16 sleutelcompetenties: informatie en lesmateriaal
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Hierdoor vervalt het onderscheid tussen vak-/leergebiedgebonden en vak-/leergebiedoverschrijdende onderwijsdoelen. De verbinding tussen de onderwijsdoelen en de vakken/leergebieden of vakkenclusters/leergebiedclusters gebeurt via de leerplannen op school.
Dit zijn de 16 sleutelcompetenties:
Klik op de competentie waar jij rond wil werken voor heldere informatie én specifiek lesmateriaal.
- Lichamelijke en geestelijke gezondheid;
- Nederlands;
- Andere talen;
- Digitale competenties;
- Sociaal-relationele competenties;
- Wiskunde – natuurwetenschappen – technologie – STEM;
- Burgerschap;
- Historisch bewustzijn;
- Ruimtelijk bewustzijn;
- Duurzaamheid;
- Economische en financiële competenties;
- Juridische competenties;
- Leercompetenties;
- Zelfbewustzijn;
- Ondernemingszin;
- Cultureel bewustzijn.
Volwaardig meedraaien in onze samenleving
De eindtermen voor basisgeletterdheid moeten door elke leerling individueel worden behaald. Die eindtermen moeten ervoor zorgen dat elke leerling volwaardig kan meedraaien in de samenleving. Daarnaast zijn er eindtermen die door de overgrote meerderheid van de leerlingen gehaald moeten worden, zoals de eindtermen ruimtelijk bewustzijn, Frans of wiskunde.
Ten slotte zijn er ook uitbreidingsdoelen voor Nederlands geformuleerd, bovenop de gewone eindtermen. Die uitbreidingsdoelen gelden voor een beperkte groep leerlingen die nood hebben aan meer uitdaging.
Meer duiding en informatie over de sleutelcompetenties en nieuwe eindtermen
Klasse geeft duiding bij de basisprincipes voor deze eindtermen. Op Onderwijsdoelen kan je terecht voor informatie, vragen en antwoorden over o.a. einddoelen, ontwikkelingsdoelen en basiscompetenties.
KlasCement is ook klaar voor deze nieuwe fase in ons onderwijs. Wanneer je (een deel van) de naam van de sleutelcompetentie in ons zoekvenster typt, dan verschijnt die als suggestie. Met één klik vind je zo alle leermiddelen die bij de sleutelcompetentie passen.
-
Turtle Stitch: Programmeren van borduurwerk
Turtlestitch is een toepassing om patronen voor borduurmachines te genereren. De tool werd ontwikkeld met de educatieve programmeertaal Snap!
Turtlestitch is gebruiksvriendelijk en vereist geen programmeerkennis. Het is handig voor ontwerpers om …
App of softwareLeerkracht, ICT-coördinator -
Kunstbabbelkaarten: In gesprek gaan aan de hand van kunst
Onze kunstbabbelkaarten nodigen je uit om met je klasgroep in gesprek te gaan aan de hand van een selectie werken uit de collectie van het MSK.
Samen kan je het hebben over alledaagse onderwerpen zoals kledij, hobby’s, feest, vakantie, de …Downloadbaar lesmateriaal (4) -
Aan de slag met filmwijsheid: Webinarreeks
Aan de slag met filmwijsheid is een webinarreeks voor leerkrachten en cultuureducatoren, die hen wegwijs wil maken in film, filmtaal en filmeducatie zodat ze deze kennis kunnen meenemen naar de klas of naar activiteiten rond film in de vrije tijd. …
Video -
Muziekproductie: Workshop
Tijdens deze workshop creëer je zelf muziek. Eerst staan we stil bij de bouwstenen die nodig zijn om muziek te maken: ritme, harmonie en melodie. Als muziekproducer hanteer je deze bouwstenen om verschillende genres te componeren.
We gaan aan de …
Nascholing of activiteit -
Musicaldans: Workshop
Tijdens deze workshop ga je dansen op bekende en minder bekende musicalhits. Footloose, Fame, Grease, Hairspray … Uitbundig of ingetogen? Hiphop of Jazz? Alles is mogelijk bij musicaldans.
Je kan zelf een musical/musicalnummer aanbrengen of we …
tot
Nascholing of activiteit -
Een borduurwerk maken op een tas: Stappenlan
Aan de hand van deze werkfiche, gemaakt in Canva, borduren de leerlingen zelf een borduurwerk op een tas. In het stappenplan wordt ook dieper ingegaan op de geschiedenis van het borduren.
Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht -
De naaimachine: Praktijkopdracht
Een naaimachine gebruikt een mechanische techniek om stoffen aan elkaar te naaien of te versieren. In tegenstelling tot naaien met de hand, maakt de naaimachine gebruik van twee draden garens, de bovendraad en de onderdraad. De bovendraad loopt …
Website -
Online leerplatform: Digitaal borduren
Borduren is het maken van versieringen met naald en garen op textiel, leer of andere ondergronden. Digitaal borduren doe je met een computeraangestuurde borduurmachine die via een softwareprogramma een steekbestand leest en borduurt met …
Website -
AI in Photoshop
In deze video wordt de nieuwe AI-functie in Photoshop gedemonstreerd aan de hand van een demo met een afbeelding van Pixels.
VideoLeerkracht -
Collage: De regels van een goede compositie
Hoe maak je nu een mooie collage? Dat hangt vooral af van de compositie van je elementen op je collage. Een goede compositie is namelijk de kunst om elementen van een kunstwerk of design te organiseren in één harmonieus en aangenaam …
Downloadbaar lesmateriaal (16)Leerkracht -
Een stop-motionfilm maken: Tutorial
In deze video laat Jasper jou zien hoe je stap voor stap een stop-motionanimatie maakt. Hij werkt hierbij o.a. met Playmobil. De verschillende onderdelen die in dit filmpje aan bod komen, zijn:
- het verhaal;
- de diepte;
- het natuurlijk bewegen; …
Video (5)Leerkracht -
Erfgoed: Audiovisueel materiaal voor secundair onderwijs
Wil je aan de slag met audiovisueel materiaal voor erfgoedlessen? Op Archief voor onderwijs vind je inspiratie rond erfgoed en STEM, erfgoed en Nederlands, erfgoed en burgerschap, erfgoed en historisch bewustzijn, iedereen erfgoedt & …
Video