkenclusters/leergebiedclusters gebeurt via de leerplannen op school.
Dit zijn de 16 sleutelcompetenties:
Klik op de competentie waar jij rond wil werken voor heldere informatie én specifiek lesmateriaal.
- Lichamelijke en geestelijke gezondheid;
- Nederlands;
- Andere talen;
- Digitale competenties;
- Sociaal-relationele competenties;
- Wiskunde – natuurwetenschappen – technologie – STEM;
- Burgerschap;
- Historisch bewustzijn;
- Ruimtelijk bewustzijn;
- Duurzaamheid;
- Economische en financiële competenties;
- Juridische competenties;
- Leercompetenties;
- Zelfbewustzijn;
- Ondernemingszin;
- Cultureel bewustzijn.
Volwaardig meedraaien in onze samenleving
De eindtermen voor basisgeletterdheid moeten door elke leerling individueel worden behaald. Die eindtermen moeten ervoor zorgen dat elke leerling volwaardig kan meedraaien in de samenleving. Daarnaast zijn er eindtermen die door de overgrote meerderheid van de leerlingen gehaald moeten worden, zoals de eindtermen ruimtelijk bewustzijn, Frans of wiskunde.
Ten slotte zijn er ook uitbreidingsdoelen voor Nederlands geformuleerd, bovenop de gewone eindtermen. Die uitbreidingsdoelen gelden voor een beperkte groep leerlingen die nood hebben aan meer uitdaging.
Meer duiding en informatie over de sleutelcompetenties en nieuwe eindtermen
Klasse geeft duiding bij de basisprincipes voor deze eindtermen. Op Onderwijsdoelen kan je terecht voor informatie, vragen en antwoorden over o.a. einddoelen, ontwikkelingsdoelen en basiscompetenties.
KlasCement is ook klaar voor deze nieuwe fase in ons onderwijs. Wanneer je (een deel van) de naam van de sleutelcompetentie in ons zoekvenster typt, dan verschijnt die als suggestie. Met één klik vind je zo alle leermiddelen die bij de sleutelcompetentie passen.
-
Using generative AI safely and responsibly: Toolkit for the classroom
This toolkit, developed by Microsoft, is designed for teachers who teach students aged 13 to 15. It aims to introduce generative AI in an accessible way and build awareness among young people by illustrating the risks to safety and mental …
Translated by
Downloadable resourceNewTeacher, Other -
School language words: Glossary
This glossary contains frequently used terms in test and exam questions with explanations in Dutch, English and Turkish.
Translated by
Downloadable resource (13)Teacher -
Cultural study of England and London: Presentation
In this presentation, a little history of England is discussed as well as well-known sights in today's London.
Translated by
Downloadable resource (3)Teacher -
To be: Overview
In this overview with visual aid, students find the conjugation of the verb to be , including negation and short form.
Translated by
Downloadable resource (3)Teacher -
Articles: Argument Map
Through this decision tree, the students go in steps to determine which article they should use: the, a or an ?
Translated by
Downloadable resourceTeacher -
Animated Easter Figures: Step-by-step plan Animated Drawings
Step-by-step plan and examples for digitizing your own drawing (Easter theme) using the Animated Drawings program
Translated by
Downloadable resource (6)Teacher -
Personal pronouns: Overview
This overview of the personal pronouns serves as a help card for the students and contains:
- a visual support with the addition of the Dutch translation;
- a fill-in schedule based on the visual prints;
- a note on the use of pronouns in animals.
Translated by
Downloadable resourceLearning mentor -
Simple present and present continuous: Overview
In this scheme, the present simple and the present continuous are contrasted with the use in the present and a number of signal words. The following sentence structures are covered:
- confirming sentences,
- negative sentences,
- interrogative sentences.
Translated by
Downloadable resource (11)Teacher -
Simple Past: Overview
You can use this document to explain to your students the rules for the formation of the Simple Past in:
- affirmative phrases,
- negative sentences,
- to ask.
Translated by
Downloadable resource (7)Teacher -
Difference Between Linear, Recycling and Circular Economy
This infographic visually shows the difference between a linear, recycling and circular economy.
Translated by
Downloadable resource -
Present, future and past: Schema
Overview scheme for English verbs: present - future - past.
Translated by
Downloadable resource (10)Learning mentor -
Verb Conjugation: Overview
A schematic overview of English tenses and irregular verbs.
Translated by
Downloadable resource (41)Learning mentor