16 sleutelcompetenties: informatie en lesmateriaal
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Hierdoor vervalt het onderscheid tussen vak-/leergebiedgebonden en vak-/leergebiedoverschrijdende onderwijsdoelen. De verbinding tussen de onderwijsdoelen en de vakken/leergebieden of vakkenclusters/leergebiedclusters gebeurt via de leerplannen op school.
Dit zijn de 16 sleutelcompetenties:
Klik op de competentie waar jij rond wil werken voor heldere informatie én specifiek lesmateriaal.
- Lichamelijke en geestelijke gezondheid;
- Nederlands;
- Andere talen;
- Digitale competenties;
- Sociaal-relationele competenties;
- Wiskunde – natuurwetenschappen – technologie – STEM;
- Burgerschap;
- Historisch bewustzijn;
- Ruimtelijk bewustzijn;
- Duurzaamheid;
- Economische en financiële competenties;
- Juridische competenties;
- Leercompetenties;
- Zelfbewustzijn;
- Ondernemingszin;
- Cultureel bewustzijn.
Volwaardig meedraaien in onze samenleving
De eindtermen voor basisgeletterdheid moeten door elke leerling individueel worden behaald. Die eindtermen moeten ervoor zorgen dat elke leerling volwaardig kan meedraaien in de samenleving. Daarnaast zijn er eindtermen die door de overgrote meerderheid van de leerlingen gehaald moeten worden, zoals de eindtermen ruimtelijk bewustzijn, Frans of wiskunde.
Ten slotte zijn er ook uitbreidingsdoelen voor Nederlands geformuleerd, bovenop de gewone eindtermen. Die uitbreidingsdoelen gelden voor een beperkte groep leerlingen die nood hebben aan meer uitdaging.
Meer duiding en informatie over de sleutelcompetenties en nieuwe eindtermen
Klasse geeft duiding bij de basisprincipes voor deze eindtermen. Op Onderwijsdoelen kan je terecht voor informatie, vragen en antwoorden over o.a. einddoelen, ontwikkelingsdoelen en basiscompetenties.
KlasCement is ook klaar voor deze nieuwe fase in ons onderwijs. Wanneer je (een deel van) de naam van de sleutelcompetentie in ons zoekvenster typt, dan verschijnt die als suggestie. Met één klik vind je zo alle leermiddelen die bij de sleutelcompetentie passen.
-
Universum: Escapegame
Help Elien de Alien naar de aarde te komen. Dit doe je door diverse raadsels en puzzels over ons heelal op te lossen.
Interactieve oefeningLeerkracht -
Travle: Aardrijkskundige kennis
Travle is een interactief spel waarbij je twee landen op een kaart krijgt of twee provinciën. Het is jouw taak om van de ene naar de andere te gaan. Dit doe je door de naam van een land of provincie in te typen en toe te voegen aan de kaart, …
Interactieve oefeningLeerkracht, ICT-coördinator -
Basis computerbegrippenspel
Dit memoryspel laat je kennis maken met basis computerbegrippen. Je kan het spel alleen spelen maar het is nog leuker om het samen te spelen.
Interactieve oefening -
Les régions de France: Leerpad
Ontdek de ligging en benaming van de dertien regio's van La France Métropolitaine aan de hand van drie puzzels en tien testvragen.
Interactieve oefeningLeerkracht -
EU Code Week Escaperoom: Eduscape eenvoudig
Deze online escaperoom is gemaakt door de leading teachers van de EU Code Week in België. Ideaal als starter voor de EU Code Week in jouw klas.
De escaperoom bestaat uit enkele leuke puzzels die de leerlingen kunnen oplossen om tot aan het einde …
Interactieve oefening (7) -
EU Code Week Escaperoom: Eduscape
Deze online escaperoom is gemaakt door de leading teachers van de EU Code Week in België. Ideaal als starter voor de EU Code Week in jouw klas.
De escaperoom bestaat uit enkele leuke puzzels die de leerlingen kunnen oplossen om tot aan het …
Interactieve oefening (5) -
Teksttypes: Memory
In deze memory rond teksttypes is het de bedoeling dat de afbeeldingen van verschillende teksttypes gecombineerd worden met de juiste benaming. Het doel is om zoveel mogelijk verschillende teksttypes te leren herkennen.
Interactieve oefeningLeerkracht -
Omtrek en oppervlakte van vlakke figuren: Formules inoefenen
Memory om de formules van omtrek en oppervlakte in te oefenen. Volgende vlakken figuren komen aan bod:
- driehoek,
- vierkant,
- rechthoek,
- cirkel.
Interactieve oefening (3)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner, … -
Veiligheidspictogrammen: Memory
Veiligheid en elektriciteit is een ideale combinatie. Test jouw kennis van veiligheidspictogrammen met een speelse pictogrammenmemory. Haast en focus je, want dit memoryspel registreert de verstreken tijd en het aantal pogingen.
Interactieve oefening -
Pasen: Webquest
Dit is een digitale escaperoom rond het thema Pasen. Er komen verschillende vaardigheden aan bod, zoals begrijpend lezen, logisch redeneren en geconcentreerd luisteren. Daarnaast worden er ook een aantal (taal)spelletjes aangeboden.
Interactieve oefening (13)Leerkracht -
Grondstof en eindproduct: Memory
Koppel de grondstof aan het juiste eindproduct.
Interactieve oefeningLeerkracht -
Wiskundige symbolen: Memory
Je oefent met deze memory de volgende symbolen:
- deelverzameling van;
- getalverzamelingen;
- tegengestelde;
- absolute waarde;
- is een element van;
- groter dan, kleiner dan, is gelijk aan.
Interactieve oefening (3)Leerkracht