16 sleutelcompetenties: informatie en lesmateriaal
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Hierdoor vervalt het onderscheid tussen vak-/leergebiedgebonden en vak-/leergebiedoverschrijdende onderwijsdoelen. De verbinding tussen de onderwijsdoelen en de vakken/leergebieden of vakkenclusters/leergebiedclusters gebeurt via de leerplannen op school.
Dit zijn de 16 sleutelcompetenties:
Klik op de competentie waar jij rond wil werken voor heldere informatie én specifiek lesmateriaal.
- Lichamelijke en geestelijke gezondheid;
- Nederlands;
- Andere talen;
- Digitale competenties;
- Sociaal-relationele competenties;
- Wiskunde – natuurwetenschappen – technologie – STEM;
- Burgerschap;
- Historisch bewustzijn;
- Ruimtelijk bewustzijn;
- Duurzaamheid;
- Economische en financiële competenties;
- Juridische competenties;
- Leercompetenties;
- Zelfbewustzijn;
- Ondernemingszin;
- Cultureel bewustzijn.
Volwaardig meedraaien in onze samenleving
De eindtermen voor basisgeletterdheid moeten door elke leerling individueel worden behaald. Die eindtermen moeten ervoor zorgen dat elke leerling volwaardig kan meedraaien in de samenleving. Daarnaast zijn er eindtermen die door de overgrote meerderheid van de leerlingen gehaald moeten worden, zoals de eindtermen ruimtelijk bewustzijn, Frans of wiskunde.
Ten slotte zijn er ook uitbreidingsdoelen voor Nederlands geformuleerd, bovenop de gewone eindtermen. Die uitbreidingsdoelen gelden voor een beperkte groep leerlingen die nood hebben aan meer uitdaging.
Meer duiding en informatie over de sleutelcompetenties en nieuwe eindtermen
Klasse geeft duiding bij de basisprincipes voor deze eindtermen. Op Onderwijsdoelen kan je terecht voor informatie, vragen en antwoorden over o.a. einddoelen, ontwikkelingsdoelen en basiscompetenties.
KlasCement is ook klaar voor deze nieuwe fase in ons onderwijs. Wanneer je (een deel van) de naam van de sleutelcompetentie in ons zoekvenster typt, dan verschijnt die als suggestie. Met één klik vind je zo alle leermiddelen die bij de sleutelcompetentie passen.
-
Determining case and function: Explanation video - Pegasus novus 1
Video explaining how to determine case and function in a sentence. This is in line with the grammar after chapter 3 and only deals with the nominative, accusative, genitive and dative, but can also be used separately.
Translated by
VideoTeacher, ICT co-ordinator -
Case Functions
Overview of the six cases with the corresponding functions they have in a sentence. Examples of each case with explanations in this video.
Translated by
Video (3)Teacher -
Latin tribal times: Explanation video
Explanation video tribal times Latin.
What are stem times? Why do we need to know them so well?
What do they consist of? How can you learn them easily?Translated by
Video (3)Teacher -
Subordination clause: Explanation video
Latin explanation video about the syntax of the compound sentence, namely the adverbial clause of concession with example sentences.
Translated by
VideoTeacher -
Reasonable Clause in Latin: Explanation Video
The reasoning clause in Latin, explained with sample sentences.
Translated by
VideoTeacher -
Purpose-Indicating Clause: Explanation Video
The target-indicating clause in Latin, explained with example sentences, structure and structure.
Translated by
VideoTeacher -
Latin adjectival clause: Explanation video
The adjectival clause in Latin. In this informative video, the relative pronoun qui, quae, quod goes with sample sentences.
Translated by
VideoTeacher -
Active and passive indicative futurum simplex of regular verbs
Step by step the formation (and the translation) of the active and passive indicative futurum simplex of the regular verbs are explained. Lesson video.
Translated by
VideoTeacher -
Active and passive indicative futurum simplex of irregular verbs
The formation (and translation) of the active and passive indicative futurum simplex of the irregular verbs is explained here. Lesson video.
Translated by
VideoTeacher -
Active and passive indicative imperfect of the regular verbs
Step by step the formation (and translation) of the active and passive indicative imperfections of the regular verbs are explained.
Translated by
VideoTeacher -
Minotaur: Culture
Culture lesson video about the Minotaur. Who is he? Where does it come from? And why is he doing what he is doing ?!
Translated by
Video (5)Teacher -
Ancient Greek initiation: Video lesson
This video is part of a 6-part series of lessons with the initiation of ancient Greek for the students of the 1st secondary Latin. In these six lessons the complete alphabet is explained: the letters are named and prescribed. There are also …
Translated by
VideoTeacher