16 sleutelcompetenties: informatie en lesmateriaal
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Hierdoor vervalt het onderscheid tussen vak-/leergebiedgebonden en vak-/leergebiedoverschrijdende onderwijsdoelen. De verbinding tussen de onderwijsdoelen en de vakken/leergebieden of vakkenclusters/leergebiedclusters gebeurt via de leerplannen op school.
Dit zijn de 16 sleutelcompetenties:
Klik op de competentie waar jij rond wil werken voor heldere informatie én specifiek lesmateriaal.
- Lichamelijke en geestelijke gezondheid;
- Nederlands;
- Andere talen;
- Digitale competenties;
- Sociaal-relationele competenties;
- Wiskunde – natuurwetenschappen – technologie – STEM;
- Burgerschap;
- Historisch bewustzijn;
- Ruimtelijk bewustzijn;
- Duurzaamheid;
- Economische en financiële competenties;
- Juridische competenties;
- Leercompetenties;
- Zelfbewustzijn;
- Ondernemingszin;
- Cultureel bewustzijn.
Volwaardig meedraaien in onze samenleving
De eindtermen voor basisgeletterdheid moeten door elke leerling individueel worden behaald. Die eindtermen moeten ervoor zorgen dat elke leerling volwaardig kan meedraaien in de samenleving. Daarnaast zijn er eindtermen die door de overgrote meerderheid van de leerlingen gehaald moeten worden, zoals de eindtermen ruimtelijk bewustzijn, Frans of wiskunde.
Ten slotte zijn er ook uitbreidingsdoelen voor Nederlands geformuleerd, bovenop de gewone eindtermen. Die uitbreidingsdoelen gelden voor een beperkte groep leerlingen die nood hebben aan meer uitdaging.
Meer duiding en informatie over de sleutelcompetenties en nieuwe eindtermen
Klasse geeft duiding bij de basisprincipes voor deze eindtermen. Op Onderwijsdoelen kan je terecht voor informatie, vragen en antwoorden over o.a. einddoelen, ontwikkelingsdoelen en basiscompetenties.
KlasCement is ook klaar voor deze nieuwe fase in ons onderwijs. Wanneer je (een deel van) de naam van de sleutelcompetentie in ons zoekvenster typt, dan verschijnt die als suggestie. Met één klik vind je zo alle leermiddelen die bij de sleutelcompetentie passen.
-
Computer science and AI in the classroom: Event
2LinK² is organizing its third conference with the theme of computer science and AI in the classroom. The full program can be found on the website . There are numerous options per session:
Session 1 choices:
- AI in the classroom: from A to …
Translated by
Training or activity -
Online learning platform: Programming in Python
Programming is writing a computer program, a concrete set of instructions that a computer can execute. This is done in a programming language. There are many different programming languages, such as Javascript, HTML, Typescript, scratch, C++ …
Translated by
Website -
Online learning platform: Sublimation
Sublimation is the name for a process in the maker world in which a digital design is permanently placed on a product. For example, a T-shirt, mug, backpack, key ring, photo plate... With a sublimation printer and heat press you can print images …
Translated by
Website -
Online learning platform: Digital embroidery
Embroidery is making decorations with needle and thread on textile, leather or other surfaces. Digital embroidery is done with a computer-controlled embroidery machine that reads a stitch file via a software program and embroiders with an upper …
Translated by
Website -
Online learning platform: Arduino
The Arduino is a popular microcontroller with unprecedented possibilities. Hardware and software specially developed for novice developers and anyone interested in creating interactive projects or an automated environment. Arduino allows you to …
Translated by
Website -
EDUbox cyber security: Interactive video
You can follow the interactive video about cybersecurity individually and at a time of your choosing. Journalist Tim Verheyden takes you along to learn about digital security in an interactive way.
Translated by
Interactive exercise -
Chat: Digiwatte? with VGT
Bart explains how to chat. He answers questions such as:
- What is chatting?
- How do you do that?
- What are the pros and cons of that?
Finally, he tells more about what most chat platforms look like. This way you learn step by step how to chat.
Translated by
Video -
Create a thesis, course or book with style(s) in LibreOffice Writer or Microsoft Office
In this course you will learn how to work with a word processor correctly. Do you experience problems formatting text correctly or are you often confronted with difficulties when adapting documents, meaning you have to start (re)editing the entire …
Translated by
Downloadable resource (19)Teacher -
How does the internet work?
YouTube documentary about the workings of the internet.
Translated by
Video (5)ICT co-ordinator, System administrator -
Taking a screenshot in PowerPoint: Guide
This support page explains step by step how you can add screen recordings to a presentation with PowerPoint 2016. This function is already available with Office 2013.
Thanks to this function you can guide students through an existing presentation. On …
Translated by
WebsiteTeacher, ICT co-ordinator -
Make an adblocker with Raspberry Pi and Pi-hole
In this contribution you will find out how to use a Raspberry Pi and Pi-hole to create a central ad blocker that protects your smartphone, game console and smart television against advertising.
Translated by
App or softwareTeacher, ICT co-ordinator, … -
AI At School: Project Site
Artificial intelligence (AI) is widely discussed in the media. AI systems are therefore increasingly entering our world. You often hear about topics such as:
- chat bots;
- self-driving cars;
- virtual assistants;
- loss of jobs;
- ...
Dwengo's AI Op School …
Translated by
Website