16 sleutelcompetenties: informatie en lesmateriaal
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Hierdoor vervalt het onderscheid tussen vak-/leergebiedgebonden en vak-/leergebiedoverschrijdende onderwijsdoelen. De verbinding tussen de onderwijsdoelen en de vakken/leergebieden of vakkenclusters/leergebiedclusters gebeurt via de leerplannen op school.
Dit zijn de 16 sleutelcompetenties:
Klik op de competentie waar jij rond wil werken voor heldere informatie én specifiek lesmateriaal.
- Lichamelijke en geestelijke gezondheid;
- Nederlands;
- Andere talen;
- Digitale competenties;
- Sociaal-relationele competenties;
- Wiskunde – natuurwetenschappen – technologie – STEM;
- Burgerschap;
- Historisch bewustzijn;
- Ruimtelijk bewustzijn;
- Duurzaamheid;
- Economische en financiële competenties;
- Juridische competenties;
- Leercompetenties;
- Zelfbewustzijn;
- Ondernemingszin;
- Cultureel bewustzijn.
Volwaardig meedraaien in onze samenleving
De eindtermen voor basisgeletterdheid moeten door elke leerling individueel worden behaald. Die eindtermen moeten ervoor zorgen dat elke leerling volwaardig kan meedraaien in de samenleving. Daarnaast zijn er eindtermen die door de overgrote meerderheid van de leerlingen gehaald moeten worden, zoals de eindtermen ruimtelijk bewustzijn, Frans of wiskunde.
Ten slotte zijn er ook uitbreidingsdoelen voor Nederlands geformuleerd, bovenop de gewone eindtermen. Die uitbreidingsdoelen gelden voor een beperkte groep leerlingen die nood hebben aan meer uitdaging.
Meer duiding en informatie over de sleutelcompetenties en nieuwe eindtermen
Klasse geeft duiding bij de basisprincipes voor deze eindtermen. Op Onderwijsdoelen kan je terecht voor informatie, vragen en antwoorden over o.a. einddoelen, ontwikkelingsdoelen en basiscompetenties.
KlasCement is ook klaar voor deze nieuwe fase in ons onderwijs. Wanneer je (een deel van) de naam van de sleutelcompetentie in ons zoekvenster typt, dan verschijnt die als suggestie. Met één klik vind je zo alle leermiddelen die bij de sleutelcompetentie passen.
-
Translanguaging in groepswerk
Korte videoreportage over hoe je je leerlingen kan toelaten hun thuistaal in te zetten tijdens het groepswerk.
VideoNieuwPedagogisch begeleider -
Femke Verschueren over faalangst
Faalangst is een venijnig beestje. Het nestelt zich in meer hoofden dan je zou vermoeden. Ook in die van leerlingen die goed presteren. Daar kan actrice en zangeres Femke Verschueren over meespreken. Toch merkt ze dat het niet heel veel gebeurt: …
Video -
Studeerkaarten van ExCel: Achtergrondinformatie en studietips
Je krijgt in deze video extra informatie bij de studeerkaarten van ExCel, ontwikkeld door Thomas More. In het filmpje krijg je ook concrete tips.
De kaarten zijn vrij verkrijgbaar en af te drukken voor de leerlingen: Wat de wetenschap jou vertelt …
VideoLeerkracht -
Hoe kunnen we een overzicht krijgen van wat leerlingen doen op sociale media en ruzies vermijden?
Waar worstelen collega-Sidekick Sams mee als het gaat over het leven achter de schermen? Maar vooral: wat willen jonge tieners er zelf over horen? Een van de vragen die gesteld werden was "Hoe kunnen we een overzicht krijgen van wat leerlingen …
Video -
Help, de examens staan voor de deur: Audiovisueel lesmateriaal
In deze collectie vind je audio en video voor een les over examens. De redactie van Het Archief voor Onderwijs zocht naar sprekend beeldmateriaal en geknipte fragmenten om dit onderwerp voor de klas te brengen. Gebruik de collectie om je les op …
Video -
Leitnerbox: Flashcards om te leren studeren
Video waarin de leerlingen studeertips aangereikt krijgen:
- Korte opfrissing: wat zijn flashcards?
- Wat is een Leitnerbox, hoe werkt het?
- Wat is de meerwaarde van het gebruik van een Leitnerbox om je flashcards te ordenen?
Video (4)Leerkracht -
Flashcards: Wat en hoe?
In deze video krijgen leerlingen een antwoord op de volgende vragen:
- Wat zijn flashcards en hoe maak je deze?
- Wat zijn de voordelen van flashcards?
- Hoe studeer je m.b.v. flashcards?
Video (4)Leerkracht -
Mindmap: Uitlegvideo
Filmpje dat toelichting geeft over mindmappen.
- Wat is een mindmap?
- Hoe maak je zo'n schema?
- Waarop moet je letten bij het maken ervan?
- Waarom zou je hiervoor kiezen; wat zijn de voordelen ervan?
- Hoe studeer je m.b.v. een mindmap?
Video (8)Leerkracht -
Cornellmethode: Uitlegvideo
Filmpje dat toelichting geeft over de Cornellmethode.
- Wat is een Cornellschema?
- Hoe maak je zo'n schema? (stap voor stap uitgelegd)
- Waarom zou je hiervoor kiezen; wat zijn de voordelen ervan?
- Hoe studeer je m.b.v. een Cornellschema?
Video (20)Leerkracht -
Samenvatting maken: Uitlegvideo
Leerlingen vinden de hoeveelheid stof die geleerd moet worden vaak erg veel. Een goede samenvatting kan dan een oplossing bieden. Maar hoe maak je een samenvatting?
In deze video worden aantal tips gegeven die je als leerling kunt gebruiken bij het …
Video (4)Leerkracht -
VR App Kolomboor: Demovideo
Demovideo voor de gerealiseerde VR App Kolomboor. Deze kadert in het InnoVETproject van 20-21. De video is niet bedoeld als bruikbare educatieve film, maar toont de werking eens je in de app bent met de VR bril op je hoofd. Vandaar het …
VideoLeerkracht -
Bronvermelding en bibliografie: Audiovisueel lesmateriaal
In deze collectie vind je beeld- en geluidsfragmenten over bronvermelding en bibliografie, samen met meer context en concrete lestips.
Wanneer je een scriptie schrijft, verwijs je naar bronnen en maak je een bibliografie. Doe je dat niet, …
Video