16 sleutelcompetenties: informatie en lesmateriaal
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Hierdoor vervalt het onderscheid tussen vak-/leergebiedgebonden en vak-/leergebiedoverschrijdende onderwijsdoelen. De verbinding tussen de onderwijsdoelen en de vakken/leergebieden of vakkenclusters/leergebiedclusters gebeurt via de leerplannen op school.
Dit zijn de 16 sleutelcompetenties:
Klik op de competentie waar jij rond wil werken voor heldere informatie én specifiek lesmateriaal.
- Lichamelijke en geestelijke gezondheid;
- Nederlands;
- Andere talen;
- Digitale competenties;
- Sociaal-relationele competenties;
- Wiskunde – natuurwetenschappen – technologie – STEM;
- Burgerschap;
- Historisch bewustzijn;
- Ruimtelijk bewustzijn;
- Duurzaamheid;
- Economische en financiële competenties;
- Juridische competenties;
- Leercompetenties;
- Zelfbewustzijn;
- Ondernemingszin;
- Cultureel bewustzijn.
Volwaardig meedraaien in onze samenleving
De eindtermen voor basisgeletterdheid moeten door elke leerling individueel worden behaald. Die eindtermen moeten ervoor zorgen dat elke leerling volwaardig kan meedraaien in de samenleving. Daarnaast zijn er eindtermen die door de overgrote meerderheid van de leerlingen gehaald moeten worden, zoals de eindtermen ruimtelijk bewustzijn, Frans of wiskunde.
Ten slotte zijn er ook uitbreidingsdoelen voor Nederlands geformuleerd, bovenop de gewone eindtermen. Die uitbreidingsdoelen gelden voor een beperkte groep leerlingen die nood hebben aan meer uitdaging.
Meer duiding en informatie over de sleutelcompetenties en nieuwe eindtermen
Klasse geeft duiding bij de basisprincipes voor deze eindtermen. Op Onderwijsdoelen kan je terecht voor informatie, vragen en antwoorden over o.a. einddoelen, ontwikkelingsdoelen en basiscompetenties.
KlasCement is ook klaar voor deze nieuwe fase in ons onderwijs. Wanneer je (een deel van) de naam van de sleutelcompetentie in ons zoekvenster typt, dan verschijnt die als suggestie. Met één klik vind je zo alle leermiddelen die bij de sleutelcompetentie passen.
-
'k Blijf staan: Bordspel rond nieuwe autoriteit
Het bordspel 'k Blijf staan is een educatief hulpmiddel dat is gemaakt met als doel jongeren, ouders, leraren en hulpverleners vertrouwd te maken met de principes van nieuwe autoriteit. Deze benadering legt de nadruk op een vernieuwende houding ten …
Fysiek materiaalAndere functie -
Hey, ik ben oké in klas en school
Ankerpunt vzw komt bij jou in de klas.
Deze workshop zet in op het welbevinden van elke leerling, de hele klas en natuurlijk ook die van de leerkracht. Het is dé perfecte kans om de kinderen op jouw school mentaal, fysiek en sociaal sterker te …tot, tot
Nascholing of activiteit -
Tuin in beweging: Zomerkamp rond sport, weerbaarheid en zelfvertrouwen
In deze workshops werken we aan een gezonde geest in een gezond lichaam.
De namiddagworkshops bestaan uit sport, spel met aandacht voor welbevinden, weerbaarheid, veerkracht, sociale vaardigheden, aandacht, zelfvertrouwen, ontspanning. Dit doen we met …
tot, tot, tot, tot, tot, tot, tot, tot, tot
Nascholing of activiteit -
Au secours: Herhalingscursus Frans
Leerlingen versterken hun basis van het eerste middelbaar door communicatieve oefeningen en spelletjes voor volgende onderwerpen:
- indicatif présent:
- onregelmatige werkwoorden (être, avoir, faire, aller, pouvoir, vouloir, …
tot
Nascholing of activiteit - indicatif présent:
-
Au secours: Herhalingscursus Frans
Leerlingen versterken hun basis (tweede middelbaar) voor volgende onderwerpen door communicatieve oefeningen en spelletjes:
- Alle basistijden:
- indicatif présent (je parle - ik praat);
- impératif (parle! - praat!);
- futur proche (je …
tot
Nascholing of activiteit - Alle basistijden:
-
Jongerenkamp voor jongeren met praatangst
Zomerkamp georganiseerd door de Vereniging voor Selectief Mutisme.
Een aanrader voor jongeren met praatangst.Bekijk alvast hun filmpje voor meer info.
AankondigingGOK- of zorgcoördinator, ondersteuner, Ander -
Hey, ik ben oké: Speelse workshop rond welbevinden voor leerlingen
Ankerpunt vzw komt bij jou in de klas.
Deze workshop zet in op het welbevinden van elke leerling, de hele klas en natuurlijk ook die van de leerkracht.
Samen met de dieren uit het boek Avonturen aan de Wondere Ommesprong gaan de kinderen op …tot, tot, , , , , tot, tot
Nascholing of activiteit -
Diversiteit en inclusie: Woordeloos theater
In Horizon worden vijf totaal verschillende personages met elkaar geconfronteerd: een blinde jongen, een zwarte vrouw, een witte man, een muzikante uit het Midden-Oosten en … een clown. Ze praten, maar zeggen niets. Ze kijken, maar zien …
tot
Nascholing of activiteit -
De kleine prins
De kleine prins van Antoine de Saint-Exupéry is het verhaal van een piloot die na een noodlanding in de woestijn een bijzonder jongetje ontmoet, de Kleine Prins. Hij vertelt de piloot over de planeet waar hij woont, over andere planeten die …
tot
Nascholing of activiteit (3) -
Urban Hunt: Stadsspel
Urban Hunt is een interactief stadsspel dat je kan spelen in meerdere Vlaamse steden:
- Antwerpen;
- Brugge;
- Gent;
- Ieper;
- Leuven;
- Kortrijk;
- Mechelen.
Je krijgt twintig unieke opdrachten van verschillende niveaus. Je kan het spel zowel rustig als …
Nascholing of activiteit (4)Leerkracht -
De Schoolmotivatiepuzzel: Een gesprekstool om met jongeren te werken
Elke jongere gaat wel eens door een moeilijke periode, waarin het schoolse leven niet van een leien dakje loopt. Vaak vinden ze zelf de woorden niet om aan te geven waarom het mis loopt. “Ik weet het niet”, is het standaardantwoord dat …
Fysiek materiaal -
Schoolweigering. Als schoollopen niet meer lukt
'Ik kreeg telefoon van de school dat mijn dochter er niet was. Ze bleek in een bushokje te zitten, huilend en kon alleen zeggen: ‘Ik kan niet naar school, het gaat niet.’ '
Voor sommige kinderen en jongeren brengt naar school gaan …
Fysiek materiaal