16 sleutelcompetenties: informatie en lesmateriaal
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Hierdoor vervalt het onderscheid tussen vak-/leergebiedgebonden en vak-/leergebiedoverschrijdende onderwijsdoelen. De verbinding tussen de onderwijsdoelen en de vakken/leergebieden of vakkenclusters/leergebiedclusters gebeurt via de leerplannen op school.
Dit zijn de 16 sleutelcompetenties:
Klik op de competentie waar jij rond wil werken voor heldere informatie én specifiek lesmateriaal.
- Lichamelijke en geestelijke gezondheid;
- Nederlands;
- Andere talen;
- Digitale competenties;
- Sociaal-relationele competenties;
- Wiskunde – natuurwetenschappen – technologie – STEM;
- Burgerschap;
- Historisch bewustzijn;
- Ruimtelijk bewustzijn;
- Duurzaamheid;
- Economische en financiële competenties;
- Juridische competenties;
- Leercompetenties;
- Zelfbewustzijn;
- Ondernemingszin;
- Cultureel bewustzijn.
Volwaardig meedraaien in onze samenleving
De eindtermen voor basisgeletterdheid moeten door elke leerling individueel worden behaald. Die eindtermen moeten ervoor zorgen dat elke leerling volwaardig kan meedraaien in de samenleving. Daarnaast zijn er eindtermen die door de overgrote meerderheid van de leerlingen gehaald moeten worden, zoals de eindtermen ruimtelijk bewustzijn, Frans of wiskunde.
Ten slotte zijn er ook uitbreidingsdoelen voor Nederlands geformuleerd, bovenop de gewone eindtermen. Die uitbreidingsdoelen gelden voor een beperkte groep leerlingen die nood hebben aan meer uitdaging.
Meer duiding en informatie over de sleutelcompetenties en nieuwe eindtermen
Klasse geeft duiding bij de basisprincipes voor deze eindtermen. Op Onderwijsdoelen kan je terecht voor informatie, vragen en antwoorden over o.a. einddoelen, ontwikkelingsdoelen en basiscompetenties.
KlasCement is ook klaar voor deze nieuwe fase in ons onderwijs. Wanneer je (een deel van) de naam van de sleutelcompetentie in ons zoekvenster typt, dan verschijnt die als suggestie. Met één klik vind je zo alle leermiddelen die bij de sleutelcompetentie passen.
-
Recovery economy: Environmentally friendly and financially beneficial
By repairing a product instead of replacing it (purchasing a new product), the lifespan of the product is extended. This saves materials and greenhouse gas emissions during the production of a new product.
For products that consume a lot of energy, …
Translated by
Article -
The material footprint of Flemish consumption
The materials footprint of Flanders or Raw Material Consumption (RMC) is the total of primary raw materials that are extracted worldwide as a result of Flemish consumption.
These primary raw materials are minerals, fossil raw materials, biomass and …
Translated by
Article -
Global environmental benefits through local and circular textile consumption
In order to meet our Flemish consumption needs, we currently have to obtain a large part of the required raw materials from abroad. Reuse, recycling and high-quality, local production of textiles can ensure that the extraction of primary raw …
Translated by
Article -
Climate footprint: Sustainable compared to a fast fashion T-shirt
European consumption of textiles has the fourth largest impact on the environment and climate change, after food, housing and mobility. Textile consumption is also in the top three factors that place the most pressure on water and land use and in …
Translated by
Article -
CleanTechPunt: The digital meter
In this article you will learn everything about the digital meter.
Below you will find the content of the article:
- purpose of the digital meter;
- ideal scenario;
- influence of the introduction of the digital meter for consumers and society.
Translated by
Article -
Circular economy and ecodesign: Brochure
In this brochure you will find the information and content of everything that Flanders Circular has done in recent years regarding Circular Economy and Ecodesign. It contains methods for tackling your curriculum, and workshops/welding/paths that …
Translated by
Article -
Economic Skills: Project
Is it feasible to teach basic economic skills to all first-grade students through a project? That is the research question that we want to answer on the basis of the literature study and the project.
First, we examined whether elements were already …
Translated by
Article -
UNIZO: Training company
Are you looking for a way to make your lessons current and realistic? Do you want to train your students into creative and enterprising people? With the Learning Company you have a fascinating formula in hand to achieve your learning plan …Translated by
Article