16 sleutelcompetenties: informatie en lesmateriaal
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Hierdoor vervalt het onderscheid tussen vak-/leergebiedgebonden en vak-/leergebiedoverschrijdende onderwijsdoelen. De verbinding tussen de onderwijsdoelen en de vakken/leergebieden of vakkenclusters/leergebiedclusters gebeurt via de leerplannen op school.
Dit zijn de 16 sleutelcompetenties:
Klik op de competentie waar jij rond wil werken voor heldere informatie én specifiek lesmateriaal.
- Lichamelijke en geestelijke gezondheid;
- Nederlands;
- Andere talen;
- Digitale competenties;
- Sociaal-relationele competenties;
- Wiskunde – natuurwetenschappen – technologie – STEM;
- Burgerschap;
- Historisch bewustzijn;
- Ruimtelijk bewustzijn;
- Duurzaamheid;
- Economische en financiële competenties;
- Juridische competenties;
- Leercompetenties;
- Zelfbewustzijn;
- Ondernemingszin;
- Cultureel bewustzijn.
Volwaardig meedraaien in onze samenleving
De eindtermen voor basisgeletterdheid moeten door elke leerling individueel worden behaald. Die eindtermen moeten ervoor zorgen dat elke leerling volwaardig kan meedraaien in de samenleving. Daarnaast zijn er eindtermen die door de overgrote meerderheid van de leerlingen gehaald moeten worden, zoals de eindtermen ruimtelijk bewustzijn, Frans of wiskunde.
Ten slotte zijn er ook uitbreidingsdoelen voor Nederlands geformuleerd, bovenop de gewone eindtermen. Die uitbreidingsdoelen gelden voor een beperkte groep leerlingen die nood hebben aan meer uitdaging.
Meer duiding en informatie over de sleutelcompetenties en nieuwe eindtermen
Klasse geeft duiding bij de basisprincipes voor deze eindtermen. Op Onderwijsdoelen kan je terecht voor informatie, vragen en antwoorden over o.a. einddoelen, ontwikkelingsdoelen en basiscompetenties.
KlasCement is ook klaar voor deze nieuwe fase in ons onderwijs. Wanneer je (een deel van) de naam van de sleutelcompetentie in ons zoekvenster typt, dan verschijnt die als suggestie. Met één klik vind je zo alle leermiddelen die bij de sleutelcompetentie passen.
-
Calculate quotient and remainder
You solve exercises of the following types:
- TE : E with remainder;
- TE : TE with remainder.
You indicate the remainder or the quotient.
Translated by
Interactive exerciseTeacher -
Create smallest and largest number with specified digits
Indicate the smallest or largest number that you can make with the specified numbers.
Translated by
Interactive exerciseTeacher -
Practice division tables
You solve six division table exercises. Indicate the correct answer.
Translated by
Interactive exerciseTeacher -
Multiply decimals
You practice multiplying decimal numbers to the nearest tenth.
Translated by
Interactive exerciseTeacher -
Practice times tables
You solve six times table exercises. Indicate the correct answer.
Translated by
Interactive exerciseTeacher -
Subtract decimals to the nearest hundredth
You practice subtracting decimals to the nearest hundredth. There are exercises with and without bridge.
Translated by
Interactive exerciseTeacher -
Subtract up to 100
You practice subtracting up to 100.
You solve the following types of exercises:
- subtract to 10;
- TE - E with bridge;
- TE - TE with bridge;
- T-TE.
Translated by
Interactive exerciseTeacher -
Adding decimals
You practice adding decimals to the nearest hundredth.
Translated by
Interactive exerciseTeacher -
Add up to 100
You practice adding to 100.
The following types of exercises are discussed:
- add to 10;
- E + E with bridge;
- TE + TE with bridge.
Translated by
Interactive exerciseTeacher -
Add and subtract unlike fractions
You practice adding and subtracting unlike fractions. Indicate the correct answer each time.
Translated by
Interactive exercise (4)Teacher -
Divisible by 5, 10 and 100
Indicate whether the specified numbers are divisible by 5, 10 and 100.
Translated by
Interactive exerciseTeacher -
Divisible by 2, 4 and 8
Indicate whether the specified numbers are divisible by 2, 4 and 8.
Translated by
Interactive exerciseTeacher