16 sleutelcompetenties: informatie en lesmateriaal
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Hierdoor vervalt het onderscheid tussen vak-/leergebiedgebonden en vak-/leergebiedoverschrijdende onderwijsdoelen. De verbinding tussen de onderwijsdoelen en de vakken/leergebieden of vakkenclusters/leergebiedclusters gebeurt via de leerplannen op school.
Dit zijn de 16 sleutelcompetenties:
Klik op de competentie waar jij rond wil werken voor heldere informatie én specifiek lesmateriaal.
- Lichamelijke en geestelijke gezondheid;
- Nederlands;
- Andere talen;
- Digitale competenties;
- Sociaal-relationele competenties;
- Wiskunde – natuurwetenschappen – technologie – STEM;
- Burgerschap;
- Historisch bewustzijn;
- Ruimtelijk bewustzijn;
- Duurzaamheid;
- Economische en financiële competenties;
- Juridische competenties;
- Leercompetenties;
- Zelfbewustzijn;
- Ondernemingszin;
- Cultureel bewustzijn.
Volwaardig meedraaien in onze samenleving
De eindtermen voor basisgeletterdheid moeten door elke leerling individueel worden behaald. Die eindtermen moeten ervoor zorgen dat elke leerling volwaardig kan meedraaien in de samenleving. Daarnaast zijn er eindtermen die door de overgrote meerderheid van de leerlingen gehaald moeten worden, zoals de eindtermen ruimtelijk bewustzijn, Frans of wiskunde.
Ten slotte zijn er ook uitbreidingsdoelen voor Nederlands geformuleerd, bovenop de gewone eindtermen. Die uitbreidingsdoelen gelden voor een beperkte groep leerlingen die nood hebben aan meer uitdaging.
Meer duiding en informatie over de sleutelcompetenties en nieuwe eindtermen
Klasse geeft duiding bij de basisprincipes voor deze eindtermen. Op Onderwijsdoelen kan je terecht voor informatie, vragen en antwoorden over o.a. einddoelen, ontwikkelingsdoelen en basiscompetenties.
KlasCement is ook klaar voor deze nieuwe fase in ons onderwijs. Wanneer je (een deel van) de naam van de sleutelcompetentie in ons zoekvenster typt, dan verschijnt die als suggestie. Met één klik vind je zo alle leermiddelen die bij de sleutelcompetentie passen.
-
The Spirit of Peace in Paul: Book Review
The Spirit of Peace in Paul , a study in Biblical Theology discusses the central role of peace in the New Testament, with particular attention to the Pauline writings, and argues that this peace is a work of the Spirit. The chosen methodology …
Translated by
ArticleTeacher, Schoolboard -
Dealing with Controversial Topics in the Classroom: Ezine
This e-zine contains a number of articles and interviews from TerInfo, a Utrecht University project, and from the School & Safety Foundation.
In the interviews, experts explain relevant themes such as polarization, terrorism and entering into the …
Translated by
ArticleTeacher, Other -
Prevention in education is more than teaching about illegal drugs: Vision text
Vision text to support the addiction prevention learning line, fitting within effective prevention and the alcohol and drug policy at school.
Background information for teachers to get started in an evidence-based way on addiction prevention at the …
Translated by
Article -
Talking to a child about the news: Seven tips
How can you talk to children about the news, especially when it concerns more difficult subjects, such as a war with many victims?
As a result of the war between Ukraine and Russia, Medianest made this page with tips on how to tackle this.
The …
Translated by
ArticleTeacher, Other -
Talking about sexting with students and students
What's the best way to talk to teens about sexting? In this article, the authors discuss a possible approach. They also provide tips and links about what you as a teacher need to know and what you can do when you talk to young people about the …
Translated by
Article (10)Teacher -
Conspiracies in the classroom: Brochure
The Conspiracy in the Classroom brochure offers insight into conspiracy thinking and contains practical tips and suggestions on how teachers can best behave in the classroom.
As a teacher, how do you deal with a student who believes in conspiracies? …
Translated by
ArticleTeacher, Other