16 sleutelcompetenties: informatie en lesmateriaal
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Hierdoor vervalt het onderscheid tussen vak-/leergebiedgebonden en vak-/leergebiedoverschrijdende onderwijsdoelen. De verbinding tussen de onderwijsdoelen en de vakken/leergebieden of vakkenclusters/leergebiedclusters gebeurt via de leerplannen op school.
Dit zijn de 16 sleutelcompetenties:
Klik op de competentie waar jij rond wil werken voor heldere informatie én specifiek lesmateriaal.
- Lichamelijke en geestelijke gezondheid;
- Nederlands;
- Andere talen;
- Digitale competenties;
- Sociaal-relationele competenties;
- Wiskunde – natuurwetenschappen – technologie – STEM;
- Burgerschap;
- Historisch bewustzijn;
- Ruimtelijk bewustzijn;
- Duurzaamheid;
- Economische en financiële competenties;
- Juridische competenties;
- Leercompetenties;
- Zelfbewustzijn;
- Ondernemingszin;
- Cultureel bewustzijn.
Volwaardig meedraaien in onze samenleving
De eindtermen voor basisgeletterdheid moeten door elke leerling individueel worden behaald. Die eindtermen moeten ervoor zorgen dat elke leerling volwaardig kan meedraaien in de samenleving. Daarnaast zijn er eindtermen die door de overgrote meerderheid van de leerlingen gehaald moeten worden, zoals de eindtermen ruimtelijk bewustzijn, Frans of wiskunde.
Ten slotte zijn er ook uitbreidingsdoelen voor Nederlands geformuleerd, bovenop de gewone eindtermen. Die uitbreidingsdoelen gelden voor een beperkte groep leerlingen die nood hebben aan meer uitdaging.
Meer duiding en informatie over de sleutelcompetenties en nieuwe eindtermen
Klasse geeft duiding bij de basisprincipes voor deze eindtermen. Op Onderwijsdoelen kan je terecht voor informatie, vragen en antwoorden over o.a. einddoelen, ontwikkelingsdoelen en basiscompetenties.
KlasCement is ook klaar voor deze nieuwe fase in ons onderwijs. Wanneer je (een deel van) de naam van de sleutelcompetentie in ons zoekvenster typt, dan verschijnt die als suggestie. Met één klik vind je zo alle leermiddelen die bij de sleutelcompetentie passen.
-
De Romeinen veroveren Gallië: Samenvatting - Storia 2
Samenvatting van les 30 over de Romeinen die Gallië veroveren.
Downloadbaar lesmateriaalNieuwLeerkracht -
Augustus, de eerste keizer: Samenvatting
Samenvatting van les 19 over Augustus, de eerste keizer van het Romeinse Rijk.
Downloadbaar lesmateriaalNieuwLeerkracht -
Bloei en verval van het Romeinse Rijk: Samenvatting - Storia 2
Samenvatting van les 21 over de bloei en het verval van het Romeinse Rijk.
Downloadbaar lesmateriaalNieuwLeerkracht -
Emojicode in ZIM
We gebruiken heel wat emoji's in onze berichten. Wist je dat je op Windows of Chromebook met sneltoetsen toegang krijgt tot de emoji's?
Op Windows typ je Windows logotoets + punt of op een Chromebook ctrl+zoek+spatie.
Met deze ZIM-applicatie kan je …
App of softwareNieuwLeerkracht, ICT-coördinator -
Emoji's in pixels omzetten
We gebruiken heel wat emoji's in onze berichten. Wist je dat je op Windows of Chromebook met sneltoetsen toegang krijgt tot de emoji's?
Op Windows typ je Windows logotoets + punt of op een Chromebook ctrl+zoek+spatie.
Met deze ZIM-applicatie kan je …
App of softwareNieuwLeerkracht, ICT-coördinator -
Push- en pullfactoren migratie: Schema
Schema over push- en pullfactoren bij migratie dat gebruikt kan worden bij onderwerpen als de Germaanse volksverhuizingen of de Vikingen.
Downloadbaar lesmateriaalNieuwLeerkracht -
Samenvattingen bij de lessen (12-17) - Storia 2
Samenvattingen van les 12 tot en met 17 bij de methode.
Bevat de lessen:
- Les 12: De Grieken voeren oorlog
- Les 13: Alexander de Grote en de hellenistische rijken
- Les 14: Rome begint als stadstaat
- Les 15: De Romeinse republiek
- Les 16: Rome wordt …
Downloadbaar lesmateriaalNieuwLeerkracht -
De Olympische Spelen: Leerpad
Leerpad met verschillende opdrachten over de Olympische Spelen in Parijs.
- Tekst met vragen over de Olympische Spelen in de klassieke oudheid.
- Tekst met vragen over het ontstaan van de moderne Olympische Spelen.
- Matchingsoefening 1: verbind …
Interactieve oefeningNieuwLeerkracht -
Typeles online
Typeles online is een gratis typecursus voor jong en oud. Je leert blind typen met 10 vingers. Er zijn verschillende toetsenbordindelingen en kleurschema's ter beschikking.
Interactieve oefeningNieuwLeerkracht, Ander -
Chrome Dinogame ontwerpen met OctoStudio en Zimjs
In deze bijdrage leer je hoe je met ZimJs-code een loopgame ontwerpt zoals de bekende Chrome Dino game met AI. Je vindt in deze bijlage ook een videohandleiding over hoe je zo een game ontwerpt met codeblokjes op een mobiel toestel en via de app …
Downloadbaar lesmateriaalNieuwLeerkracht, ICT-coördinator -
Robothond besturen met behulp van OctoStudio
Een inspirend video-idee. Bestuur een robothond waarop Micro:Bit gemonteerd staat met behulp van OctoStudio en MicroBlocks.
VideoNieuwLeerkracht, ICT-coördinator -
Generatieve AI veilig en verantwoord inzetten: Toolkit voor in de klas
Deze door Microsoft ontwikkelde toolkit is ontworpen voor leerkrachten die lesgeven aan leerlingen van 13 tot 15 jaar. Het heeft tot doel generatieve AI op een toegankelijke manier te introduceren en bewustzijn bij jongeren op te bouwen door …
Downloadbaar lesmateriaalNieuwLeerkracht, Ander