16 sleutelcompetenties: informatie en lesmateriaal
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Hierdoor vervalt het onderscheid tussen vak-/leergebiedgebonden en vak-/leergebiedoverschrijdende onderwijsdoelen. De verbinding tussen de onderwijsdoelen en de vakken/leergebieden of vakkenclusters/leergebiedclusters gebeurt via de leerplannen op school.
Dit zijn de 16 sleutelcompetenties:
Klik op de competentie waar jij rond wil werken voor heldere informatie én specifiek lesmateriaal.
- Lichamelijke en geestelijke gezondheid;
- Nederlands;
- Andere talen;
- Digitale competenties;
- Sociaal-relationele competenties;
- Wiskunde – natuurwetenschappen – technologie – STEM;
- Burgerschap;
- Historisch bewustzijn;
- Ruimtelijk bewustzijn;
- Duurzaamheid;
- Economische en financiële competenties;
- Juridische competenties;
- Leercompetenties;
- Zelfbewustzijn;
- Ondernemingszin;
- Cultureel bewustzijn.
Volwaardig meedraaien in onze samenleving
De eindtermen voor basisgeletterdheid moeten door elke leerling individueel worden behaald. Die eindtermen moeten ervoor zorgen dat elke leerling volwaardig kan meedraaien in de samenleving. Daarnaast zijn er eindtermen die door de overgrote meerderheid van de leerlingen gehaald moeten worden, zoals de eindtermen ruimtelijk bewustzijn, Frans of wiskunde.
Ten slotte zijn er ook uitbreidingsdoelen voor Nederlands geformuleerd, bovenop de gewone eindtermen. Die uitbreidingsdoelen gelden voor een beperkte groep leerlingen die nood hebben aan meer uitdaging.
Meer duiding en informatie over de sleutelcompetenties en nieuwe eindtermen
Klasse geeft duiding bij de basisprincipes voor deze eindtermen. Op Onderwijsdoelen kan je terecht voor informatie, vragen en antwoorden over o.a. einddoelen, ontwikkelingsdoelen en basiscompetenties.
KlasCement is ook klaar voor deze nieuwe fase in ons onderwijs. Wanneer je (een deel van) de naam van de sleutelcompetentie in ons zoekvenster typt, dan verschijnt die als suggestie. Met één klik vind je zo alle leermiddelen die bij de sleutelcompetentie passen.
-
CLIL Connect Conference: Save the date
Discover the power of connection in education at the CLIL Connect Conference.
Are you an education professional or researcher in CLIL and multilingual education? Then this is your opportunity to connect, learn and grow. From the North Sea to the …Translated by
till
Training or activityTeacher -
Dealing with misleading information in a media-wise manner: Group task
A guideline for students to successfully complete a group assignment on misleading information. The students investigate a form of disinformation in groups.
Translated by
Downloadable resourceTeacher, ICT co-ordinator -
Social robot: Learning path
This learning path helps you as a teacher to prepare the STEM project 'Social robot'. In this project, students design, program and build a social robot that must meet certain (self-selected) criteria. A bonus to this learning process is the …
Translated by
till
Training or activity -
Silhouette: Lesson pack
Silhouettes spontaneously remind us of sunsets on summer beaches. You think of dark figures on the beach, of which you can only see an outline. Everything else is black. That is the result of backlighting.
Translated by
Downloadable resource (3) -
Screen Time: Audiovisual teaching materials
In this collection you will find audio and video for a lesson about screen time. The editors of Het Archief voor Onderwijs searched for striking visual material and clipped fragments to bring this subject to the classroom. Use the collection to …
Translated by
Video -
EDUbox cyber security: Interactive video
You can follow the interactive video about cybersecurity individually and at a time of your choosing. Journalist Tim Verheyden takes you along to learn about digital security in an interactive way.
Translated by
Interactive exercise -
Week against bullying: Group work
In this assignment, students have to create an online campaign against Bullying Week. They have to think in group about the target group, corporate identity, division of tasks ...
This document is a guideline on which the students can fall back.
Translated by
Downloadable resource (18)Teacher, ICT co-ordinator, … -
PlugNPlay the Future: STEAM at school
How can you use technology creatively for the future? During this workshop we challenge students to prototype innovative solutions with a PlugNPlay toolbox of sensors and the online platform plugnplay.gluon.be. We hereby introduce young people to …
Translated by
Announcement -
Webshop at school: Video series
Online video series explaining all aspects of building an online store. Learn all the basic principles and apply them immediately. Great fun to let the students build their own webshop!
Translated by
VideoTeacher -
Demons: Lesson folder
Lesson suggestions for the new collection of folk tales by Marita de Sterck, with illustrations by Jonas Thys (viewing sample Demonen )
The suggestions in the enclosed document are intended as a source of inspiration for teachers. Some suggestions …
Translated by
Downloadable resource (9)Teacher -
Class appointments during virtual lessons: Jitsi Meet
Class agreements to ensure that video chatting and online lessons with Praatbox, Jitsi Meet run smoothly.
Translated by
Downloadable resource (4)Teacher, ICT co-ordinator, … -
#Flashtag: Party game
Informative and cooperative board game about safe internet use.
The following topics are covered:
- privacy,
- cyberbullying,
- communication,
- online challenges,
- online sexuality,
- gaming.
Translated by
Tangible material (6)