16 sleutelcompetenties: informatie en lesmateriaal
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Hierdoor vervalt het onderscheid tussen vak-/leergebiedgebonden en vak-/leergebiedoverschrijdende onderwijsdoelen. De verbinding tussen de onderwijsdoelen en de vakken/leergebieden of vakkenclusters/leergebiedclusters gebeurt via de leerplannen op school.
Dit zijn de 16 sleutelcompetenties:
Klik op de competentie waar jij rond wil werken voor heldere informatie én specifiek lesmateriaal.
- Lichamelijke en geestelijke gezondheid;
- Nederlands;
- Andere talen;
- Digitale competenties;
- Sociaal-relationele competenties;
- Wiskunde – natuurwetenschappen – technologie – STEM;
- Burgerschap;
- Historisch bewustzijn;
- Ruimtelijk bewustzijn;
- Duurzaamheid;
- Economische en financiële competenties;
- Juridische competenties;
- Leercompetenties;
- Zelfbewustzijn;
- Ondernemingszin;
- Cultureel bewustzijn.
Volwaardig meedraaien in onze samenleving
De eindtermen voor basisgeletterdheid moeten door elke leerling individueel worden behaald. Die eindtermen moeten ervoor zorgen dat elke leerling volwaardig kan meedraaien in de samenleving. Daarnaast zijn er eindtermen die door de overgrote meerderheid van de leerlingen gehaald moeten worden, zoals de eindtermen ruimtelijk bewustzijn, Frans of wiskunde.
Ten slotte zijn er ook uitbreidingsdoelen voor Nederlands geformuleerd, bovenop de gewone eindtermen. Die uitbreidingsdoelen gelden voor een beperkte groep leerlingen die nood hebben aan meer uitdaging.
Meer duiding en informatie over de sleutelcompetenties en nieuwe eindtermen
Klasse geeft duiding bij de basisprincipes voor deze eindtermen. Op Onderwijsdoelen kan je terecht voor informatie, vragen en antwoorden over o.a. einddoelen, ontwikkelingsdoelen en basiscompetenties.
KlasCement is ook klaar voor deze nieuwe fase in ons onderwijs. Wanneer je (een deel van) de naam van de sleutelcompetentie in ons zoekvenster typt, dan verschijnt die als suggestie. Met één klik vind je zo alle leermiddelen die bij de sleutelcompetentie passen.
-
Teach your child to program with Scratch! -Roadbear Studios
Programming for children, a hot topic. Many parents would like their child to take some sort of programming course. Programming classes for children are springing up like mushrooms.
The first studies into whether all programming lessons …
Translated by
ArticleTeacher, ICT co-ordinator -
Applying Artificial Intelligence to Images, DALL-E
The blog article explains step by step how to get started with images created by artificial intelligence.
Translated by
ArticleTeacher -
Jubilee Edition of the EU Programming Week
The anniversary edition of EU Programming Week marks ten years of promoting programming in schools across Europe and beyond
The tenth edition of the EU Programming Week will take place this year from 8 to 23 October 2022 and will host a range …
Translated by
Article -
Can your students already think computationally?
In this article by Klasse, Frank Neven, professor of computer science at Hasselt University, talks about the importance of computational thinking in primary and secondary education. Computational thinking was included for the first time in the …
Translated by
ArticleICT co-ordinator, System administrator -
What do we remember from Monkey Tail Years 8?
Apestaart jaar is a study into media possession and use among children between 6 and 12 years old and youngsters between 12 and 18 years old in Flanders, which Mediaraven, Mediawijs and imec-MICT-UGent conduct every two years.
In this article you can …
Translated by
Article -
Why every teacher should teach about fake news
'Fake news is everywhere, and young people are falling for it with open eyes'. Is that right? And what can you do as a teacher? Annelore Deprez (UGent and Artevelde University College Ghent) explains the rise of fake news and tells you how you …
Translated by
Article (3) -
Film and image in distance learning
Do you want to offer your students something other than Netflix and show them what the alternatives are? Do you want to make them adept in the laws of film and imagery? View the offer.
Translated by
Article