16 sleutelcompetenties: informatie en lesmateriaal
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Hierdoor vervalt het onderscheid tussen vak-/leergebiedgebonden en vak-/leergebiedoverschrijdende onderwijsdoelen. De verbinding tussen de onderwijsdoelen en de vakken/leergebieden of vakkenclusters/leergebiedclusters gebeurt via de leerplannen op school.
Dit zijn de 16 sleutelcompetenties:
Klik op de competentie waar jij rond wil werken voor heldere informatie én specifiek lesmateriaal.
- Lichamelijke en geestelijke gezondheid;
- Nederlands;
- Andere talen;
- Digitale competenties;
- Sociaal-relationele competenties;
- Wiskunde – natuurwetenschappen – technologie – STEM;
- Burgerschap;
- Historisch bewustzijn;
- Ruimtelijk bewustzijn;
- Duurzaamheid;
- Economische en financiële competenties;
- Juridische competenties;
- Leercompetenties;
- Zelfbewustzijn;
- Ondernemingszin;
- Cultureel bewustzijn.
Volwaardig meedraaien in onze samenleving
De eindtermen voor basisgeletterdheid moeten door elke leerling individueel worden behaald. Die eindtermen moeten ervoor zorgen dat elke leerling volwaardig kan meedraaien in de samenleving. Daarnaast zijn er eindtermen die door de overgrote meerderheid van de leerlingen gehaald moeten worden, zoals de eindtermen ruimtelijk bewustzijn, Frans of wiskunde.
Ten slotte zijn er ook uitbreidingsdoelen voor Nederlands geformuleerd, bovenop de gewone eindtermen. Die uitbreidingsdoelen gelden voor een beperkte groep leerlingen die nood hebben aan meer uitdaging.
Meer duiding en informatie over de sleutelcompetenties en nieuwe eindtermen
Klasse geeft duiding bij de basisprincipes voor deze eindtermen. Op Onderwijsdoelen kan je terecht voor informatie, vragen en antwoorden over o.a. einddoelen, ontwikkelingsdoelen en basiscompetenties.
KlasCement is ook klaar voor deze nieuwe fase in ons onderwijs. Wanneer je (een deel van) de naam van de sleutelcompetentie in ons zoekvenster typt, dan verschijnt die als suggestie. Met één klik vind je zo alle leermiddelen die bij de sleutelcompetentie passen.
-
Koen Mariën and Jan Royackers about the digital jump
It was big news at the end of 2020: our minister announced that education in Flanders would finally make the big leap forward in the field of digitization. The Digisprong, that's what the great offensive was called. Each student has a laptop. Each …
Translated by
AudioTeacher -
Students with dyscalculia: Podcast with Annemie Desoete
What is dyscalculia and how can teachers support their students with dyscalculia?
Eva and Elisabeth interviewed Annemie Desoete and made a podcast about dyscalculia.
Annemie also explains how we can show our (school) environment that diversity in a …
Translated by
Audio (7)Teacher -
Gender Conscious Basic Attitude: Podcast
In this episode, Kato Luyckx and Eva Dierickx discuss the importance of a gender-conscious basic attitude, so that children make a choice of study on the basis of talents and interests, rather than on the basis of prejudices and bias. This episode …
Translated by
Audio -
Gender Conscious Education: Representation of Girls/Women in STEM
Podcast made by Eva Dierickx and Kato Luyckx as part of the ESF project girls and technology (more information: girls and technology ).
This episode focuses on imaging.
Translated by
Audio -
Multilingualism in the school: Podcast
Multilingualism is a reality that all Brussels schools have to deal with. It offers opportunities, but is also a very complex story. With teacher Anki and educational assistant Karoo, we try to chart a course through those turbulent language …
Translated by
Audio (4) -
A conversation about teenage education
Nele Decroos and Jan Royackers share their experience and know-how as school counselors about teenage education.
What is it? What is the added value, and what are the ingredients?
A fascinating conversation that starts with the brains of teenagers, …
Translated by
AudioOther -
Effective reading education: Beyond the Chalk Lines
What does effective reading education look like? What lessons can we draw from disappointing results for reading comprehension? In this podcast by Buiten De Krijtlines, Carolien Frijns is questioned about strong comprehension reading education for …
Translated by
AudioOther function -
Tom Uytterhoeven: Podcast
'Citizenship is not only familiarizing students with the world as it is today, but also enabling them to intervene in that society; to imagine society as it does not yet exist. That should not be limited to nice words.' These are the words of …
Translated by
Audio