16 sleutelcompetenties: informatie en lesmateriaal
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Hierdoor vervalt het onderscheid tussen vak-/leergebiedgebonden en vak-/leergebiedoverschrijdende onderwijsdoelen. De verbinding tussen de onderwijsdoelen en de vakken/leergebieden of vakkenclusters/leergebiedclusters gebeurt via de leerplannen op school.
Dit zijn de 16 sleutelcompetenties:
Klik op de competentie waar jij rond wil werken voor heldere informatie én specifiek lesmateriaal.
- Lichamelijke en geestelijke gezondheid;
- Nederlands;
- Andere talen;
- Digitale competenties;
- Sociaal-relationele competenties;
- Wiskunde – natuurwetenschappen – technologie – STEM;
- Burgerschap;
- Historisch bewustzijn;
- Ruimtelijk bewustzijn;
- Duurzaamheid;
- Economische en financiële competenties;
- Juridische competenties;
- Leercompetenties;
- Zelfbewustzijn;
- Ondernemingszin;
- Cultureel bewustzijn.
Volwaardig meedraaien in onze samenleving
De eindtermen voor basisgeletterdheid moeten door elke leerling individueel worden behaald. Die eindtermen moeten ervoor zorgen dat elke leerling volwaardig kan meedraaien in de samenleving. Daarnaast zijn er eindtermen die door de overgrote meerderheid van de leerlingen gehaald moeten worden, zoals de eindtermen ruimtelijk bewustzijn, Frans of wiskunde.
Ten slotte zijn er ook uitbreidingsdoelen voor Nederlands geformuleerd, bovenop de gewone eindtermen. Die uitbreidingsdoelen gelden voor een beperkte groep leerlingen die nood hebben aan meer uitdaging.
Meer duiding en informatie over de sleutelcompetenties en nieuwe eindtermen
Klasse geeft duiding bij de basisprincipes voor deze eindtermen. Op Onderwijsdoelen kan je terecht voor informatie, vragen en antwoorden over o.a. einddoelen, ontwikkelingsdoelen en basiscompetenties.
KlasCement is ook klaar voor deze nieuwe fase in ons onderwijs. Wanneer je (een deel van) de naam van de sleutelcompetentie in ons zoekvenster typt, dan verschijnt die als suggestie. Met één klik vind je zo alle leermiddelen die bij de sleutelcompetentie passen.
-
Shop design: Search task
Based on an online article, students answer questions about the importance of store design to get customers to buy more.
Basic level: the answers to the questions can be found literally in the article.
Translated by
Downloadable resourceTeacher -
Market visit: Questionnaire
This assignment can be used to accompany a market visit.
The students independently look for the different types of stalls and products. They look at the different promotional techniques and ask a market vendor questions about his job.Translated by
Downloadable resourceTeacher -
Set up email signature in Outlook: ICT command
Step-by-step plan and accompanying computer assignment in which students learn to set an e-mail signature in Microsoft Outlook and have it automatically appear when they compose, reply to or forward an e-mail.
Translated by
Downloadable resourceTeacher -
Company forms: Fill-in-the-blank exercise
Overview of the different company forms since the new company law with all its aspects. The students must fill in the missing information in this overview and can practice this further using a crossword puzzle.
Translated by
Downloadable resource (3)Teacher -
Word First Aid: Manual
With this help sheet, students can work independently to perform an exercise in Word. It describes step by step how to change certain settings.
Assistance is provided with:- character formatting,
- paragraph formatting,
- page layout,
- tables, …
Translated by
Downloadable resource (6)Teacher -
The balanced budget: Game format
A learning game to practice or repeat the material around budget based on the Tower of Pisa.
You can also use this game formula for other themes or subjects.Translated by
Downloadable resource (11)Teacher -
Calculate invoices: Exercises
A practice bundle to calculate simple invoices yourself.
Translated by
Downloadable resource (5)Teacher -
Types of advertising: Assignment - Fiks
Students should find and discuss two examples per type of advertising.
The types of advertising to be covered:
- creating ideals of beauty;
- fragrance marketing;
- brand names;
- cookies and social media;
- psychological prices;
- famous figures.
Translated by
Downloadable resource (5)Teacher -
Net Income: Key
In this learning resource you can find various exercises on calculating net income based on cases.
Translated by
Downloadable resource (6)Teacher -
EAN-13 code: Poster
This poster shows how the EAN-13 code is structured.
Translated by
Downloadable resourceTeacher -
Calculating percentages: Task
Additional exercises on calculating percentages:
- basic exercises (based on VAT rates);
- problems with applications of percentage calculation.
Translated by
Downloadable resource (24)Teacher -
Writing an email: Step-by-step plan
Poster with a step-by-step plan for writing an email.
This describes the different parts of an e-mail.
Translated by
Downloadable resource (10)Teacher