16 sleutelcompetenties: informatie en lesmateriaal
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Hierdoor vervalt het onderscheid tussen vak-/leergebiedgebonden en vak-/leergebiedoverschrijdende onderwijsdoelen. De verbinding tussen de onderwijsdoelen en de vakken/leergebieden of vakkenclusters/leergebiedclusters gebeurt via de leerplannen op school.
Dit zijn de 16 sleutelcompetenties:
Klik op de competentie waar jij rond wil werken voor heldere informatie én specifiek lesmateriaal.
- Lichamelijke en geestelijke gezondheid;
- Nederlands;
- Andere talen;
- Digitale competenties;
- Sociaal-relationele competenties;
- Wiskunde – natuurwetenschappen – technologie – STEM;
- Burgerschap;
- Historisch bewustzijn;
- Ruimtelijk bewustzijn;
- Duurzaamheid;
- Economische en financiële competenties;
- Juridische competenties;
- Leercompetenties;
- Zelfbewustzijn;
- Ondernemingszin;
- Cultureel bewustzijn.
Volwaardig meedraaien in onze samenleving
De eindtermen voor basisgeletterdheid moeten door elke leerling individueel worden behaald. Die eindtermen moeten ervoor zorgen dat elke leerling volwaardig kan meedraaien in de samenleving. Daarnaast zijn er eindtermen die door de overgrote meerderheid van de leerlingen gehaald moeten worden, zoals de eindtermen ruimtelijk bewustzijn, Frans of wiskunde.
Ten slotte zijn er ook uitbreidingsdoelen voor Nederlands geformuleerd, bovenop de gewone eindtermen. Die uitbreidingsdoelen gelden voor een beperkte groep leerlingen die nood hebben aan meer uitdaging.
Meer duiding en informatie over de sleutelcompetenties en nieuwe eindtermen
Klasse geeft duiding bij de basisprincipes voor deze eindtermen. Op Onderwijsdoelen kan je terecht voor informatie, vragen en antwoorden over o.a. einddoelen, ontwikkelingsdoelen en basiscompetenties.
KlasCement is ook klaar voor deze nieuwe fase in ons onderwijs. Wanneer je (een deel van) de naam van de sleutelcompetentie in ons zoekvenster typt, dan verschijnt die als suggestie. Met één klik vind je zo alle leermiddelen die bij de sleutelcompetentie passen.
-
Motivatie: Motor voor de toekomst
In het onderwijs staan we dagelijks voor de uitdaging om jongeren te motiveren. Dit kan op verschillende manieren. Op deze website leer je hoe je dit op een duurzame manier kan doen nl. niet enkel door straffen en belonen maar door jongeren echt …
WebsiteNieuw -
PROEV: Werkvormen evaluatiepraktijk en evaluatiebeleid
PROEV biedt leraren en schoolteams concrete werkvormen om hun evaluatiepraktijk en evaluatiebeleid te versterken.
Via deze website kun je je als leerkracht/school verder verdiepen in het formatief handelen. Bovendien is er ook een zelfscan …
WebsiteLeerkracht -
Procustres, genderkloof op school: Toolbox
In nauwe samenwerking met verschillende secundaire scholen deed het Procrustesproject onderzoek naar de oorzaken en mogelijke strategieën voor het verkleinen van de genderkloof in het secundair onderwijs.
Deze toolbox is ontwikkeld om secundaire …
WebsiteLeerkracht -
Digitaal differentiëren: Richtlijnen voor Universal Design for Learning
De klas vandaag is een gezellige mengelmoes van allerlei nationaliteiten, achtergronden, visies en overtuigingen. Als leerkracht is het een uitdaging om je onderwijs zo te ontwerpen dat het toegankelijk en tastbaar is voor iedereen.
Aan de hand van …
Website (3)Leerkracht -
Onlinehulp voor leerlingen: Tools en apps voor als je hulp zoekt
Een overzicht van tools en hulplijnen voor leerlingen waar ze zelfstandig of begeleid mee aan de slag kunnen gaan.
De tools zijn ingedeeld in vier categorieën:
- gezondheid,
- studiekeuze,
- leren en studeren,
- je goed voelen.
Helemaal onderaan …
WebsiteAndere functie -
Kansstad: Beroepen leren kennen
Kansstad is een virtueel spel aangeboden door VDAB waarin je nieuwe kennis kan opdoen rond heel wat interessante beroepen.
Doel is leerlingen te informeren over welke kansen op de arbeidsmarkt er zijn voor wie kiest voor een knelpuntberoep. …
Website (6) -
The Differentiator: Bedenk een goede onderzoeksvraag
Om goede onderzoeksvragen te bedenken binnen elke orde van de Taxonomie van Bloom is deze differentiator een handige tool.
De tool is handig om cognitief sterke leerlingen die een verbredingsopdracht maken en leerlingen in de derde graad …
WebsiteGOK- of zorgcoördinator, ondersteuner, Ander -
Visible Learning: John Hatties theorie
Website met achtergrondinformatie over John Hattie's meta-studies i.v.m. zichtbaar leren en de impact die leraars op het leren van leerlingen kunnen hebben.
WebsiteLeerkracht -
Executieve functies in het secundair onderwijs
Info over executieve functies en concrete tools om executieve functies te stimuleren en te compenseren.
Je vindt o.a. antwoorden op de volgende vragen:
- Waarom kan je best de EF-bril opzetten? En hoe doe je dat?
- Hoe train je EF met een spel? …
Website (4)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Rijke teksten: Achtergrondinformatie en databank
Op deze website vind je informatie over wat rijke teksten zijn, hoe je ze herkent en waarom het zo belangrijk is ermee te werken. Ook vind je hier voorbeelden van rijke teksten voor leerlingen om jouw taal- en zaakvaklessen mee te verrijken.
Website (3) -
Twaalf bouwstenen voor effectieve didactiek: Wakelet met digitale tools
Op deze prikborden verzamelen we digitale toepassingen die gebruikt kunnen worden bij de 12 bouwstenen uit het boek Wijze lessen.
- activeer relevante voorkennis (Padlet, Mentimeter, Mindmup ...);
- geef duidelijke instructie (Piktochart, PowerPoint, …
Website (12)ICT-coördinator -
Mantle of the Expert: Drama als leermiddel in onderwijs
Mantle of the Expert (MoE) benadert leren en onderwijzen vanuit verbeeldend onderzoek.
Het is een vorm van procesdrama waarbij drama als leermiddel wordt ingezet. Het doel is eindtermen en ontwikkelingsdoelen op een geïntegreerde wijze te …
WebsiteLeerkracht, Ander