16 sleutelcompetenties: informatie en lesmateriaal
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Hierdoor vervalt het onderscheid tussen vak-/leergebiedgebonden en vak-/leergebiedoverschrijdende onderwijsdoelen. De verbinding tussen de onderwijsdoelen en de vakken/leergebieden of vakkenclusters/leergebiedclusters gebeurt via de leerplannen op school.
Dit zijn de 16 sleutelcompetenties:
Klik op de competentie waar jij rond wil werken voor heldere informatie én specifiek lesmateriaal.
- Lichamelijke en geestelijke gezondheid;
- Nederlands;
- Andere talen;
- Digitale competenties;
- Sociaal-relationele competenties;
- Wiskunde – natuurwetenschappen – technologie – STEM;
- Burgerschap;
- Historisch bewustzijn;
- Ruimtelijk bewustzijn;
- Duurzaamheid;
- Economische en financiële competenties;
- Juridische competenties;
- Leercompetenties;
- Zelfbewustzijn;
- Ondernemingszin;
- Cultureel bewustzijn.
Volwaardig meedraaien in onze samenleving
De eindtermen voor basisgeletterdheid moeten door elke leerling individueel worden behaald. Die eindtermen moeten ervoor zorgen dat elke leerling volwaardig kan meedraaien in de samenleving. Daarnaast zijn er eindtermen die door de overgrote meerderheid van de leerlingen gehaald moeten worden, zoals de eindtermen ruimtelijk bewustzijn, Frans of wiskunde.
Ten slotte zijn er ook uitbreidingsdoelen voor Nederlands geformuleerd, bovenop de gewone eindtermen. Die uitbreidingsdoelen gelden voor een beperkte groep leerlingen die nood hebben aan meer uitdaging.
Meer duiding en informatie over de sleutelcompetenties en nieuwe eindtermen
Klasse geeft duiding bij de basisprincipes voor deze eindtermen. Op Onderwijsdoelen kan je terecht voor informatie, vragen en antwoorden over o.a. einddoelen, ontwikkelingsdoelen en basiscompetenties.
KlasCement is ook klaar voor deze nieuwe fase in ons onderwijs. Wanneer je (een deel van) de naam van de sleutelcompetentie in ons zoekvenster typt, dan verschijnt die als suggestie. Met één klik vind je zo alle leermiddelen die bij de sleutelcompetentie passen.
-
Games als leermiddel, niet als doel op zich
De meerwaarde van videogames in de klas ligt volgens Isabelle in de sterke verhoging van de intrinsieke motivatie van de leerlingen. Games zijn volgens haar een leermiddel en nooit een doel op zich. Het kan nooit de bedoeling zijn om alles te …
Artikel -
Typ10: Leren typen voor dyslectici
Veel kinderen met dyslexie kampen met een negatief zelfbeeld en kunnen zich daardoor niet optimaal ontplooien. Een juiste leeromgeving creëren kan daarbij echter wonderen doen. Juist hier hechten we met Typ10 ontzettend veel belang aan. We …
Artikel -
Jamboard: Op hetzelfde moment lesgeven aan de leerlingen op school én thuis
Google Jamboard is een interactief whiteboard dat vooral bedoeld is om samen met anderen te werken aan projecten.
In dit artikel legt Inge uit hoe zij dit gebruikt in lessen waar een deel van de klas online volgt en het andere deel werkelijk in de …
Artikel -
A Guide to Report Inappropriate Content on Social Media
Het doel van deze gids is om studenten en opvoeders adequate informatie te geven over wat ze kunnen doen om ongepaste of beledigende inhoud aan beheerders te melden van een applicatie voor sociale media.
De sociale media applicaties die je …
ArtikelOrganisatie, firma, vzw