16 sleutelcompetenties: informatie en lesmateriaal
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Hierdoor vervalt het onderscheid tussen vak-/leergebiedgebonden en vak-/leergebiedoverschrijdende onderwijsdoelen. De verbinding tussen de onderwijsdoelen en de vakken/leergebieden of vakkenclusters/leergebiedclusters gebeurt via de leerplannen op school.
Dit zijn de 16 sleutelcompetenties:
Klik op de competentie waar jij rond wil werken voor heldere informatie én specifiek lesmateriaal.
- Lichamelijke en geestelijke gezondheid;
- Nederlands;
- Andere talen;
- Digitale competenties;
- Sociaal-relationele competenties;
- Wiskunde – natuurwetenschappen – technologie – STEM;
- Burgerschap;
- Historisch bewustzijn;
- Ruimtelijk bewustzijn;
- Duurzaamheid;
- Economische en financiële competenties;
- Juridische competenties;
- Leercompetenties;
- Zelfbewustzijn;
- Ondernemingszin;
- Cultureel bewustzijn.
Volwaardig meedraaien in onze samenleving
De eindtermen voor basisgeletterdheid moeten door elke leerling individueel worden behaald. Die eindtermen moeten ervoor zorgen dat elke leerling volwaardig kan meedraaien in de samenleving. Daarnaast zijn er eindtermen die door de overgrote meerderheid van de leerlingen gehaald moeten worden, zoals de eindtermen ruimtelijk bewustzijn, Frans of wiskunde.
Ten slotte zijn er ook uitbreidingsdoelen voor Nederlands geformuleerd, bovenop de gewone eindtermen. Die uitbreidingsdoelen gelden voor een beperkte groep leerlingen die nood hebben aan meer uitdaging.
Meer duiding en informatie over de sleutelcompetenties en nieuwe eindtermen
Klasse geeft duiding bij de basisprincipes voor deze eindtermen. Op Onderwijsdoelen kan je terecht voor informatie, vragen en antwoorden over o.a. einddoelen, ontwikkelingsdoelen en basiscompetenties.
KlasCement is ook klaar voor deze nieuwe fase in ons onderwijs. Wanneer je (een deel van) de naam van de sleutelcompetentie in ons zoekvenster typt, dan verschijnt die als suggestie. Met één klik vind je zo alle leermiddelen die bij de sleutelcompetentie passen.
-
Dutch language stimulation outside school: Inspiration guide
Children and young people who strengthen their Dutch outside of school increase their chances in society. We can use the relaxing and creative potential of language in care and leisure activities. By using Dutch in different contexts and …
Translated by
ArticleNew -
Handwriting promotes learning more than typing, scientists claim
A Norwegian team of scientists has investigated the influence of handwriting and typing on brain activity and memory abilities.
Translated by
ArticleTeacher, ICT co-ordinator -
Digital balance in your classroom: Tips for lessons according to Martin Valcke
Like a chef who carefully mixes spices to achieve the perfect taste, Professor Martin Valcke shows you how digital learning tools should be integrated with familiar ingredients of good education. In this blog article you will discover the formula …
Translated by
Article (3) -
Get started with textless picture books and talking boards for all ages
Textless picture books and discussion boards are tools to stimulate language development and multilingualism. This applies to both language learners with Dutch as their home language (NT1) and to language learners for whom Dutch is the second …
Translated by
Article (5)Teacher -
How do you help students take better notes?
Article explaining how to teach students to write notes, taking into account the functioning of memory.
Translated by
Article (4) -
Accord du participe passé: Explanation in Dutch
J'ai étree? What was the past participle of être again? In this article you will learn everything about the French past participle, the participe passé . First we explain to you what the participe passé is, how you …
Translated by
Article -
Tim Surma with a crash course in cognitive psychology
Tim Surma is research manager of the Expertise Center ExCEL and can draw on twenty years of experience in teaching in secondary education. He also co-wrote the book Wijze Lessen: twelve building blocks for effective didactics.
In 2018 he was a guest …
Translated by
ArticleTeacher -
Academic English: do's and don'ts
Most students have a good basic or even advanced knowledge of English. Yet writing in academic English is often a stumbling block for many. Academic texts are not just formal texts, they require a certain style.
In this article you will find ten tips …
Translated by
Article -
Conditionals: English if sentences (if clauses)
If I had ten million, I would ask the Queen to come for afternoon tea. If you had ten million, what would you do?
Those first two sentences are if clauses. With if sentences you indicate a condition in English; in Dutch you do that with als. Such …
Translated by
Article -
American and British English: The History and Differences
We are all confronted with English; both American and British English. Both are correct, but at school we learn British English. What exactly is the difference between British and American English? And how did these differences arise historically?
Translated by
Article -
Articles in French: When to use le or la?
This article discusses the general rules and some tricks for finding the correct article.
Translated by
Article (3) -
Misused English Proverbs: Blog Post
We all know some funny and erroneous English sayings and proverbs like unfortunately peanut butter or I fell with the door in house . But what are the right variants? In this article you will get the correct variant of some common erroneous …
Translated by
Article