16 sleutelcompetenties: informatie en lesmateriaal
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Hierdoor vervalt het onderscheid tussen vak-/leergebiedgebonden en vak-/leergebiedoverschrijdende onderwijsdoelen. De verbinding tussen de onderwijsdoelen en de vakken/leergebieden of vakkenclusters/leergebiedclusters gebeurt via de leerplannen op school.
Dit zijn de 16 sleutelcompetenties:
Klik op de competentie waar jij rond wil werken voor heldere informatie én specifiek lesmateriaal.
- Lichamelijke en geestelijke gezondheid;
- Nederlands;
- Andere talen;
- Digitale competenties;
- Sociaal-relationele competenties;
- Wiskunde – natuurwetenschappen – technologie – STEM;
- Burgerschap;
- Historisch bewustzijn;
- Ruimtelijk bewustzijn;
- Duurzaamheid;
- Economische en financiële competenties;
- Juridische competenties;
- Leercompetenties;
- Zelfbewustzijn;
- Ondernemingszin;
- Cultureel bewustzijn.
Volwaardig meedraaien in onze samenleving
De eindtermen voor basisgeletterdheid moeten door elke leerling individueel worden behaald. Die eindtermen moeten ervoor zorgen dat elke leerling volwaardig kan meedraaien in de samenleving. Daarnaast zijn er eindtermen die door de overgrote meerderheid van de leerlingen gehaald moeten worden, zoals de eindtermen ruimtelijk bewustzijn, Frans of wiskunde.
Ten slotte zijn er ook uitbreidingsdoelen voor Nederlands geformuleerd, bovenop de gewone eindtermen. Die uitbreidingsdoelen gelden voor een beperkte groep leerlingen die nood hebben aan meer uitdaging.
Meer duiding en informatie over de sleutelcompetenties en nieuwe eindtermen
Klasse geeft duiding bij de basisprincipes voor deze eindtermen. Op Onderwijsdoelen kan je terecht voor informatie, vragen en antwoorden over o.a. einddoelen, ontwikkelingsdoelen en basiscompetenties.
KlasCement is ook klaar voor deze nieuwe fase in ons onderwijs. Wanneer je (een deel van) de naam van de sleutelcompetentie in ons zoekvenster typt, dan verschijnt die als suggestie. Met één klik vind je zo alle leermiddelen die bij de sleutelcompetentie passen.
-
The Olympic Games: Learning Path
Learning path with various assignments about the Olympic Games in Paris.
- Text with questions about the Olympic Games in classical antiquity.
- Text with questions about the origins of the modern Olympic Games.
- Matching exercise 1: match the names of …
Translated by
Interactive exerciseNewTeacher -
EDUbox Ideology: Learning path
The VRT EDUbox is digital and ready-made teaching material around one social theme. It contains text, videos, digital tools, interactive exercises and discussion moments.
Each EDUbox has different shapes. This is the interactive HTML conceived for …
Translated by
Interactive exercise -
EDUbox Persuasion: Learning path
The VRT EDUbox is digital and ready-made teaching material around one social theme. The EDUbox includes text, videos, digital tools, interactive assignments and discussion moments.
Each EDUbox has different shapes. This is the interactive HTML that is …
Translated by
Interactive exercise -
EDUbox Politics: Tool for the teacher
This EDUbox fits into the Elections '24 offering and is closely linked to the EDUbox Ideology and EDUbox Persuasion . The EDUbox Politics wants to give young people insight into how decisions are made. How do you convince people of your ideas, how …
Translated by
Interactive exercise (3) -
EDUbox Migration: Interactive video
The interactive video on migration is intended for secondary school students. They can follow this lesson individually and at a time of their choosing. Journalist Marjan Temmerman takes the students in tow to inform them in a correct and …
Translated by
Interactive exercise -
Frame of Reference: Command Sequence - Memoria 2
Chapters 1 and 2 from Memoria 2 were developed in a digital way. In this way, students can work independently and receive the necessary feedback afterwards.
Translated by
Interactive exercise (4)Teacher -
The Greek Gods: Webquest - Storia 2
Interactive webquest in which the students are introduced to the Greek world of gods. This webquest covers a:
- acquaintance with the Greek gods;
- introduction to one of the Greek myths;
- introduction to the Greek rituals of god worship.
Translated by
Interactive exerciseTeacher -
Alexander The Great: Eduscape
This is an online, interactive eduscape about Alexander The Great.
The existing educational dossier on Alexander the Great and Greek mythology was cast in an Eduscape site. You will find multiple choice questions (based on the comics, historical …
Translated by
Interactive exercise (9)Teacher -
Alexander the Great: Source Analysis
Interactive exercise via BookWidgets on source analysis using a comic strip (secondary and written source) about the life of Alexander the Great.
Translated by
Interactive exercise (4)Teacher -
What effect do inherited Neanderthal genes have on the coronavirus?
Learning path developed with BookWidgets on DNA research related to inherited genes from the Neanderthal and its effect on the coronavirus.
Content of the learning resource
- prehistory
- Neanderthal vs Homo sapiens
- DNA research
- Actuality: coronavirus / …
Translated by
Interactive exercise (5)Teacher -
I Am Mosul: Fleeing the War
I Am Mosul is an interactive game. In this game you put yourself in the shoes of someone who is fleeing from war. The war takes place in the game in the Netherlands.
Translated by
Interactive exercise (9)Teacher, Other -
Musical 40-45: Webquest
Complete the webquest with the Studio 100 educational package.
All content is owned by Studio 100.
Source: Musical 40-45 : Lesson package by Els Govaerts
Translated by
Interactive exercise (11)Teacher