16 sleutelcompetenties: informatie en lesmateriaal
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Hierdoor vervalt het onderscheid tussen vak-/leergebiedgebonden en vak-/leergebiedoverschrijdende onderwijsdoelen. De verbinding tussen de onderwijsdoelen en de vakken/leergebieden of vakkenclusters/leergebiedclusters gebeurt via de leerplannen op school.
Dit zijn de 16 sleutelcompetenties:
Klik op de competentie waar jij rond wil werken voor heldere informatie én specifiek lesmateriaal.
- Lichamelijke en geestelijke gezondheid;
- Nederlands;
- Andere talen;
- Digitale competenties;
- Sociaal-relationele competenties;
- Wiskunde – natuurwetenschappen – technologie – STEM;
- Burgerschap;
- Historisch bewustzijn;
- Ruimtelijk bewustzijn;
- Duurzaamheid;
- Economische en financiële competenties;
- Juridische competenties;
- Leercompetenties;
- Zelfbewustzijn;
- Ondernemingszin;
- Cultureel bewustzijn.
Volwaardig meedraaien in onze samenleving
De eindtermen voor basisgeletterdheid moeten door elke leerling individueel worden behaald. Die eindtermen moeten ervoor zorgen dat elke leerling volwaardig kan meedraaien in de samenleving. Daarnaast zijn er eindtermen die door de overgrote meerderheid van de leerlingen gehaald moeten worden, zoals de eindtermen ruimtelijk bewustzijn, Frans of wiskunde.
Ten slotte zijn er ook uitbreidingsdoelen voor Nederlands geformuleerd, bovenop de gewone eindtermen. Die uitbreidingsdoelen gelden voor een beperkte groep leerlingen die nood hebben aan meer uitdaging.
Meer duiding en informatie over de sleutelcompetenties en nieuwe eindtermen
Klasse geeft duiding bij de basisprincipes voor deze eindtermen. Op Onderwijsdoelen kan je terecht voor informatie, vragen en antwoorden over o.a. einddoelen, ontwikkelingsdoelen en basiscompetenties.
KlasCement is ook klaar voor deze nieuwe fase in ons onderwijs. Wanneer je (een deel van) de naam van de sleutelcompetentie in ons zoekvenster typt, dan verschijnt die als suggestie. Met één klik vind je zo alle leermiddelen die bij de sleutelcompetentie passen.
-
STEMmige taal: Componeer je eigen rap!
Het project ‘STEMmige taal’ volgt de typische STEM-opbouw met een inleiding tot de uitdaging, een aantal hoofdstukken die de leerlingen de nodige bagage geven om de uitdaging te kunnen aangaan en uiteindelijk het verwezenlijken van de …
Downloadbaar lesmateriaalOrganisatie, firma, vzw -
Paint With Music: Google Arts & Culture Experiments
Aan de hand van deze interactieve oefening kan je tekeningen maken die worden ingezet in muziekfragmenten. Je gebruikt een penseelstreek om de muziek te tekenen.
Je kan kiezen tussen vier verschillende werelden waarin je gaat tekenen:
…Interactieve oefening (5)Leerkracht -
Soundpainting: Kennismaking
Dit document laat je kennismaken met soundpainting, een gebarentaal om live mee te componeren, uitgevonden door Walter Thompson in de jaren ’70. Het is bruikbaar voor muzikanten, acteurs, dansers en zelfs plastische kunstenaars.
Wanneer je met …
Downloadbaar lesmateriaal (15)Leerkracht -
De Wonderlijke Wandeling: Wetenschappelijke speurtocht met opdrachten
Op deze wetenschappelijke speurtocht vol leuke opdrachtjes vind je wetenschap waar je het niet verwachtte. Je ontdekt hoe je een standbeeld meet zonder erop te klimmen, hoe je je evenwicht houdt zonder in de Graslei te vallen, hoe kleuren werken …
Aankondiging (4)Ander -
Play a Kandinsky: Google Arts & Culture Experiments
In deze interactieve oefening kan je experimenteren met muziek aan de hand van kleuren en vormen binnen de werken van Kandinsky. Hoe zou het zijn als je, net als Kandinsky bij elke kleur of vorm een geluid of muziekfragment zou horen?
De …
Interactieve oefening (12)Leerkracht -
Radio Woordenwoud: Luisteren naar beelden met een verhaal
Wat zie jij in een beeldhouwwerk? Waar zou de kunstenaar aan gedacht hebben bij het maken van dit beeld?
Naar aanleiding van Antwerpen Boekenstad in 2004 gaf het Middelheimmuseum verschillende jeugdauteurs de opdracht een verhaal te schrijven bij een …Website (3) -
CyberSquad: Hulpwebsite voor en door jongeren
CyberSquad is een community van jongeren. Ze zetten zich in voor een beter en veiliger internet. CyberSquad is ook een hulpwebsite, gemaakt door jongeren voor jongeren. Een plaats van uitwisseling en solidariteit waar je antwoorden en oplossingen …
Website (3)Leerkracht, ICT-coördinator, … -
Wintergeesten: Lied rond geluid met akkoorden en lesideeën
Wintergeesten gaat over de angstaanjagende geluiden die je soms hoort in het donker.
Het leent zich uitstekend voor lessen rond geluid. In de bijlage vind je zowel de tekst met akkoorden, als een aantal lesideeën.
Video (40) -
Digitaal leren in de pandemie: best practices uit het handboek
Tijdens het academiejaar 2020-2021 gaf de wereldwijde pandemie de Europeana-gemeenschap van opvoeders de kans om relevanter te worden in hun werk om digitale cultuur te integreren in leerpraktijken en om nog verder te groeien. Evenementen zoals de …
Vertaald door
Downloadbaar lesmateriaal -
Draw.to: Online tekenblaadje
Op deze website kan de leerling snel iets tekenen en delen. Zonder in te loggen kunnen ze direct aan de slag.
De website bevat een tekenblaadje om op te doodlen met een minimum aantal knoppen:
- drie pennetjes van verschillende dikte om mee te …
App of softwareLeerkracht, ICT-coördinator -
Studio Spook: Geïllustreerde luisterverhalen
Studio Spook maakt geïllustreerde luisterverhalen voor kinderen. Hiermee reizen ze de hele wereld rond. Hun missie is simpel en duidelijk: zoveel mogelijk kinderen doen sidderen en beven.
Website (7) -
Walk with Amal: Educatief pakket en handleiding
Met het educatief pakket rond Walk with Amal en de bijhorende handleiding voor leerkrachten kan je aan de slag rond de komst van Amal.
In oktober verschijnt Kleine Amal - een reuzenpop die een Syrisch vluchtelingenmeisje verpersoonlijkt - in …Downloadbaar lesmateriaal (62)Organisatie, firma, vzw