16 sleutelcompetenties: informatie en lesmateriaal
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Hierdoor vervalt het onderscheid tussen vak-/leergebiedgebonden en vak-/leergebiedoverschrijdende onderwijsdoelen. De verbinding tussen de onderwijsdoelen en de vakken/leergebieden of vakkenclusters/leergebiedclusters gebeurt via de leerplannen op school.
Dit zijn de 16 sleutelcompetenties:
Klik op de competentie waar jij rond wil werken voor heldere informatie én specifiek lesmateriaal.
- Lichamelijke en geestelijke gezondheid;
- Nederlands;
- Andere talen;
- Digitale competenties;
- Sociaal-relationele competenties;
- Wiskunde – natuurwetenschappen – technologie – STEM;
- Burgerschap;
- Historisch bewustzijn;
- Ruimtelijk bewustzijn;
- Duurzaamheid;
- Economische en financiële competenties;
- Juridische competenties;
- Leercompetenties;
- Zelfbewustzijn;
- Ondernemingszin;
- Cultureel bewustzijn.
Volwaardig meedraaien in onze samenleving
De eindtermen voor basisgeletterdheid moeten door elke leerling individueel worden behaald. Die eindtermen moeten ervoor zorgen dat elke leerling volwaardig kan meedraaien in de samenleving. Daarnaast zijn er eindtermen die door de overgrote meerderheid van de leerlingen gehaald moeten worden, zoals de eindtermen ruimtelijk bewustzijn, Frans of wiskunde.
Ten slotte zijn er ook uitbreidingsdoelen voor Nederlands geformuleerd, bovenop de gewone eindtermen. Die uitbreidingsdoelen gelden voor een beperkte groep leerlingen die nood hebben aan meer uitdaging.
Meer duiding en informatie over de sleutelcompetenties en nieuwe eindtermen
Klasse geeft duiding bij de basisprincipes voor deze eindtermen. Op Onderwijsdoelen kan je terecht voor informatie, vragen en antwoorden over o.a. einddoelen, ontwikkelingsdoelen en basiscompetenties.
KlasCement is ook klaar voor deze nieuwe fase in ons onderwijs. Wanneer je (een deel van) de naam van de sleutelcompetentie in ons zoekvenster typt, dan verschijnt die als suggestie. Met één klik vind je zo alle leermiddelen die bij de sleutelcompetentie passen.
-
Eindproject: Leren programmeren en coderen
Als je alle vorige leerpaden hebt gevolgd, kan je hier aan de slag voor het maken van een eindproject.
Je leert het proces van het ontwerpen, ontwikkelen en presenteren van nieuwe projecten kennen.
Eerst bestudeer je enkele …
Interactieve oefeningOrganisatie, firma, vzw -
De teller lus: Leren programmeren en coderen
Het leerpad focust op het gebruik van for loops, de teller lus.
Je leert in de eerste les een oplopende variabele gebruiken om meer gecompliceerde codepuzzels op te lossen.
In de tweede les oefen je de teller lus te gebruiken. Je probeert de …Interactieve oefeningOrganisatie, firma, vzw -
Variabelen: Leren programmeren en coderen
Dit leerpad focust op het gebruik van variabelen.
In de eerste les oefen je variabelen in Sprite Lab.
Je verkent in de tweede les repetitieve designs met behulp van variabelen. Je ontdekt hoe de variabelen code gemakkelijker te schrijven en …Interactieve oefeningOrganisatie, firma, vzw -
Functies: Leren programmeren en coderen
In het leerpad ontdek je dat functies nuttig kunnen zijn.
Daarvoor gebruik je bepaalde functies bij de artiest. Vervolgens ga je aan de slag met andere soorten functies om de boer te helpen zijn gewassen te oogsten.
Interactieve oefeningOrganisatie, firma, vzw -
Conditionals 2: Leren programmeren en coderen
Het leerpad leert je werken met conditionals.
Je helpt in de eerste les de boer met het vullen van gaten en het graven van aarde, zelfs als ze de grootte van de gaten of de hoogte van de hopen aarde niet kennen. Om de codeerpuzzels op …
Interactieve oefeningOrganisatie, firma, vzw -
Conditionals 1: Leren programmeren en coderen
Het leerpad focust op het gebruik van conditionals.
In de eerste twee lessen oefen je met concepten waarmee je ervaring opdoet voor het werken met conditionals.
In de laatste codeer je met conditionals. Je schrijft code …
Interactieve oefeningOrganisatie, firma, vzw -
Lussen: Leren programmeren en coderen
In het leerpad ontdek je hoe lussen werken.
In de eerste les gebruik je lussen om het Star Wars personage BB-8 efficiënt door een doolhof te laten lopen.
De tweede les bouwt voort op het begrip van lussen. Je maakt unieke kunstwerken met de …Interactieve oefeningOrganisatie, firma, vzw -
Een interactief dansfeest: Leren programmeren en coderen
Het leerpad focust op het werken met gebeurtenissen.
Je codeert een interactief dansfeest. Daarvoor gebruik je maten om de tijd in de muziek te tellen, maar ook bepaalde sprite- eigenschappen. Op het eind van dit leerpad is er een eindopdracht, …
Interactieve oefeningOrganisatie, firma, vzw -
Gebeurtenissen: Leren programmeren en coderen
Het leerpad focust op het werken met gebeurtenissen.
Je schrijft programma's die reageren op getimede gebeurtenissen en gebruikersinvoer. Vervolgens ga je in een miniproject een interactief virtueel huisdier maken dat eruitziet en zich …
Interactieve oefeningOrganisatie, firma, vzw -
Sprites: Leer programmeren en coderen
Je leert programmeren aan de hand van in-game coding.
De eerste les programmeer je een eenvoudige geanimeerde onderwaterscène.
Daarna doorloop je een reeks computerprogrammeerniveaus. Je eindigt op het open "open spel"-niveau waar je sprites …Interactieve oefeningOrganisatie, firma, vzw -
Sequenties: Leren programmeren en coderen
Je leert de basis voor het maken van computerprogramma's. Het leerpad focust op sequenties.
In de eerste les leer je sequentiële algoritmen ontwikkelen in Blockly. Je verplaatst de Angry Bird van de ene kant van een doolhof naar het varken. …
Interactieve oefeningOrganisatie, firma, vzw -
Introductie tot het programmeren van een app: App Lab
De App Lab intro is een laagdrempelige inleiding naar een zeer krachtige programmeertool met veel functionaliteiten en mogelijkheden. Je leert om knoppen, tekst, afbeeldingen, geluiden en schermen in JavaScript te maken en te besturen met behulp …
Interactieve oefeningOrganisatie, firma, vzw