16 sleutelcompetenties: informatie en lesmateriaal
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Hierdoor vervalt het onderscheid tussen vak-/leergebiedgebonden en vak-/leergebiedoverschrijdende onderwijsdoelen. De verbinding tussen de onderwijsdoelen en de vakken/leergebieden of vakkenclusters/leergebiedclusters gebeurt via de leerplannen op school.
Dit zijn de 16 sleutelcompetenties:
Klik op de competentie waar jij rond wil werken voor heldere informatie én specifiek lesmateriaal.
- Lichamelijke en geestelijke gezondheid;
- Nederlands;
- Andere talen;
- Digitale competenties;
- Sociaal-relationele competenties;
- Wiskunde – natuurwetenschappen – technologie – STEM;
- Burgerschap;
- Historisch bewustzijn;
- Ruimtelijk bewustzijn;
- Duurzaamheid;
- Economische en financiële competenties;
- Juridische competenties;
- Leercompetenties;
- Zelfbewustzijn;
- Ondernemingszin;
- Cultureel bewustzijn.
Volwaardig meedraaien in onze samenleving
De eindtermen voor basisgeletterdheid moeten door elke leerling individueel worden behaald. Die eindtermen moeten ervoor zorgen dat elke leerling volwaardig kan meedraaien in de samenleving. Daarnaast zijn er eindtermen die door de overgrote meerderheid van de leerlingen gehaald moeten worden, zoals de eindtermen ruimtelijk bewustzijn, Frans of wiskunde.
Ten slotte zijn er ook uitbreidingsdoelen voor Nederlands geformuleerd, bovenop de gewone eindtermen. Die uitbreidingsdoelen gelden voor een beperkte groep leerlingen die nood hebben aan meer uitdaging.
Meer duiding en informatie over de sleutelcompetenties en nieuwe eindtermen
Klasse geeft duiding bij de basisprincipes voor deze eindtermen. Op Onderwijsdoelen kan je terecht voor informatie, vragen en antwoorden over o.a. einddoelen, ontwikkelingsdoelen en basiscompetenties.
KlasCement is ook klaar voor deze nieuwe fase in ons onderwijs. Wanneer je (een deel van) de naam van de sleutelcompetentie in ons zoekvenster typt, dan verschijnt die als suggestie. Met één klik vind je zo alle leermiddelen die bij de sleutelcompetentie passen.
-
An educator's perspective on AI in the arts
Is AI taking away the artist's job or is it just enriching the job by generating greater creativity? This video captures an educator's perspective on AI in art summary with a conclusion to discussion.
Translated by
VideoTeacher, ICT co-ordinator -
Surrealism: Lesson Plan on Destino
This lesson preparation made in Canva is about Destino and provides you with several hours of lessons in which students work with surrealism in combination with Walt Disney and Pixlr, but this is certainly also possible in Photoshop.
Surrealism was …
Translated by
Downloadable resource (3)Teacher -
Artists through time
This document provides a fascinating exploration of some of the most influential artists throughout history, highlighting their lives and works. The document is structured around several artists, each with a section covering their biography, …
Translated by
Downloadable resource (7)Teacher -
Art movements: Quartet playing
This self-designed quartet game about art movements invites players to explore and appreciate art and offers an engaging experience where education and entertainment come together.
Translated by
Downloadable resource (6)Teacher -
LACE AND CLARA: Orphans' clothing workshop
The KANT AND CLARA school program is an experience package from the Maagdenhuis that allows you and your class to follow in the footsteps of the orphans.
Will you help Wooden Clara to update the orphan uniform of the orphans (one hour)? You can choose …
Translated by
till
Training or activity -
READY-MADE: Finger Crochet Workshop
The KANT AND CLARA school program is an experience package from the Maagdenhuis that allows you and your class to follow in the footsteps of the orphans.
Dive even more into the daily lives of the orphan girls with a finger crocheting workshop (one …
Translated by
till
Training or activity -
KANT AND CLARA: Interactive tour
The KANT AND CLARA school program is an experience package from the Maagdenhuis that allows you and your class to follow in the footsteps of the orphans.
During an interactive tour (an hour and a half) we immerse you in the life of an orphan. You will …
Translated by
till
Training or activity -
What is an isomo cutter?
A foam cutter is an electrical device that is used to cut shapes from polystyrene foam (styrofoam or Isomo) manually or computer-controlled. A small amount of polystyrene foam melts away through a fine filament. This looks like you are cutting the …
Translated by
Website -
The sewing machine: Practical assignment
A sewing machine uses a mechanical technique to sew or decorate fabrics together. Unlike sewing by hand, the sewing machine uses two strands of thread, the upper thread and the bobbin thread. The upper thread runs from the thread spool to the …
Translated by
Website -
Online learning platform: Digital embroidery
Embroidery is making decorations with needle and thread on textile, leather or other surfaces. Digital embroidery is done with a computer-controlled embroidery machine that reads a stitch file via a software program and embroiders with an upper …
Translated by
Website -
Online learning platform: 3D printing
A 3D printer is a machine that builds or 'prints' an object layer by layer, using a digital design. A 3D (three-dimensional) design can be printed in different materials such as (plastic) filament, liquid resin, special metals or ceramics. The …
Translated by
Website -
Braided lamp
In this assignment, your students will create a pyramid-shaped structure using rope, zip ties, and parts cut with a laser cutter. You can turn the construction into an atmospheric lamp using a battery and LED.
Translated by
Downloadable resource