16 sleutelcompetenties: informatie en lesmateriaal
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Hierdoor vervalt het onderscheid tussen vak-/leergebiedgebonden en vak-/leergebiedoverschrijdende onderwijsdoelen. De verbinding tussen de onderwijsdoelen en de vakken/leergebieden of vakkenclusters/leergebiedclusters gebeurt via de leerplannen op school.
Dit zijn de 16 sleutelcompetenties:
Klik op de competentie waar jij rond wil werken voor heldere informatie én specifiek lesmateriaal.
- Lichamelijke en geestelijke gezondheid;
- Nederlands;
- Andere talen;
- Digitale competenties;
- Sociaal-relationele competenties;
- Wiskunde – natuurwetenschappen – technologie – STEM;
- Burgerschap;
- Historisch bewustzijn;
- Ruimtelijk bewustzijn;
- Duurzaamheid;
- Economische en financiële competenties;
- Juridische competenties;
- Leercompetenties;
- Zelfbewustzijn;
- Ondernemingszin;
- Cultureel bewustzijn.
Volwaardig meedraaien in onze samenleving
De eindtermen voor basisgeletterdheid moeten door elke leerling individueel worden behaald. Die eindtermen moeten ervoor zorgen dat elke leerling volwaardig kan meedraaien in de samenleving. Daarnaast zijn er eindtermen die door de overgrote meerderheid van de leerlingen gehaald moeten worden, zoals de eindtermen ruimtelijk bewustzijn, Frans of wiskunde.
Ten slotte zijn er ook uitbreidingsdoelen voor Nederlands geformuleerd, bovenop de gewone eindtermen. Die uitbreidingsdoelen gelden voor een beperkte groep leerlingen die nood hebben aan meer uitdaging.
Meer duiding en informatie over de sleutelcompetenties en nieuwe eindtermen
Klasse geeft duiding bij de basisprincipes voor deze eindtermen. Op Onderwijsdoelen kan je terecht voor informatie, vragen en antwoorden over o.a. einddoelen, ontwikkelingsdoelen en basiscompetenties.
KlasCement is ook klaar voor deze nieuwe fase in ons onderwijs. Wanneer je (een deel van) de naam van de sleutelcompetentie in ons zoekvenster typt, dan verschijnt die als suggestie. Met één klik vind je zo alle leermiddelen die bij de sleutelcompetentie passen.
-
Teksttype en tekstdoel
Combineer het tekstdoel met het juiste teksttype. Het doel van deze oefening is dat je voor elk tekstdoel een bepaald teksttype als voorbeeld kunnen geven. De tekstdoelen worden benoemd, de teksttypes worden afgebeeld.
Interactieve oefeningLeerkracht -
Teksttypes: Memory
In deze memory rond teksttypes is het de bedoeling dat de afbeeldingen van verschillende teksttypes gecombineerd worden met de juiste benaming. Het doel is om zoveel mogelijk verschillende teksttypes te leren herkennen.
Interactieve oefeningLeerkracht -
Woordenschat: Woordbetekenis leren - Impact Nu 2
Met deze combineer oefening kan je de woordenschat die bij deel 3 van het boek Impact Nu 2 hoort oefenen.
Interactieve oefeningLeerkracht -
Samenstellingen: Spelvorm
Inleiding voor een les waar leerlingen de betekenis van samengestelde woorden achterhalen. Dit door naar de beide woorden apart te kijken en zo de betekenis te ontdekken.
Interactieve oefeningLeerkracht -
Spreekwoorden en zegswijzen: Toets - Campus Nederlands 1
Deze toets is gebaseerd op de spreekwoorden en zegswijzen uit Les 32 en Les 45 van Campus 1 LWB.
Beginsituatie: leerlingen kennen het verschil tussen letterlijk en figuurlijk taalgebruik. (Les 32)
Interactieve oefeningLeerkracht -
Jaaroverzicht 2022: Quiz
Interactieve BookWidgetsquiz over de actualiteit van 2022
Deze quiz test je kennis over enkele van de belangrijkste nieuwsfeiten van 2022. Hij is beschikbaar in drie talen (Nederlands, Engels en Frans).
Interactieve oefening (6) -
Kerstmis: Webquest
Dit is een webquest met BookWidgets over kerst.
De webquest bevat:
- een leestekst (bron: Wablieft);
- een kerstpuzzel;
- een brainstorm;
- een schrijfopdracht (een kerstmail schrijven).
Interactieve oefening (4)Leerkracht -
Spreekwoorden en gezegden
Met deze Interactieve oefeningen oefen je spreekwoorden en gezegden in.
Op de pagina vind je o.a. volgende oefeningen:
- spreekwoorden aanvullen;
- de betekenis van spreekwoorden en gezegden;
- spreekwoorden en gezegden herkennen op een schilderij …
Interactieve oefening (9)Leerkracht -
Mensen ontmoeten en begroeten: Standaardzinnen
Staandaardwoordenschat en basiszinnen i.v.m. mensen begroeten en voorstellen.
De standaardzinnen zijn vertaald naar het Frans.
Interactieve oefening (5)Leerkracht -
Groenten: Woordenschatoefening
Met deze flashkaarten en oefensets met afbeeldingen en benamingen oefen je de meest voorkomende groenten in België.
Interactieve oefening (4)Leerkracht, ICT-coördinator -
Fruitsoorten: Woordenschatoefening
Dit is een Quizlet over fruit met afbeeldingen, Ook moeilijkere namen zitten erbij.
Interactieve oefeningLeerkracht, ICT-coördinator -
Wat doe je elke dag: Presens en inversie
Wat doe je elke dag? Oefening op het presens (OTT) en inversie.
Deze oefening kan je gebruiken om de woordenschat van dagelijkse activiteiten in te oefenen en ook de inversie te oefenen.
Interactieve oefening (5)Leerkracht