16 sleutelcompetenties: informatie en lesmateriaal
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Hierdoor vervalt het onderscheid tussen vak-/leergebiedgebonden en vak-/leergebiedoverschrijdende onderwijsdoelen. De verbinding tussen de onderwijsdoelen en de vakken/leergebieden of vakkenclusters/leergebiedclusters gebeurt via de leerplannen op school.
Dit zijn de 16 sleutelcompetenties:
Klik op de competentie waar jij rond wil werken voor heldere informatie én specifiek lesmateriaal.
- Lichamelijke en geestelijke gezondheid;
- Nederlands;
- Andere talen;
- Digitale competenties;
- Sociaal-relationele competenties;
- Wiskunde – natuurwetenschappen – technologie – STEM;
- Burgerschap;
- Historisch bewustzijn;
- Ruimtelijk bewustzijn;
- Duurzaamheid;
- Economische en financiële competenties;
- Juridische competenties;
- Leercompetenties;
- Zelfbewustzijn;
- Ondernemingszin;
- Cultureel bewustzijn.
Volwaardig meedraaien in onze samenleving
De eindtermen voor basisgeletterdheid moeten door elke leerling individueel worden behaald. Die eindtermen moeten ervoor zorgen dat elke leerling volwaardig kan meedraaien in de samenleving. Daarnaast zijn er eindtermen die door de overgrote meerderheid van de leerlingen gehaald moeten worden, zoals de eindtermen ruimtelijk bewustzijn, Frans of wiskunde.
Ten slotte zijn er ook uitbreidingsdoelen voor Nederlands geformuleerd, bovenop de gewone eindtermen. Die uitbreidingsdoelen gelden voor een beperkte groep leerlingen die nood hebben aan meer uitdaging.
Meer duiding en informatie over de sleutelcompetenties en nieuwe eindtermen
Klasse geeft duiding bij de basisprincipes voor deze eindtermen. Op Onderwijsdoelen kan je terecht voor informatie, vragen en antwoorden over o.a. einddoelen, ontwikkelingsdoelen en basiscompetenties.
KlasCement is ook klaar voor deze nieuwe fase in ons onderwijs. Wanneer je (een deel van) de naam van de sleutelcompetentie in ons zoekvenster typt, dan verschijnt die als suggestie. Met één klik vind je zo alle leermiddelen die bij de sleutelcompetentie passen.
-
Is dat echt zo: Herken jij een echt nepbericht?
Verzonnen berichten, video’s die zijn bewerkt en cijfers die niet kloppen. Vraag jij jezelf wel eens af of iets echt zo is? Deze site laat zien hoe nepnieuws werkt en hoe je het kan herkennen.
Isdatechtzo.nl is ontwikkeld door het Netwerk …
WebsiteLeerkracht, Ander -
De Creatieve Code
De Creatieve Code zet programmeren in als een creatieve tool en is tegelijkertijd een actieve manier om meer over kunst te weten te komen. Leerlingen leren bovendien kritisch te kijken naar technologie door er zelf mee aan de slag te gaan.
Samen …
WebsiteLeerkracht, ICT-coördinator -
Programmeren in het Stedelijk Onderwijs Gent: Opdrachten, ideeën, tips en links
Een website waarop heel wat opdrachten, ideeën, tips en links te vinden zijn in verband met programmeren.
De informatie wordt opgesplitst in:
- kleuter,
- eerste graad,
- tweede graad,
- derde graad,
- secundair.
Website (3)Leerkracht, ICT-coördinator -
De Nationale AI-cursus Junior
Leer samen met je leerlingen alles over kunstmatige intelligentie. Het lespakket is gratis ter beschikking.
WebsiteLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Europe Code Week
Leren programmeren helpt ons de snel veranderende wereld om ons heen te begrijpen, ons begrip van de werking van technologie te vergroten en vaardigheden en mogelijkheden te ontwikkelen om nieuwe ideeën te ontdekken en te innoveren.
De …
Website (5) -
Betternet: Kinderen en jongeren begeleiden op het internet
Betternet.be is een catalogus waarin Belgische organisaties allerlei hulpmiddelen, tools, video’s, sensibilisatiecampagnes en heel wat andere initiatieven aanbieden met het oog op opvoeding en preventie van jongeren en kinderen voor een …
Website (3)Leerkracht, ICT-coördinator, … -
Kop Op: Like je offline leven
Is me-time voor jou ook standaard screentime? Dan is het hoog tijd voor een smartphone-uitdaging! Maak tijd voor offline activiteiten met deze zes uitdagingen en bouw aan een gezonde relatie met je smartphone.
De zes uitdagingen zijn: …
WebsiteLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Start een Deel IT punt op school
Wil je kwetsbare leerlingen aan een laptop helpen? Overweeg dan om een Deel IT punt op te richten in je school.
Deel IT is een systeem om laptops uit te lenen aan kwetsbare leerlingen en de leerlingen te begeleiden bij het gebruik van de laptops via …
Website -
Apestaartjaren: Jongeren en digitale media
Apestaartjaren is een grootschalig tweejaarlijks onderzoek naar de digitale leefwereld van Vlaamse kinderen en jongeren tussen 6 en 18 jaar.
Je vindt hier alle informatie over het laatste onderzoek.
Website -
CodeKinderen: Kinderen leren programmeren
Codekinderen is een leerplatform van de Nederlandse stichting CodeKlas. De missie van de stichting is leraren en leerlingen digitaal geletterd te maken, met computational thinking in het bijzonder.
Op het platform vind je inspirerende …
Website (12)ICT-coördinator -
Mediawijs.be: Kenniscentrum mediawijsheid
De website van Mediawijs.be wil leerlingen, leerkrachten, ouders, organisaties... helpen om bewust, actief, kritisch en creatief media te gebruiken om deel te nemen aan onze maatschappij. Daarvoor
- start …
Website