16 sleutelcompetenties: informatie en lesmateriaal
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Hierdoor vervalt het onderscheid tussen vak-/leergebiedgebonden en vak-/leergebiedoverschrijdende onderwijsdoelen. De verbinding tussen de onderwijsdoelen en de vakken/leergebieden of vakkenclusters/leergebiedclusters gebeurt via de leerplannen op school.
Dit zijn de 16 sleutelcompetenties:
Klik op de competentie waar jij rond wil werken voor heldere informatie én specifiek lesmateriaal.
- Lichamelijke en geestelijke gezondheid;
- Nederlands;
- Andere talen;
- Digitale competenties;
- Sociaal-relationele competenties;
- Wiskunde – natuurwetenschappen – technologie – STEM;
- Burgerschap;
- Historisch bewustzijn;
- Ruimtelijk bewustzijn;
- Duurzaamheid;
- Economische en financiële competenties;
- Juridische competenties;
- Leercompetenties;
- Zelfbewustzijn;
- Ondernemingszin;
- Cultureel bewustzijn.
Volwaardig meedraaien in onze samenleving
De eindtermen voor basisgeletterdheid moeten door elke leerling individueel worden behaald. Die eindtermen moeten ervoor zorgen dat elke leerling volwaardig kan meedraaien in de samenleving. Daarnaast zijn er eindtermen die door de overgrote meerderheid van de leerlingen gehaald moeten worden, zoals de eindtermen ruimtelijk bewustzijn, Frans of wiskunde.
Ten slotte zijn er ook uitbreidingsdoelen voor Nederlands geformuleerd, bovenop de gewone eindtermen. Die uitbreidingsdoelen gelden voor een beperkte groep leerlingen die nood hebben aan meer uitdaging.
Meer duiding en informatie over de sleutelcompetenties en nieuwe eindtermen
Klasse geeft duiding bij de basisprincipes voor deze eindtermen. Op Onderwijsdoelen kan je terecht voor informatie, vragen en antwoorden over o.a. einddoelen, ontwikkelingsdoelen en basiscompetenties.
KlasCement is ook klaar voor deze nieuwe fase in ons onderwijs. Wanneer je (een deel van) de naam van de sleutelcompetentie in ons zoekvenster typt, dan verschijnt die als suggestie. Met één klik vind je zo alle leermiddelen die bij de sleutelcompetentie passen.
-
Het interieur van een muziekinstrument: Beeldmateriaal
Via dit artikel krijg je verbluffende foto's te zien die de architecturale interieurs onthullen die verborgen zitten in klassieke instrumenten.
ArtikelLeerkracht -
Van gamen kan je leren
Interview van Schoolit, met Liesbeth Last over game based learning op school.
Liesbeth studeerde Theologie aan de KUL en haalde een master in Islamitische theologie. Ze geeft acht uur godsdienst in het Vrij Technisch Instituut in Roeselare en …
ArtikelLeerkracht, Ander -
Ontdek Latijn met Minecraft
De leerlingen ontdekken de taal, cultuur en het leven van de Romeinen door middel van een aangepaste Minecraftwereld.
Artikel (3)Leerkracht, ICT-coördinator, … -
Sleutels voor hybride onderwijs
In dit artikel worden handvaten aangereikt om leerlingen te motiveren om
te leren, zowel in een gewone klassetting als tijdens hybride onderwijs.
Artikel (9)Leerkracht -
Leerstof herhalen: Oefendoos
Artikel waarin Erika uitlegt hoe je elke las met een doos vol herhalingsoefeningen je leerlingen op een fijne manier voorbereidt op de proefwerken.
Artikel (4)Leerkracht -
Leesbevordering: Leraar24
Enkele artikels waarin je ontdekt hoe je leerlingen motiveert om te lezen en hoe je leesplezier in de klas brengt.
ArtikelLeerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Lexima Magazine: editie 2024
Lexima Magazine is een uitgave van Lexima. Met dit magazine informeren we onderwijs- en zorgprofessionals over de preventie en behandeling bij lees-, schrijf- en rekenproblemen, compenserende oplossingen en manieren om te werken aan …
Artikel -
Spiegel jezelf spel: Lesidee
Het Spiegel jezelf spel is een gezelschapsspel voor iedereen die in de spiegel durft te kijken om zo zijn zelfvertrouwen te vergroten.
Leuk om in kleine klassen te spelen om het zelfvertrouwen te vergroten.
Suggestie: Je laat de leerlingen …
Artikel (7)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner, … -
Online identiteit en gedrag jongeren: Onderzoeksrapport
Pimento onderzocht de online wereld van Vlaamse jongeren via enquêtes en interviews met meer dan duizend jongeren.
- Wat doen jongeren online?
- Zijn ze hetzelfde online als offline?
- Wanneer nemen ze een screenshot van een foto?
- Wanneer liken ze …
Artikel -
Magisch lichtjesspel - Vuile vingers
De dagen worden wat korter en kouder en dan willen we het vooral gezellig maken. Niet alleen binnen werkt deze opdracht goed, buiten in het donker wordt het eens zo spannend én gezellig!
Een magische creatieve activiteit die niet alleen leuk …
Artikel (13) -
Leerstof beter verankeren met de +1 routine
Jezelf testen en de belangrijke concepten trachten op te roepen nadat je iets hebt ingestudeerd, ook gekend als retrieval practice, levert vaak meer leerrendement op dan de leerstof meteen een tweede keer door te nemen. De +1 routine is een …
Artikel -
Videogames in de klas verhoogt de leermotivatie
Meer en meer leerkrachten zien de voordelen van videogames in de klas. Er wordt in dit artikel gesproken met Lander Van der Biest, leerkracht in het zesde leerjaar, fervent videogamer en tevens oprichter van het educatief platform Gamekunde en de …
Artikel