16 sleutelcompetenties: informatie en lesmateriaal
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Hierdoor vervalt het onderscheid tussen vak-/leergebiedgebonden en vak-/leergebiedoverschrijdende onderwijsdoelen. De verbinding tussen de onderwijsdoelen en de vakken/leergebieden of vakkenclusters/leergebiedclusters gebeurt via de leerplannen op school.
Dit zijn de 16 sleutelcompetenties:
Klik op de competentie waar jij rond wil werken voor heldere informatie én specifiek lesmateriaal.
- Lichamelijke en geestelijke gezondheid;
- Nederlands;
- Andere talen;
- Digitale competenties;
- Sociaal-relationele competenties;
- Wiskunde – natuurwetenschappen – technologie – STEM;
- Burgerschap;
- Historisch bewustzijn;
- Ruimtelijk bewustzijn;
- Duurzaamheid;
- Economische en financiële competenties;
- Juridische competenties;
- Leercompetenties;
- Zelfbewustzijn;
- Ondernemingszin;
- Cultureel bewustzijn.
Volwaardig meedraaien in onze samenleving
De eindtermen voor basisgeletterdheid moeten door elke leerling individueel worden behaald. Die eindtermen moeten ervoor zorgen dat elke leerling volwaardig kan meedraaien in de samenleving. Daarnaast zijn er eindtermen die door de overgrote meerderheid van de leerlingen gehaald moeten worden, zoals de eindtermen ruimtelijk bewustzijn, Frans of wiskunde.
Ten slotte zijn er ook uitbreidingsdoelen voor Nederlands geformuleerd, bovenop de gewone eindtermen. Die uitbreidingsdoelen gelden voor een beperkte groep leerlingen die nood hebben aan meer uitdaging.
Meer duiding en informatie over de sleutelcompetenties en nieuwe eindtermen
Klasse geeft duiding bij de basisprincipes voor deze eindtermen. Op Onderwijsdoelen kan je terecht voor informatie, vragen en antwoorden over o.a. einddoelen, ontwikkelingsdoelen en basiscompetenties.
KlasCement is ook klaar voor deze nieuwe fase in ons onderwijs. Wanneer je (een deel van) de naam van de sleutelcompetentie in ons zoekvenster typt, dan verschijnt die als suggestie. Met één klik vind je zo alle leermiddelen die bij de sleutelcompetentie passen.
-
Hoe kijkt de Vlaming naar moslims?
Verwerkingsvragen en schrijfopdracht bij de panoreportage Hoe kijk de Vlaming naar Moslims?
Interactieve oefeningLeerkracht -
EDUbox ruimtelijke ordening: Interactieve video
Je kan deze les individueel en op een moment naar keuze volgen. Journaalanker Hanne Decoutere neemt je op sleeptouw om je op een interactieve manier te informeren over ruimtegebruik.
Interactieve oefening -
Klimaatvriendelijk reizen: Kijk- en luisteropdracht
In het filmpje van VRT NWS worden het vliegtuig, de Flixbus en de trein als transportmiddelen voor een vakantie met elkaar vergeleken. Dit kan ook aanleiding geven tot een debat rond het klimaat en thema duurzaamheid.
Interactieve oefening (6)Leerkracht -
De vlog van Fée: Kazerne Dossin
Wat is Kazerne Dossin? En wat heeft deze plek met Fée te maken? Archivaris Dorien neemt je mee op pad! Zij weet waar ze moet zoeken en vertelt je over dit oude gebouw.
Interactieve oefening (5)Leerkracht -
De vlog van Fée: Aflevering 10
In De vlog van Fée volgen we het waargebeurde verhaal van een tienjarig Joods meisje in de Tweede Wereldoorlog. Eindelijk bevrijd!
Bij het filmpje horen enkele vragen.
Interactieve oefening (5)Leerkracht -
De vlog van Fée: Aflevering 9
In De vlog van Fée volgen we het waargebeurde verhaal van een tienjarig Joods meisje in de Tweede Wereldoorlog. Na alweer een verhuizing gloort er hoop aan de horizon voor Fée en haar familie.
Bij het filmpje horen enkele vragen.
Interactieve oefening (3)Leerkracht -
De vlog van Fée: Aflevering 8
In De vlog van Fée volgen we het waargebeurde verhaal van een tienjarig Joods meisje in de Tweede Wereldoorlog. Fée krijgt een brief van haar ouders.
Bij het filmpje horen enkele vragen.
Interactieve oefening (4)Leerkracht -
De vlog van Fée: Aflevering 6
In De vlog van Fée volgen we het waargebeurde verhaal van een tienjarig Joods meisje in de Tweede Wereldoorlog. Fée is aangekomen in de Ardennen. Maar is ze daar wel veilig?
Bij het filmpje horen enkele vragen.
Interactieve oefening (3)Leerkracht -
De vlog van Fée: Aflevering 5
In De vlog van Fée volgen we het waargebeurde verhaal van een tienjarig Joods meisje in de Tweede Wereldoorlog. Fée en haar familie slaan op de vlucht.
Leerlingen lossen de vragen bij het videofragment op.
Interactieve oefeningLeerkracht -
De vlog van Fée: Aflevering 4
In De vlog van Fée volgen we het waargebeurde verhaal van een tienjarig Joods meisje in de Tweede Wereldoorlog. In Antwerpen vinden grote razzia's plaats. Ook Fée en haar familie komen in gevaar.
Leerlingen lossen de vragen bij het …
Interactieve oefening (4)Leerkracht -
De vlog van Fée: Aflevering 3
In De vlog van Fée volgen we het waargebeurde verhaal van een tienjarig Joods meisje in de Tweede Wereldoorlog. Fée en haar familie zijn veilig aangekomen bij opa en oma.
Leerlingen lossen enkele vragen op bij het videofragment.
Interactieve oefening (5)Leerkracht -
De vlog van Fée: Aflevering 2
In De vlog van Fée volgen we het waargebeurde verhaal van een tienjarig Joods meisje in de Tweede Wereldoorlog. Het leven van Fée staat op zijn kop door de steeds slechter wordende oorlogssituatie.
Na het bekijken van het fragment …
Interactieve oefeningLeerkracht