16 sleutelcompetenties: informatie en lesmateriaal
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Hierdoor vervalt het onderscheid tussen vak-/leergebiedgebonden en vak-/leergebiedoverschrijdende onderwijsdoelen. De verbinding tussen de onderwijsdoelen en de vakken/leergebieden of vakkenclusters/leergebiedclusters gebeurt via de leerplannen op school.
Dit zijn de 16 sleutelcompetenties:
Klik op de competentie waar jij rond wil werken voor heldere informatie én specifiek lesmateriaal.
- Lichamelijke en geestelijke gezondheid;
- Nederlands;
- Andere talen;
- Digitale competenties;
- Sociaal-relationele competenties;
- Wiskunde – natuurwetenschappen – technologie – STEM;
- Burgerschap;
- Historisch bewustzijn;
- Ruimtelijk bewustzijn;
- Duurzaamheid;
- Economische en financiële competenties;
- Juridische competenties;
- Leercompetenties;
- Zelfbewustzijn;
- Ondernemingszin;
- Cultureel bewustzijn.
Volwaardig meedraaien in onze samenleving
De eindtermen voor basisgeletterdheid moeten door elke leerling individueel worden behaald. Die eindtermen moeten ervoor zorgen dat elke leerling volwaardig kan meedraaien in de samenleving. Daarnaast zijn er eindtermen die door de overgrote meerderheid van de leerlingen gehaald moeten worden, zoals de eindtermen ruimtelijk bewustzijn, Frans of wiskunde.
Ten slotte zijn er ook uitbreidingsdoelen voor Nederlands geformuleerd, bovenop de gewone eindtermen. Die uitbreidingsdoelen gelden voor een beperkte groep leerlingen die nood hebben aan meer uitdaging.
Meer duiding en informatie over de sleutelcompetenties en nieuwe eindtermen
Klasse geeft duiding bij de basisprincipes voor deze eindtermen. Op Onderwijsdoelen kan je terecht voor informatie, vragen en antwoorden over o.a. einddoelen, ontwikkelingsdoelen en basiscompetenties.
KlasCement is ook klaar voor deze nieuwe fase in ons onderwijs. Wanneer je (een deel van) de naam van de sleutelcompetentie in ons zoekvenster typt, dan verschijnt die als suggestie. Met één klik vind je zo alle leermiddelen die bij de sleutelcompetentie passen.
-
Self-evaluation exam: Sheet
Document for self-evaluation at the exam; to be completed by the students after taking the exam.
Translated by
Downloadable resource (3)Teacher -
ySKILLS: Toolkit
The toolkit is divided into five modules, each covering different aspects of digital competencies:
- What are digital skills?
- What do we know from research about digital skills?
- How do we measure digital skills?
- Survey results on digital skills among …
Translated by
Downloadable resource -
Boarding school evening routine: Schedule
An overview of the evening schedule at the boarding school.
Translated by
Downloadable resourceTeacher -
I know I know the material: Checklist
With this handy list, students can independently check whether their learning performance corresponds to one or more examples in the document.
It stimulates students' self-confidence and self-reliance.
Translated by
Downloadable resourceTeacher -
Check-off list of materials at school, home, boarding school
This checklist can help students with organizational difficulties to independently make the transitions between home, school and boarding school.
It provides guidance to have an overview of all the necessary materials that the student takes with him …
Translated by
Downloadable resource (7)Teacher -
Resilience and resilience: Ten tips
The Sidekick Sam Academy started working on the theme of Resilience and resilience. Because yes, resilience is something that you can learn. For example, based on these ten tips from Michael Portzky, clinical and neuropsychologist and author of …
Translated by
Downloadable resource -
Letter for parents: Exam boost
Tests and exams mean extra stress for many children and young people, because one in ten students suffers from a serious form of fear of failure. That means at least two children in your class.
With exams just around the corner, we have created a …
Translated by
Downloadable resource -
Skills and attitudes: Self-assessment
Instrument for teachers or students to reflect on tasks/assignments. The focus is on creativity, collaboration, critical thinking and communication.
Translated by
Downloadable resource (6)Teacher -
Well-being in the classroom: Checklist
Do your students have high mental well-being? Are students motivated? Do they have a positive self-image?
Do the test.
Indicate whether you agree/disagree with the various statements.
The more disagree you indicate, the lower the self-esteem, …Translated by
Downloadable resource (8)Teacher -
Error Analysis: Exam Evaluation
This questionnaire is completed by the student on the basis of the exam taken. They use their exam for this, but their efforts during class and efforts at home are also discussed in the questionnaire.
Translated by
Downloadable resource (15)Teacher, ICT co-ordinator -
Thought cards: Reflection after conflict
Two tokens to be used for conflicts in class and on the playground.
First, questions and sclerapictos are used to examine what exactly happened (what, where, who, how ...).
Then we look for a solution.Translated by
Downloadable resource (6)Teacher -
My agency: Template for contract work or supervised independent learning
With this template, your students start working independently within the contract work or supervised independent work (BZL) according to the OVUR method. They work with their desk as the theme.
Translated by
Downloadable resource (6)Teacher